Marie Skovgaard får tak for The War Show
”The producers would like to thank Marie Skovgaard for her contribution to the film.”
Når Syrien-dokumentaren får dansk premiere den 26. oktober, vil publikum kunne læse en tak til Marie Skovgaard. Takken er indsat, efter at Ekkos chefredaktør Claus Christensen og blogger Kim Pedersen i lørdags skrev en kommentar – en kommentar, der er blevet flittigt delt og liket på Facebook.
Her undrede debattørerne sig over, at Marie Skovgaard slet ikke var nævnt i filmens rulletekster eller i det omfattende pressemateriale, selv om instruktøren fik idéen til filmen og satte sit eget liv på spil i Syrien.
”Vi har ikke før nu haft Maries navn på filmen grundet uoverensstemmelser om krediteringen, som desværre gjorde, at Marie trak sig fra kredit,” skriver producer Miriam Nørgaard på sin egen Facebook-side og fortsætter:
”Dog er det gode, som er kommet ud af den shitstorm, filmen kom ud i, at vi nu i samråd med Marie Skovgaard og hendes forbund er blevet enige om at indsætte en tak til Marie på filmen for hendes bidrag.”
”Uden Marie havde filmen aldrig fundet frem til Fridthjof Film. Og det er vi taknemmelige for.”
Uoverensstemmelse
Dokumentaren, der vandt juryens pris på Venedig-festivalen i september, følger en gruppe syriske venners kamp for overlevelse og en bedre fremtid i det krigshærgede land.
The War Show havde oprindelig titlen Slowmotion Revolution. Filmen startede som et projekt på Dharmafilm og kom til Fridthjof Film i 2012.
Marie Skovgaard var instruktør, og den syriske radiovært Obaidah Zytoon var medinstruktør og medvirkende. Ifølge Ekkos oplysninger var det uoverensstemmelser mellem de to personer, som i 2014 førte til, at Marie Skovgaard måtte forlade projektet.
Hun blev erstattet af Andreas Dalsgaard, som sammen med Obaidah Zytoon lavede den færdige film – begge som instruktører.
Miriam Nørgaard oplyser på din Facebook-side, at ”holdet fra den tidligere proces har filmet syv minutter af det materiale, der er brugt i The War Show, og holdet har været til stede i yderligere elleve minutter af det materiale”, som er kommet med i den 100 minutter lange film.
Mangel på respekt
Andreas Dalsgaard kritiserer på sin Facebook-side Ekko for at fjerne opmærksomheden fra de grusomheder i Syrien, som filmen dækker.
”Det er en total mangel på respekt for Syrien og de medvirkende, som mere end noget andet har brug for vores opbakning og handling,” skriver Andreas Dalsgaard, der har aflyst et længe planlagt interview med Ekko.
Producenten Ronnie Fridthjof mener, at Ekko burde have kontaktet ham personligt.
”Ekko bringer en nyheds-kommentar-kritik-dom, som det er enormt svært for mig at komme med indvendinger til, når jeg ikke bliver kontaktet, inden den bringes. Og det forstår jeg ikke, når jeg nævnes ved navn i artiklen,” siger Ronnie Fridthjof.
Den vigtigste person
Chefredaktør Claus Christensen afviser kritikken.
”Kim Pedersen og jeg har undret os over, at Marie Skovgaard, der har sat sit liv på spil i Syrien, pludselig var totalt fraværende i selskabets omtale af filmen. Vi er kommet med et konstruktivt forslag til kreditering, som selskabet har fulgt. Så hvad er problemet?” spørger Claus Christensen.
Han mener ikke, at Ekko skulle have kontaktet Ronnie Fridthjof for at skrive, at producenten bliver takket i rulleteksterne. Og chefredaktøren understreger, at både filmens pr-person og producer Miriam Nørgaard er blevet kontaktet.
”Ingen af dem sendte os videre til Ronnie Fridthjof, men afviste henvendelsen med, at der var tale om et internt anliggende, og at Skovgaard valgte at trække sig, efter at man ikke kunne blive enige om kreditering,” siger Claus Christensen.
Han oplyser, at Ekko har talt med en lang række kilder tæt på produktionen, og ingen af dem har kunnet bekræfte, at Marie Skovgaard trak sig frivilligt. Skovgaard har selv været bundet af en tavshedsaftale med selskabet.
”Selvfølgelig er kommentaren ikke vores eneste dækning af den interessante film, men når Andreas Dalsgaard ikke vil tale med os, risikerer den ironisk nok at blive vores dækning. Det hjælper næppe filmen.”
”Jeg må også klart afvise, at vi devaluerer andres bidrag til filmen. Selskabet tilbød os ikke interview med Obaidah Zytoon, men vi har på egen hånd kontaktet hende og adspurgt om et interview. Hun er hovedperson i filmen og derfor den allervigtigste person, når man som medie vil dække filmen.”
Kommentarer