Nyhed
06. feb. 2025 | 20:16

Trier-fans har meget at se frem til

Foto | Danish Documentary

Lars von Trier har Parkinsons sygdom, men det afholder ham ikke fra at lave en spillefilm med titlen After og to dokumentarfilm, der på forskellig vis reflekterer over filmkunsten.

Lars von Trier er involveret i tre kommende filmprojekter, og Nikolaj Kunsthal åbner fredag for en stor udstilling om den populære og kontroversielle instruktør.

Af Frederik Hoff og Claus Christensen

Det er er lidt over to år siden, at Lars von Trier havde premiere på serien Riget: Exodus – en efterfølger til hitserien Riget – og hans seneste film, The House that Jack Built, er over seks år gammel.

De seneste par år har instruktøren været ganske stille bortset fra et par opsigtsvækkende Instagram-opslag, hvor han søgte en ny kæreste/muse og kritiserede den danske tilgang til krigen i Ukraine.

I 2022 kom det frem, at instruktøren er diagnosticeret med Parkinsons sygdom, som forsinker hans arbejde, så fans af mesterens værker må væbne sig med tålmodighed.

Dog er der en del at glæde sig til.

Fredag den 7. februar holder Nikolaj Kunsthal i København fernisering på udstillingen Breaking Darkness, som kører til og med 27. juli og tager afsæt i von Triers værker.

Udstillingen består af fem installationer fordelt på Nikolaj Kunsthals forskellige rum, inklusive Nikolaj Tårn.

Lars von Triers værker Breaking the Waves, Melancholia, Europa, Dogville og Guldpalme-vinderen Dancer in the Dark iscenesættes og udfoldes i hver sin installation, der gør filmenes universer taktile.

”Ved at bruge de gamle historiske kirkerum med stilistiske nik til gotik og barok bringes Lars von Triers oeuvre i spil i en anderledes kunstnerisk kontekst,” lyder det fra Nikolaj Kunsthal.

Spillefilm om døden
Mens Lars von Triers værker bringes til live i København, er instruktøren trods sit svækkede helbred selv involveret i hele tre nye filmprojekter. Han har tydeligvis tænkt sig at dø med de kunstneriske støvler på.

Af Det Danske Filminstituts støttetildelingslister fremgår det, at Lars von Trier har fået 1,3 millioner kroner i udviklingsstøtte på konsulentordningen til spillefilmen After.

Det er et atypisk højt støttebeløb til udvikling på konsulentordningen. Kigger man på de sidste fem års film, kommer kun Jonas Poher Rasmussens kommende projekt Dansker i nærheden med 950.000 kroner.

Filmen handler om døden og får en visuelt eksperimenterende form. Den produceres ligesom Triers andre værker på Zentropa, som han selv var med til at stifte i 1992.

Blik på filmhistorien
Et andet projekt med titlen Fragmenter af en encyklopædi har fået 1.250.000 kroner i udviklingsstøtte fra Public Service Puljen, som støtter tv-projekter.

Igen er det et langt højere beløb, end de fleste andre projekter i puljen har fået i udviklingsstøtte.

Lars von Trier er opgivet som instruktør sammen med kollegaen Christoffer Boe, der i øjeblikket er i gang med at optage periodekrimien Rejseholdet – det første mord.

På støttelisten beskrives projektet som et tværmedialt dokumentarisk værk på op til 100 episoder, som skal produceres af Nicole Horanyi for Zentropa.

Sidste år blev Horanyi udpeget som leder af det nystiftede Zentropa Documentary, ti år efter at Zentropa nedlagde sin dokumentarafdeling Zentropa Real.

Så Trier-projektet kan blive en af Zentropas første dokumentarproduktioner i mange år. Ifølge Ekkos oplysninger udformer Fragmenter af en encyklopædi sig som Lars von Triers blik på filmhistorien, og ud fra titlen at dømme er der nok tale om en art opslagsværk.

Kreative venner
Det sidste projekt er en dokumentar om Lars von Trier, skabt af klipperne Tómas Gislason og Jacob Thuesen, som instruktøren har samarbejdet med mange gange.

Missing Films hedder filmen, der får premiere i år og er skabt med støtte fra blandt andre Filminstituttet og TV 2.

Ifølge Filminstituttets beskrivelse følger den en udmattet Lars von Trier, der ikke kan leve uden at lave film, men har svært ved at finde kræfterne. Den skildrer hans store kærlighed til filmmediet og den svære beslutning om, hvorvidt instruktørkarrieren skal fortsætte.

Dokumentaren har været undervejs i mange år og er blandt andet optaget under tilblivelsen af The House that Jack Built fra 2018.

Den er produceret af Sigrid Dyekjær fra Danish Documentary. Tilbage i 2020 var planen, at filmen skulle have premiere på Cannes-festivalen i 2021. På Nordisk Film & Tv Fonds hjemmeside udtalte produceren sig om projektet.

”Den handler i virkeligheden om de tre venner (Gislason, Thuesen og von Trier, red.), som er forbundne igennem det at lave film,” udtalte hun.

”Filmen kigger på de kreative forhold imellem dem. Hvem er mentoren? Hvem er eleven? De roller har det med at skifte imellem dem.”

Skillevej i karrieren
Titlen Missing Films refererer til Lars von Triers deklarerede mål om at skabe de film, der mangler i filmhistorien, forklarer Sigrid Dyekjær i interviewet fra 2020. 

”Mens han står ved en skillevej i karrieren som en skrøbelig, aldrende mand, der stiller spørgsmål til sin kreativitet, bliver han udfordret af sine to venner. De har store skænderier om, hvad en god film er, hvad en film bør være, og hvilke elementer der er mest interessant i skabelsesprocessen.”

Det leder automatisk tankerne hen på den berømte dokumentar De fem benspænd, hvor Lars von Trier udfordrer Jørgen Leth. Nu er det åbenbart hans egen tur til at blive udfordret, og der skulle i Triers egen ånd ikke blive lagt fingre imellem.

”Det startede med at være en dokumentar om film, men er endt med at handle om livet,” siger Jacob Thuesen til Ekko.

”Vi laver et portræt af Lars von Trier gennem de sidste otte år og griber også fat i hans barndom. Vi udfordrer hele tiden formatet undervejs og er ofte på gyngende grund.”

Visuelt er filmen legende med blandt andet opbyggede modeller og et robotkamera, så der kan skiftes mellem forskellige virkelighedsplaner.

Jacob Thuesen er ved at færdigklippe filmen sammen med Tómas Gislason. Planen er at give Missing Films premiere på en af de store, europæiske festivaler i år.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko