Mogens Rukov: Dansk film lider af lækkerhedsbølge
Anders Thomas Jensen og Kim Fupz Aakeson laver manuskripter til ug, men de er upersonlige og vanvittigt overfladiske, siger Lars von Trier i et stort interview i EKKO #28, der er på gaden 1. juni.
Men allerede nu vækker Triers svada opmærksomhed og skaber debat. I Dagbladet Information i dag hilser Mogens Rukov, som er leder af Filmskolens manuslinje, kritikken velkommen.
For meget polering
"Der er en tendens til, at man lægger en ekstra finish eller polering på manuskriptet. Man gør ting lækre — fokuserer på designet i højere grad end på det, filmen udtrykker," siger Mogens Rukov og advarer imod, at for mange mennesker blander sig i manuskriptet.
"Man skal huske på, at manuskriptet drejer sig om tilrettelæggelsen af brutale, ret kynisk udformede fortælledele. Det drejer sig ikke så meget om dialog og lave det lækkert. Jeg kan ikke lide, at man sidder og gennemskriver ti-tolv gange. Det gør ikke filmen bedre. Det gør den bare mere spiselig," mener Mogens Rukov.
Instruktøren bærer ansvaret
Informations filmkritiker, Morten Piil, er til gengæld uenig med Lars von Trier. Han mener, Trier skyder på de forkerte: Det er altid instruktøren — aldrig manus-forfatteren — som har det kunstneriske ansvar.
"Det ved Lars von Trier naturligvis alt om, og derfor kan man tolke hans grusomme salve som en skjult opfordring til instruktørerne om at trænge dybere ned i deres emner på en mere personlig måde, uden at lade sig nøje med den første den bedste, dramaturgisk korrekte gennemskrivning," skriver Morten Piil i dagens Information og fortsætter:
"En sådan lille opsang fra mesteren kan måske nok gøre nytte. Men så længe Kim Fupz-manuskripter giver så forskellige film som Forbrydelser, Anklaget og Kinamand og Anders Thomas Jensen-historier så varierede resultater som Brødre, Solkonge og Rembrandt, er det oplagt urimeligt at skyde på de to herrer."
Kommentarer