Nyhed
24. aug. 2024 | 17:03

Manden bag sexisme-dokuer er sin egen herre

Foto | Heartbeats

I 2019 fortalte Thomas Heurlin åbenhjertigt Ditte Okman fra mediet Heartbeats om sin kræftsygdom i pikken, som det er hans livsfilosofi at lytte til.

Thomas Hersi-Heurlin forlader efter Sexisme i musikbranchen Monday Media og fortsætter sit brand Impact, hvor han vil lægge vægt på diversitet bag skærmen.

Af Claus Christensen

I maj 2023 gik Thomas Hersi-Heurlin konkurs med sit selskab Impact TV, der stod i gæld til halsen. Men den toneangivende dokumentarproducent blev reddet af Monday Media, der lod ham færdiggøre de igangværende projekter under deres selskab.

Det har ikke mindst givet os den opsigtsvækkende og debatskabende DR-serie Sexisme i musikbranchen, hvor blandt andre skuespilleren og musikeren Martin Brygmanns årelange, grænseoverskridende adfærd blev stillet til skue.

Men blot femten måneder senere forlader Thomas Hersi-Heurlin Monday Media.

”Jeg er meget taknemmelig for Monday-gruppens indsats efter konkursen. Nu har alle projekterne fra dengang haft deres succesrige lancering. Monday-gruppen har været afgørende for, at dokumentarerne ikke er blevet tabt på jorden,” siger Thomas Hersi-Heurlin i en pressemeddelelse.

”I forhold til de mange nye projekter i min udviklingsportefølje har vores fælles setup i Monday derimod ikke været det mest motiverende for min kreative gnist. Det tager vi konsekvensen af således, at jeg nu kontrollerer 100 procent af Impact TV.”

Samarbejdet fortsætter
Martin Dalgaard, der er direktør for Monday Media, sætter i pressemeddelelsen også ord på bruddet.

”Thomas Hersi-Heurlin er en stor kreativ kraft, men det er ikke helt lykkedes at skabe den kultur og ånd, som var drivkraften i det gamle selskab,” siger Martin Dalgaard.

”Derfor har vi besluttet at integrere de igangværende produktioner i vores øvrige danske selskaber, og vi er glade for, at alle de virkelig dygtige medarbejdere og deres projekter kan fortsætte i gruppen. Samtidig har vi aftalt med Thomas, at han kan videreføre brandet.”

Samarbejdet mellem Thomas Hersi-Heurlin og Monday fortsætter, hvad angår det administrative og produktionelle.

Impact TV forbliver også fysisk på Monday Medias adresse på Østerbro, og det samme gør Hersi-Heurlins forlag ImpactPress og de tidligere Impact-podcast-aktiviteter.

Stoppet flere karrierer
65-årige Thomas Hersi-Heurlin er en karismatisk og enestående skikkelse i dansk film.

Han optræder ofte selv i medierne og har bramfrit fortalt om sit forbrug af stoffer, lysten til unge kvinder og livsfilosofi om at lade en vis legemsdel dirigere ham.

Berømt er interviewet, hvor han dionysisk proklamerer, at han gerne vil ”have det max”.

Samtidig er han blevet en moralsk og modig frontfigur i kampen mod sexisme og magtbrug i mediebranchen. Hans produktioner har kuldsejlet flere prominente personligheders karriere.

Det gjaldt Michael Dyrby, der efter dokumentaren om sexkrænkelser på TV 2, Sexisme bag skærmen fra 2021, blev tvunget til at trække sig som chefredaktør på B.T. Den tidligere så populære tv-vært Jes Dorph-Petersen er heller ikke for alvor kommet tilbage efter dokumentaren.

De misbrugte filmbørn fra 2018 satte en stopper for instruktøren Lasse Nielsens forsøg på et genstarte karrieren, og spørgsmålet er, om Martin Brygmann igen kan optræde som en folkelig hyggeentertainer efter Sexisme i musikbranchen.

Mangfoldighed bag skærmen
Til Ekko løfter Thomas Hersi-Heurlin sløret for, hvad han har i støbeskeen.

”Impact TV bygger på den tradition og de værdier, som er blevet opbygget igennem mere end ti år. Vi laver produktioner, som har en samfundsforbedrende impact,” skriver han i en mail og fortsætter:

”Sådan som det er sket inden for #MeToo-området lige fra Candy Film, De misbrugte filmbørn, Sexisme bag skærmen og Sexisme i musikbranchen. Men også i serier som Giv os naturen tilbage, som i flere sæsoner her haft enorm virkning på biodiversiteten i Danmark.”

”Af nye retninger er vi blevet mere optaget af diversitet og mangfoldighed bag skærmen. I nogle af vores kommende produktioner giver vi eksempler på, hvordan det er muligt at inddrage og involvere mennesker, som normalt ikke kommer til orde i et mediebillede, der er domineret af den øvre middelklasses blik.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko