Stor fyringsrunde på Filminstituttet
I dag klokken 9 mødtes medarbejderne på Det Danske Filminstitut til fællesmøde, der blev ledet af den nytiltrådte direktør Tine Fischer.
Hun startede i stillingen den 1. august, hvor hun afløste Claus Ladegaard, og hun har langt fra fået en drømmestart.
Ved dagens møde kunne hun ifølge Ekkos oplysninger informere medarbejderne om, at der skal nedlægges tolv fuldtidsstillinger.
Filminstituttet har i øjeblikket cirka 150 ansatte, så det er cirka otte procent, der nu skæres fra.
Ifølge Ekkos oplysninger skyldes nedskæringerne blandt andet, men ikke udelukkende, problemerne med Filmtaget.
Uforudsete udgifter
Efter offentliggørelsen af denne artikel har Filminstituttet udsendt en pressemeddelelse gennem Ritzau.
Her forklares det, at Instituttet i flere år har opereret med et snævert driftsbudget, og derfor er det besluttet at foretage besparelser i 2025, som skal bedre økonomien med omkring syv millioner kroner.
Heraf skal 3,5 millioner styrke råderummet til drift, vedligehold og nye tiltag, mens 2,5 millioner allokeres til øgede og uforudsete udgifter i forbindelse med Filmtaget.
I Nicolas Barbanos anmeldelse af Filmtaget i Ekko, bemærkedes det, at tagterrassens museum kunne trænge til en fast teknikansvarlige til at løse de hyppige tekniske udfordringer, der opstår løbende.
Forespurgt om posten svarer Filminstituttet: ”De 3,5 millioner kroner skal imødekomme uforudsete udgifter og nødvendige udviklingstiltag, derfor ikke på forhåndsspecificeret. Råderummet har tidligere ligget på fire millioner kroner årligt, men er på grund af løbende besparelser blevet udhulet. Derfor behov for at genetablere.”
Den sidste million kroner afsættes til at løse generel underbudgettering, og ifølge pressemeddelelsen vil Filmstøtten ikke blive påvirket af besparelserne, der udelukkende skærer i driftsudgifter.
I pressemeddelelsen står der også, at Filminstituttet ved mødet i dag åbnede for frivillig fratrædelse i håbet om at minimere antallet af ufrivillige afskedigelser. De ansatte har cirka en uge til at ansøge om en fratrædelsesaftale, og først når disse eventuelle aftaler er lavet, vil medarbejdere blive varslet om deres afskedigelse.
Kraftig fordyrelse
Konstruktionen af den kulturelle tagterrasse Filmtaget på toppen af Filmhuset på Gothersgade 55 – med café, museum og open air-biograf – har været et stort problem.
Filmtaget åbnede 16. august efter tre års forsinkelse.
Bygherren Egmont, som Filmhuset lejer bygningen af, er havnet i en voldgiftssag med entreprenøren Juul & Nielsen. Og prisen for både selve byggeriet og drift af tagterrassen er blevet betydeligt højere. Ekstra Bladet har regnet sig frem til en fordyrelse på fire gange det oprindelige beløb – fra 38,4 millioner kroner til 150 millioner kroner. Filminstituttet siger dog, at den udregning er forkert.
Allerede i april kunne Filminstituttet fortælle Ekko, at de har måttet nedlægge fem stillinger på grund af Filmtaget.
Kort før åbningen af tagterrassen – som fik en positiv anmeldelse i Ekko – valgte tovholder på projektet og vicedirektør for Filminstituttet Jakob Buhl Vestergaard at gå af i stilhed.
Det kom også frem, at trivslen under Buhl og direktøren Claus Ladegaard, som efter planen trådte tilbage i august, havde ladet meget tilbage at ønske.
Ifølge en trivselsundersøgelse har der især på grund af Filmtaget hersket en presset præstationskultur, og medarbejderne har ikke haft tillid til ledelsen.
26. september trængte der vand ind i et tårn på Filmtaget og i en af pop-up-barerne.
Senest har medieordførerne Katrine Daugaard fra Liberal Alliance og Søren Espersen fra Danmarksdemokraterne hevet kulturministeren i samråd for at få svar på, hvordan de mange problemer med Filmtaget kunne opstå.
Dybt beklageligt
Bestyrelsesleder Trine Nielsen beklager besparelserne, der altså kommer efter, at fem stillinger blev nedlagt i 2023 som følge af Filmtaget.
”Det er dybt beklageligt, at vi er havnet i en situation, hvor vi er nødt til at skille os af med dygtige, dedikerede medarbejdere for at få økonomien på fode,” siger Trine Nielsen i pressemeddelelsen.
”Derfor er det helt afgørende, at vi denne gang tager de beslutninger, der skal til for at skabe et økonomisk fundament for de kommende år, der er tilstrækkelig robust til både at kunne imødekomme uforudsete udgifter, sikre en effektiv kernedrift og den modernisering og de tiltag, der er nødvendige for at fremtidssikre organisation,” lyder det fra bestyrelseslederen.
Trine Nielsen kommer ind på, at den igangværende voldgiftsagen om Filmtaget skaber en vis uvished.
”Det er indlysende, at vi, indtil voldgiften omkring Filmtaget er afgjort, fortsat arbejder med en vis usikkerhedsfaktor, når det kommer til Filminstituttets økonomi. Men det er, efter min bedste overbevisning, en både realistisk og gennemarbejdet plan for en mere bæredygtig økonomi med et forsvarligt råderum, vi i bestyrelsen er blevet præsenteret for.”
”Jeg har stor tiltro til, at Tine Fischer, sammen med instituttets øvrige ledelse, vil formå at lede organisationen igennem de kommende svære måneder og også komme ud på den anden side med en stærk vision for fremtiden intakt og evnen til at realisere den.”
Ro i organisationen
Tine Fischer har valgt at spille med helt åbne kort om besparelserne og den usikre situation, som Filminstituttet befinder sig i.
”Der skal ikke herske tvivl om, at det på ingen måde er ønskværdigt som ny direktør at skulle lægge ud med noget så nedslående for enhver arbejdsplads, som en afskedigelsesrunde er,” udtaler Tine Fischer og fortsætter:
”Men det er et vilkår, og lige nu er jeg primært optaget af to ting. For det første, at vi får taget godt hånd om de medarbejdere, som vi skal sige farvel til med en proces, der er så transparent og ordentlig som overhovedet muligt.”
”Og for det andet, at vi på økonomisk ansvarlig vis kan gå ind i en ny tid, hvor vi samler vores medarbejdere og filmbranchen om en ny strategi, der giver energi og lyst til at løfte Filminstituttet og dansk film på markant og nytænkende vis.”
”Jeg er blevet ansat på en vision om at samle filmbranchen og Filminstituttet til en stærk og fremsynet kulturinstitution. Der ligger en stor opgave og et kæmpe potentiale foran os, og det er på tide, at der kommer ro i organisationen, så medarbejderne med stolthed kan koncentrere sig om det vigtige. Nu prioriterer og omorganiserer vi, så Filminstituttet kan være dét betydningsfulde aktiv for dansk film og biografkultur, som der er så afgørende brug for lige nu og her.”
Kommentarer