Mediegigant fusionerer med konkurrent
Det har i en årrække heddet sig, at streamingkrigen var på trapperne, og nu er vi efterhånden midt på kamppladsen.
Gigantiske aktører som Netflix, Disney og Apple bruger milliarder af kroner på at lokke brugerne til deres streamingtjenester.
Det enorme mediekonglomerat AT&T – der blandt andet ejer filmstudiet Warner Bros. og tv-kanalen HBO – slår sig sammen med selskabet Discovery. Det er tv-stationen bag kanaler som Eurosport og Animal Planet. De to selskaber skal sammen eje en fælles platform, hvor ejerforholdet er 70/30 i AT&T’s favør.
Det er en handel til en værdi af 263 milliarder kroner, skriver MediaWatch.
Handlen er et forsøg på at holde trit med konkurrenterne ved at have en bred vifte af indhold i høj kvalitet, siger den administrerende direktør for AT&T, John Stankey, til nyhedsbureauet Reuters.
Parterne skal nu afvente en godkendelse fra konkurrencestyrelsen, før handlen kan blive gennemført.
Nyt overtager gammelt
Også en anden spiller på streamingmarkedet er i gang med at konsolidere sin position.
Ifølge amerikanske medier er Amazon – der primært lever af at sælge varer i hele verden, men også har kastet sig ind i underholdningsbranchen – i gang med at opkøbe filmselskabet MGM.
Metro-Goldwyn-Mayer, som MGM er en forkortelse af, går helt tilbage til 1924 og blev grundlagt af to af Hollywoods første magtmænd: Louis B. Mayer og Marcus Loew.
Men de seneste år har MGM kæmpet med økonomien, og nu lurer internetgiganten Amazon angiveligt på at købe filmselskabet til en pris på omkring 55 milliarder kroner.
MGM ejer rettighederne til 4.000 film, og den helt store perle er Bond-franchisen.
Da den kommende Bond-film No Time to Die blev udskudt for anden gang, begyndte der at gå rygter om, at Amazon og Apple forsøgte at købe filmen til visning på deres streamingtjenester. Buddene blev dog afvist, og storfilmen er næppe en del af handlen, hvis det faktisk ender med en aftale mellem parterne.
Kommentarer