Langt fra Sunny Thailand
”Der bor mange tusinde svenskere i Thailand af forskellige årsager, og jeg ved virkelig ikke, hvorfor det forholder sig sådan.”
Det siger manuskriptforfatteren Malin Lagerlöf, der har taget konsekvensen af sin uvished og skabt en serie, der foregår blandt den underlige gruppe af svenskere, som har bosat sig i en fremmed kultur.
Lagerlöf står bag dramaserien Farang, der får premiere på C More den 9. marts og handler om svenske Rickard (Ola Rapace), hvis liv i Thailand er meget anderledes end det normale, nordiske liv. Han tjener til dagen og vejen på mere eller mindre lyssky måder, siden han måtte flygte fra Sverige efter at have vidnet mod sine kriminelle kolleger.
”Der findes en lille subkultur af vesterlændinge – især svenskere – som bor i landet uden at være en del af det thailandske samfund,” fortæller Malin Lagerlöf, der selv en overgang boede i Thailand, da hendes daværende mand arbejdede der.
Den specielle gruppe mennesker fascinerede hende så meget, at hun fik idéen til en serie i det miljø, der blandt skandinaver mest er kendt som et solrigt ferieparadis. I processen snakkede hun med nogle af de mennesker, som serien handler om.
Men hvorfor så mange skandinaver har valgt at bosætte sig i Thailand, har hun stadig ikke svaret på.
”Det er nok sjovere at være alkoholiseret i solrige Thailand end at sidde på en kold trappe i Sverige og drikke øl,” siger hun med et grin.
Pludselig forsvinden
Malin Lagerlöf har skrevet afsnit til en række andre tv-serier, ikke mindst Henning Mankell-krimiserien Wallander. Men hun har også skrevet en lille håndfuld film, som alle blev instrueret af hendes tidligere mand, Daniel Lind Lagerlöf.
Hans historie er tragisk.
En dag i oktober 2011 var han pludselig væk, formodentlig styrtet i havet fra skærgårdsklipperne under en location-jagt til en tv-serie.
Det efterlod Malin Lagerlöf alene med tre børn og spørgsmålet om, hvad der dog var sket. Hun udgav sidste år bogen Dagbok från ditt försvinnande, om tankerne efter tabet af partneren igennem 25 år.
Det er dog ikke noget, hun har brugt i Farang, hvor Rickards datter (Louise Nyvall) efter ti år opsøger ham i Thailand. Og som en erfaren manuskriptforfatter af både film, serier og teaterdramatik har Malin Lagerlöf lært at dele sin hjerne op i forskellige funktioner.
”Med hensyn til min bog skrev jeg først bare frit fra leveren, men vendte senere tilbage og reviderede, så det fungerede bedre som historie. Der lærer man at se mere koldt på dramaturgien i forhold til, hvad der virker, og hvornår der er gentagelser.”
Et lukket værk
Vi er i Danmark og Sverige blevet vant til mørke krimiserier som Forbrydelsen og Broen, der er blevet samlet under betegnelsen ”nordic noir”.
Mens den dystre krimigenre selvfølgelig stadig lever i bedste velgående i Skandinavien, er der også tegn på opbrud. I Danmark har familiesagaen Arvingerne netop afsluttet sine tre sæsoner, og nu starter så Farang, der alene i sine thailandske omgivelserne er noget ganske andet end de klaustrofobisk mørke, nordiske serier.
Det er dog ikke noget, som Malin Lagerlöf har været bevidst om i manuskriptfasen.
”Jeg har overhovedet ikke tænkt i forhold til nordic noir. Det er nok først kommet senere, når man begynder at snakke om det visuelle udtryk. Når man bare tænker på en historie, tænker jeg i hvert fald ikke på stil og den slags ting. Jeg havde meget få inspirationskilder, for det er svært at have en bestemt serie som forbillede. Så er det sjovere at tænke sin serie som et lukket værk,” siger Lagerlöf og tilføjer:
”Som manuskriptforfatter kan man blive lidt frustreret, for det er jo altid en anden, der skal lave billederne. Det beskidte har vi talt meget om, men jeg tænker mere i historie og karakterer.”
Sol forstærker tragedien
Når Malin Lagerlöf siger ”vi”, snakker hun om instruktøren af de første fire ud af de otte afsnit, Erik Leijonborg. Han har stået bag kameraet på en lang række svenske serier og byder ind med sine tanker omkring seriens visuelle univers.
”Udtrykket blev skabt ret tidligt, fordi vi ville vise noget andet end Sunny Thailand, som man kender fra rejsekatalogerne,” forklarer Erik Leijonborg.
”Men vi brugte også solen, for når noget er tragisk, er det næsten endnu mere tragisk, hvis det foregår i solrige omgivelser – på den måde, at kontrasterne styrker hinanden.”
”Vi ville samtidig sikre, at det blev råt, for det er faktisk svært at filme i solen, uden at ting bliver smukke. Derfor gik vi ikke til det første og bedste hotel, men sørgede for at komme ud i det thailandske landskab.”
Interessante kontraster
Når Malin Lagerlöf bliver forelagt en teori om, at de her mennesker flygter fra de sikre, men også faste rammer i de nordiske velfærdsstater, svarer hun med endnu et grin:
”Nej, så meget velfærdsstat har vi vel ikke herhjemme længere.”
”Jeg ved ikke, om man flygter fra velfærdsstaten. Man flygter nok mere fra sig selv. Det handler også om anonymitet – at man kan være uden historie. Alle i Farang er jo på flugt fra noget, hvad enten det er det borgerlige liv eller noget andet.”
Følelsen af at ville flygte kan hun dog ikke selv genkende. Til gengæld har hun lavet research.
”Jeg har ikke smuglet så meget narko, så der har været noget Google-søgning,” siger hun og griner igen. ”Men jeg har jo været meget i Thailand, og kontrasterne er interessante. Der er grimt, beskidt og lugter, men også sol, palmer og himmelblåt hav. I Farang ville vi gerne vise det beskidte Thailand.”
Trailer: Farang
Malin Lagerlöf
Født 1968 i Lidingö, Sverige.
Startede som teaterdramatiker og blev siden manuskriptforfatter.
Har skrevet et afsnit af Wallander og fire spillefilm.
Mistede sin ægtemand, instruktøren Daniel Lind Lagerlöf, i oktober 2011.
Har skrevet manuskriptet til Farang.
Erik Leijonborg
Født 1969 i Solna, Sverige.
Instruktør af en lang række svenske tv-serier og filmene om Maria Wern.
Hans far er tv-produceren Ingemar Leijonborg ,og onklen er politikeren Lars Leijonborg.
Har instrueret de fire første afsnit af Farang.
Kommentarer