Nyhed
02. juni 2023 | 11:34

Medieforlig lander før Folkemødet

Foto | Marie Hald

Jan E. Jørgensen sidder som kulturordfører for regeringspartiet Venstre med ved forhandlingsbordet, når politikerne i disse dage drøfter det kommende medieforlig.

Vi kan godt regne med at få præsenteret regeringens længe ventede medieforlig i løbet af de næste to uger, afslører Venstres Jan E. Jørgensen.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Spillefilmbranchen sidder i disse dage med nerverne uden på tøjet og holder vejret i spænding.

Det seneste medieforlig, der ikke nåede at blive implementeret inden valget, ville tilføre branchen hårdt tiltrængte penge i form af det såkaldte kulturbidrag på internationale streamingtjenester.

Nu sidder politikerne så og forhandler om et nyt medieforlig, der er voldsomt imødeset for en økonomisk udfordret filmbranche.

Brancheforeningen Danske Biografer inviterede i går til politisk høring på Christiansborg. Her var flere politikere og førende personligheder fra filmbranchen mødt op for at snakke om dansk film og danske biografers rolle og betydning fremover.

En af dem var Venstres kulturordfører Jan E. Jørgensen, som også var medvært på arrangementet. Tidligt på dagen fik han ordet i en kort snak om det kommende filmforlig. Her kom politikeren med et lille praj om, hvilken vej vinden blæser.

”Det er klart, at når man producerer film og serier i Danmark, er der som udgangspunkt ikke et stort publikum. Vi er jo kun omkring 5,5 millioner mennesker, så derfor kan dansk film ikke eksistere udelukkende på markedsvilkår. Branchen skal understøttes økonomisk, og det er der heldigvis bred politisk enighed om, at vi gerne vil gøre,” sagde Jan E. Jørgensen.

Og så kom han med en deadline for, hvornår SMV-regeringens medieforlig bliver præsenteret.

”Jeg tør godt love, at der er en aftale på plads inden Folkemødet,” lød det fra politikeren. Folkemødet på Bornholm finder sted den 15. – 17. juni, så dermed kan vi vente et medieforlig i løbet af de næste små to uger.

Hold danske film herhjemme
Jan E. Jørgensen kunne for nylig afsløre, at regeringen i sit udspil til finansloven havde bevilliget flere millioner til Den Danske Filmskole.

Ifølge politikeren er det vigtigt at støtte uddannelsen af morgendagens filmskabere, og det er ikke kun instruktører, skuespillere og manuskriptforfattere.

Ved den politiske høring fremhævede Jan E. Jørgensen, at der var behov for en production design-uddannelse. I 2016 blev den statslige uddannelse i production design – som nogle vil kende som scenografi – på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konserver nedlagt.

”Det er et problem, at vi ikke har en production design-uddannelse i Danmark. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan nogen har fået den tanke at nedlægge den uddannelse, der var,” sagde politikeren.

Ifølge ham er det vigtigt, at eksperter får film og serier til at tage sig bedst muligt ud. Og i forlængelse af det, skal der ifølge politikeren også gøres noget fra politisk hold for at få danske produktioner til at blive optaget herhjemme.

”Danmark er det eneste land i verden, hvor man ikke kan få produktionsrabatter, når man laver film. Det betyder jo, at mange danske film optages i udlandet. Derfor går nogle arbejdspladser til polske eller tjekkiske filmarbejdere, eller hvor en film nu bliver optaget,” sagde Jan E. Jørgensen og kom med et eksempel fra sin bopæl Frederiksberg.

”I Flammen & Citronen er kun én scene optaget i Danmark, på Frederiksberg Bakke, som nogle fejlagtigt kalder Valby Bakke. Resten er optaget i Tjekkiet, og det synes jeg er synd. Det skal vi se på!”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko