Lovende billetsalg til Bier
”Det er jo skønt! Med det klima, der er for tiden, kan det være svært at få biograferne til at blive ved med at vise ens film, hvis ikke man kommer godt fra start,” siger Susanne Bier om de første fire dages billetsalg til Hævnen .
Selv om augustvarmen godt kan afholde danskerne fra at gå i biografen, er det ikke den slags klima, Bier hentyder til.
Klimaet er den krisestemning, der endnu ikke har fortaget sig, siden 2009 med 2,5 millioner solgte billetter til danske film blev det dårligste billet-år i meget lang tid.
Bedre start end Brødre
Hævnen har solgt 46.097 billetter efter fire dage i biografen, og det er udmærket, selv for en Bier-film. Til sammenligning solgte Biers seneste film, Brødre fra 2004, godt 28.000 billetter på de første tre dage, og den endte som en af de mest populære film det år med over 400.000 solgte billetter.
Så forventningerne er store til Hævnen s billetsalg, ikke mindst hos filmens distributør, Nordisk Film.
”Alle gør sig jo nogle overvejelser om, hvad dansk film skal efter de sidste par års dårlige resultater. Så det er stort, at Hævnen allerede er kommet bedre fra start end Brødre , der ellers klarede sig rigtig godt. Det kan give en følelse af optimisme på alle niveauer,” siger Jan Lehman, der er direktør for Nordisk Film Biografdistribution.
Godt for dansk film
Selv om Hævnen ikke kan matche Toy Story 3 , der har solgt 88.000 billetter siden i torsdags, er optimismen på dansk films vegne så småt begyndt at brede sig.
I hvert fald hos anmelderne, der i alle større danske aviser har givet Hævnen fem stjerner.
”Det er selvfølgelig først og fremmest godt for Susanne Bier, men det kan også være godt for dansk film. Hævnen kan blive det hit, man har længtes efter,” siger Ekkos Morten Piil, der som den første kritiker anmeldte Hævnen og gav den fem stjerner.
I øjenhøjde med karakterer
Morten Piil vurderer, at Hævnen vil ramme bredere end andre nye danske film, fordi den handler om karakterer, som publikum kan forholde sig til.
Tidligere på året har R stillet skarpt på fængselsindsatte, Broderskab på nynazister og Submarino på stakler i Nordvest. Submarino solgte kun knap 7.000 billetter på de første fire dage.
”Det er ikke, fordi man automatisk får en publikumsfiasko, hvis man laver en film om randeksistenser, men Bier placerer sine konflikter og psykologi på et mere alment tilgængeligt niveau. Hun bringer os i øjenhøjde med sine karakterer,” siger Morten Piil.
Laver film med hjertet
At Hævnen s succes skulle være betydningsfuld for dansk film, vil Susanne Bier helst ikke tænke for meget på. Ikke fordi hun er ligeglad med dansk film, men hun mener ikke, at der kommer noget godt ud af at kalkulere med faktorer som billetsalg, når man er instruktør.
”Jeg laver film med hjertet. Det betyder ikke, at jeg slår hjernen fra, men når jeg laver film, prøver jeg at lade være med at tænke på alt det udenom. Ellers bliver man nervøs og begynder at opfylde forkerte krav.”
”Jeg har nogle historier, jeg gerne vil fortælle, og jeg vil gerne have, at folk ser filmene. Men det er altså kun nogle enkelte amerikanske produktionsselskaber, der kan kalkulere sig frem til billetsalg. Og selv dem går det tit galt for,” siger Susanne Bier.
Her nævner hun den amerikanske Knight and Day med Cameron Diaz og Tom Cruise i hovedrollerne. Intet så ud til at kunne gå galt, men alligevel blev filmen en publikumsfiasko.
Ens blod dag og nat
Selv om Susanne Bier allerhelst ville lade være med at bekymre sig, kan hun ikke dy sig for at følge med i, hvordan det går for Hævnen .
”Jeg ville gerne slippe filmen nu, hvor den er ude af mine hænder, men det er svært med noget, der har været i ens blod dag og nat i så lang tid. Det er nu heldigvis lettere, når det går godt for filmen,” siger hun.
Kommentarer