Udskoling (7. - 10. klasse)
Undervisning
01. dec. 2011 | 14:19

Love Birds

Foto | Trylle Vilstrup
Love Birds

Love Birds behandler begreber som ægte kærlighed og idealdyrkelse. Gennem en analyse af filmen, bliver eleverne ikke bare opmærksomme på de idealer som karaktererne har i jagten på at finde ægte kærlighed, men at de også bliver bevidstgjorte om deres egne idealer, og hvor de evt. stammer fra.

Af Søren Baltzer Rasmussen

Love Birds  er udgivet på Ekko DVD #6.

Handling

Filmens åbningssekvens panorerer hen over et rodet skrivebord der hurtigt tegner et billede af en kvinde på en desperat jagt efter ”fuglen” i hendes liv. Vi ser diverse breve fra kontaktannoncer hvor mænd har skrevet til hende med vedlagt billede, kondomer der ligger klar til at blive brugt, sminke spredt ud på bordet og en kalender der er fyldt med blind dates.

Derefter springer vi over i bilen hvor veninden Berit hentyder til at Vibeke ikke må være rigtig klog siden hun har fem blind dates på en aften. Berit spørger ind til hvad der egentlig stod i den kontaktannonce, siden hun har fået så mange aftaler ud af den. ”Smuk, single og 32”, svarer Vibeke, og Berit ryster på hovedet. Vibeke må jo krybe til korset og indrømme at der nok skulle have stået: Forkrampet, mangel på sex og bange for at blive svigtet igen. Disse fem blind dates er Vibekes forsøg på at komme sig over Niels‐ Erik som var hendes gamle flamme, og hendes forventninger til at møde en ny mand er skyhøje. Han skal være: ærlig, sportstrænet, have smukke hænder, intellektuel, kunne li’ at rejse, være macho og alligevel lidt følsom, være natteravn og ikke musiker ligesom Niels‐Erik!

Vibeke er desperat for at få en kæreste. Hun har ikke haft sex i otte måneder, og hendes astrolog har rådet hende til at i aften skal det være. Med de ydmyge forventninger hun har til en mand, bliver det jo ikke noget problem for hende at møde en som hun bryder sig om!

1. Blind date

Vi befinder os nu inde på cafeen og første stævnemøde går i gang. En lettere usikker Helge nærmer sig bordet og spørger med rystende stemme om det er Vibeke som monstro sidder der. Han er en direkte modsætning til Vibekes forventninger. Han synes det er lidt svært med sådan en blind date, og han føler sig ubekvem ved situationen. Der opstår en underlig stilhed mellem dem, og hun spørger forhåbningsfuldt om han ikke arbejder i filmbranchen, men han må jo ærligt svare at han forsker i biologisk nedbrydelige materialer. Ikke lige det svar hun havde håbet på! Helge spørger hvad hun laver, og hun svarer at hun leder efter manden i sit liv. Helge øjner en chance og tager den! Han svarer hende at så var det jo godt at han var kommet. Hun griner hånligt af ham hvorefter hun skynder sig at forlade bordet for at ringe efter assistance fra hendes veninde så hun kan slippe af med sin ”kiksede” blind date. Da Vibeke vender tilbage til bordet er Helge gået, og hun når at forestille sig selv som hvid brud inden den anden blind date dukker op.

2. Blind date

Det er Philip, og han er en rigtig flot fyr klædt i sort smoking med butterfly og har en rød rose med til Vibeke. Han når lige at skænke vin op til dem begge før han får fortalt at dette er hans blind date nr. 56. Han skal giftes på søndag. Inden da skal han nå hundrede. Vibeke bunder sit glas med rødvin, og vi springer videre til den næste date.

3. Blind date

En webdesigner der på ingen måde formår at vække interessen hos Vibeke. Vibeke mener selv at hun får computere til at gå ned bare hun er i det samme rum som de er. Derfor konkluderer hun at de ikke behøver at trække denne blind date i langdrag. Der er ikke noget at komme efter.

4. Blind date

Endelig en som opfylder Vibekes krav. Angelo er halvt italiener, han rejser meget, skal til Borneo og lave en fotoserie om nogle børn i regnskoven, han er fotograf. Vibeke er solgt! Hun ligger halvvejs hen over bordet mens han fortæller. Hun har efterhånden fået rimelig meget at drikke på dette tidspunkt så hendes hæmninger bliver sluppet løs. Han spiller heller ikke musik, og hun får da også lige sagt at han faktisk ser "meget føøølsom ud” inden daten slutter abrupt da Angelo fortæller at han tænder på store bryster.

5. Blind date

Nu er Vibeke blevet rigtig fuld, og da den sidste date siger at han er professionel musiker, proklamerer hun at alle musikere er utro. Hun lader alt sin galde over sin gamle kæreste Niels‐Erik, som jo åbenbart var hende utro, løbe ud over fyren her. Han giver hende svar på tiltale ved at sige at han ikke har problemer med at snakke om følelser, han turnerer ikke rundt med sit band og er kvinder utro, men han har, og jeg citerer: ”(...) et problem med at snakke, med sådan en som dig, som ikke har fået pik i 8 måneder.” Her forlader Vibeke forlader bordet. Nu skal alt alkoholen som hun har indtaget i løbet af dagen, desværre ud igen, og hun møder Helge (date nr. 1) mens hun står og kaster op på fortovet. Flatterende, ikke sandt. Helge tager sig af hende, tilbyder hende en halspastil og sød musik opstår.

Formål

Jagten på ægte kærlighed og idealdyrkelse er centrale begreber i denne film. Målet, gennem en analyse af filmen, er at eleverne ikke bare bliver opmærksomme på de idealer som Vibeke har i jagten på at finde ægte kærlighed, men at eleverne også bliver bevidstgjorte om deres egne idealer, og hvor de evt. stammer fra.

Undervisningsforløb

Klassen deles i drenge‐ og pigegrupper.

Arbejde med elevernes forforståelse

1. Skriv på tavlen: Hvad er ægte kærlighed?

a. Hør klassen og skriv stikord ned på tavlen. Der skal også skrives stikord ned gruppevis.
b. Skriv derefter på tavlen: Ideal. Igen skrives der stikord.

2. Skriv derefter på tavlen: Den perfekte mand

a. Drengegrupper og pigegrupper skal arbejde med denne opgave. De skal skrive ned hvordan de selv mener den perfekte  mand skal se ud. Herefter fremlægges både pigernes og drengenes opfattelse af den perfekte mand. Det kunne jo være interessant hvis der var store forskelle mellem drenge‐ og pigegruppen. Gør det samme med den perfekte pige.

b. Sæt derefter grupperne i gang med at tale om hvorfra vi får billederne af den perfekte pige og perfekte mand. Saml op med klassen, vis eventuelt nogle sladderblade hvor den ”perfekte” mand og kvinde tit er portrætteret.
     
c. Tal derefter igen om ægte kærlighed – eleverne skal bruge deres noter fra før. Eleverne skal i grupper diskutere og komme med eksempler på deres ide om ægte kærlighed.

3. Saml op på tavlen. Spørg eleverne om hvor mange af deres forestillinger om ægte kærlighed kommer fra Hollywood.

4. Skriv på tavlen: Kan vi leve op til dette? Tag en diskussion i klassen om hvorvidt vi som mennesker kan leve op til disse skønheds‐ og kærlighedsidealer, og hvilke konsekvenser det har for os. Spørg klassen om man kan frigøre sig fra dem? Er der en anden skønhed og kærlighed end den der bliver vist i bladene og filmene?

Nu har vi arbejdet med elevernes forforståelse, og arbejdet med filmen kan begynde.

1. Sæt filmen i gang og stop den lige efter blind date nr. 5. Sig til klassen at Vibeke bliver kæreste med en af mændene fra disse blind dates.

a. Gruppen skal diskutere hvem de tror det er og begrunde deres valg.
b. Grupperne fremlægger deres valg for hinanden, og resten af filmen ses færdig.

Berettermodel

Få grupperne til at inddele filmen efter berettermodellen, og giv hver sekvens en overskrift.

1.Personkarakteristik (Vibeke og Helge)

a. Se filmen igen og skriv ned i jeres hæfte hver gang I ser/hører følgende:

 I. Vibekes forventninger til en mand.

 II. Årsagen til at hver enkelt af de fem blind dates ikke fungerede.

 III. Hele Helges person, dvs. påklædning, det han siger, måden han går på osv.

Se derefter jeres notater igennem og skriv, ud fra Vibekes forventninger til en mand, om Helge lever op til dem. Hvis han ikke gør, skriv hvorfor.

2. Diskuter filmens slutscene i plenum.

a. Hvorfor finder Helge og Vibeke sammen?
b. Introducer spørgsmålet – hvis Helge havde haft samme idealer som Vibeke, havde de så fundet sammen?
c .Hvad er det Helge leder efter?
d. Hvordan har Vibeke forandret sig i løbet af denne film – hvorfor?
e. Er eleverne enige med instruktøren af filmen?
f. Har vi for høje forventninger til kærligheden eller hvad ...?

3. Dating (åben diskussion på klassen)

a. Hvad er jeres indtryk/forhold til dating?
b. Hvordan dater vi i dag?
c. Hvordan portrætterer filmen begrebet ”dating”?
d. Hvordan har dating ændret sig?
e. Engang gik man i byen og håbede på at heldet var med én – i dag er dating rykket ind i cyberspace. Det er blevet meget mere systematisk og målrettet. Hvad er godt, og hvad er dårlig ved det?

Opmærksomheden henledes på at væsentlige dele af dette forløb i sin idé og didaktik er identisk med forløbet til filmen Pigen i kikkerten af Niels Bisbo.



Mere undervisningsmateriale til Overbygningen.

Kommentarer

Titel: Love Birds

Instruktør: Trylle Vilstrup

Produktionsår: 2000

Filmens længde: 9 min. 38 sek.

Målgruppe: Udskoling

Alderscensur: Tilladt for alle

Timetal for undervisningsforløb:
3‐4 lektioner

*Dansklærerforeningen

© Filmmagasinet Ekko