Max Kestner og giraf åbner Cph:Dox
I 2014 blev løverne i Københavns Zoologiske Have fodret med kødet fra en ung hangiraf.
Ikke i sig selv bemærkelsesværdigt, men giraffen – som boede i samme zoo – hed Marius og var netop blevet aflivet, fordi hans gener var overrepræsenterede i den europæiske girafbestand.
Han var simpelthen ikke unik nok til at leve.
Til gengæld blev hans lig dissekeret foran nysgerrige børnefamilier, og billederne af arrangementet skabte ramaskrig i hele verden.
Episoden illustrerer ydrepolerne i det menneskelige forhold til liv: den hellige dyrkelse af livets ret og empatien med dyr på den ene side og den videnskabelige, kvantitative naturregulering på den anden.
Derfor er det oplagt, at Marius’ død nu er udgangspunktet i evigt eksistentialistiske Max Kestners nye dokumentarfilm, Livet og andre problemer.
Filmen får verdenspremiere som åbningsfilm på dette års Cph:Dox. Festivalen starter med visningen 13. marts, hvorefter den fortsætter til 24. marts. Efter festivalen kommer filmen i biografer over hele landet.
Jagten på mening
Max Kestner er kendt og respekteret som en af Danmarks mest originale dokumentarfilmskabere. Allerede tidligt i karrieren gjorde han sig bemærket med portrætdokumentaren Nede på jorden.
Dokumentarens leg med fiktion blev kritiseret, og på Ekkos hjemmeside forsvarede han sig ekvilibristisk med artiklen Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min, som stadig er en af magasinets mest læste artikler nogensinde.
Gennembruddet kom med den korte animerede dokumentar Rejsen på ophavet, der blev udgivet på dvd sammen med Ekko #28. Den udfolder fortællingen om Kestners egen familie og tilfældighedernes magt.
Den regnes stadig som en af de bedste danske dokumentarfilm i historien.
Siden har han blandt andet lavet sci-fi-spillefilmen QEDA og den dokumentariske musical Little Galaxies. I 2019 vandt han Roos Prisen, som gives til et menneske, der har gjort en bemærkelsesværdig indsat for dokumentarismen.
Menneskets eksistentielle mysterier har altid været Kestners yndlingsområde. I Livet og andre problemer går han direkte til spørgsmålet om livet selv og udforsker alt fra grantræer til kæmpesalamanderes fantasi.
”Jeg forestiller mig, at vi kan vælge mellem to livssyn,” udtaler Max Kestner i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Det ene betragter livet som forudsigeligt og vores handlinger som forudbestemte. Det andet betragter livet som uforudsigeligt, netop fordi vores valg ikke er forudbestemte, men påvirket af vores bevidsthed og vores oplevelse af at være os selv.”
”Filmen er på jagt efter det sidste. Den er en skattejagt, en søgen efter håb om, at vores handlinger altid er fulde af mening.”
Kommentarer