Tradition: Konkurrenter hylder hinanden
Rekorder er til for at blive slået. Og når det sker, kan den tidligere indehaver lige så godt abdicere fra tronen med overskud.
Det synes at have været Marvel-direktør Kevin Feiges indstilling, da Jurassic World for nylig slog rekorden for mest indbringende premiere-weekend i USA.
Colin Trevorrows storskrydende opdatering af Jurassic Park-universet hev 208,8 millioner dollars hjem i billetindtægter. Det var en smule mere end Marvels The Avengers, der i 2012 indtjente 207,4 millioner dollars i sin første weekend.
På Twitter lykønsker Kevin Feige instruktør Trevorrow, hovedrolleindehaver Chris Pratt (der også er med i Marvels Guardians of the Galaxy) og executive producer Steven Spielberg.
Kevin Feige anerkender, at Jurassic World er ”the new opening weekend king” med et billede af Chris Pratt ridende på en kæmpe dinosaur – der har stjålet Thors hammer. Avengers-flokken står måbende med spørgsmålstegn og frustration over hovederne.
1977: Star Wars slår Dødens gab
Det er tilsyneladende en meget original måde at fratræde en førsteplads på.
Men faktisk er gestussen blot nyeste skud på stammen i en karikaturtradition, der blev startet af Spielberg. I 1977 måtte hans mindre monster i Dødens gab vige tilbage for George Lucas’ skelsættende rumopera, Star Wars, når det kom til samlet indtjening i USA.
Det afstedkom intet ondt blod mellem de to instruktørvenner, der kort efter samarbejdede om første Indiana Jones-film.
Spielberg udviste tværtimod stor sportsånd, da han 2. december 1977 indrykkede en helsidesannonce i det amerikanske brancheblad Variety.
”Your hyperspace performance package really did the trick,” står der i annoncen, der er underskrevet ”Your pal, Steven Spielberg”.
Nu var en tradition startet.
1983: E.T. slår Star Wars
At Spielberg og Lucas var blockbuster-kongerne i disse år, blev slået fast i 1983.
Året for inden havde Spielbergs E.T. haft premiere. Og et år senere havde den slået Star Wars i indtjening.
Det amerikanske biografpublikum faldt for den venlige alien, der strander på Jorden. Og så måtte Lucas gengælde annonce-tricket. Han skulle jo næppe fremstå som en dårlig taber.
Lucas indrykkede et billede af Star Wars-persongalleriet, der løfter E.T., som er han en quarterback, der har sikret sejren i sidste sekund.
”May the Force always be with you,” står der under billedet. R2-D2 har et ”jeg elsker E.T.” klistermærke på sig.
1997: Star Wars slår E.T.
E.T. havde ikke onduleret Star Wars for tid og evighed.
I 1997, tyve år efter den oprindelige premiere, blev Star Wars igen vist i amerikanske biografer. George Lucas havde personligt foretaget ændringer i originalversionen, hvilket faldt flere fans for brystet.
Men de blev naturligvis nødt til at træde ind i biografmørket for at finde ud, hvad der var ændret.
Og det gjorde amerikanerne i så stor stil, at Star Wars generobrede tronen fra E.T. Og så måtte Spielberg i gang med at udtænke endnu en kreativ annonce.
Denne gang viser billedet E.T., der med sine lange, orangutangagtige arme kroner R2-D2 – der ikke længere har et klistermærke på sig.
1998: Titanic slår Star Wars
Året efter var det så igen George Lucas’ tur til at få fat på Varietys annonce-afdeling. Men for en gangs skyld var det ikke Spielberg, han skulle lykønske.
Lucas og Spielberg måtte begge se sig slået af en anden blockbuster-connoisseur, canadiskfødte James Cameron.
Cameron udsendte i 1997 sin katastrofe-tåreperser Titanic, der handler om kærlighed på tværs af klasseskel og et usynkeligt skib, der synker på sin jomfrurejse. Året efter slog den rekorden.
Lucas fik lavet en tegning af det gigantiske skib, der er på vej mod havets bund. Med karaktererne fra Star Wars om bord. C3PO skælder ud på R2-D2 og mener, der hele må være hans skyld.
Kommentarer