Nyhed
09. mar. 2006 | 16:00

Man skal elske den, man spiller

Interview med Oscar-vinderen Philip Seymour Hoffman i EKKO om skuespilkunsten. 
Af Markus Bernsen

Med sin præstation som forfatteren Truman Capote sikrede favoritten Philip Seymour Hoffman sig en Oscar for bedste mandlige hovedrolle. "Man er i sidste ende nødt til at elske den person, man spiller," siger Hoffman i EKKO #32, hvor Christian Monggaard tegner et portræt af en af vor generations største karakterskuespillere.

Ved årets Oscar-uddeling var Hoffman — der hidtil har været bedst kendt for sine skæve biroller i film som Todd Solondz' Happiness og Paul Thomas Andersons Boogie Nights — nomineret i samme kategori som stjerner Joaquin Phoenix, Heath Ledger og Terrence Howard — og var alligevel stor-favorit til at vinde.

Det personlige ansvar
Med rollen som den flamboyante, homoseksuelle forfatter når Hoffman det foreløbige højdepunkt i en karriere, hvor et stærkt, personligt ansvar over for karaktererne har været centralt. Og især er det i en film som Capote:

"Jeg har hele tiden prøvet at forstå, hvorfor Truman handlede, som han gjorde. Det er motivet, som er det vigtige, ellers er alt det tekniske arbejde, jeg gør — stemmeføringen, måden at bevæge sig på — nyttesløst," siger Philip Seymour Hoffman i det nye nummer af EKKO.

Her bringer vi også et portræt af manden, som Hoffman har måttet lære at elske: virkelighedens Truman Capote, der skabte en ny litterær genre med romanen Med koldt blod.   

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko