Nyhed
04. nov. 2009 | 10:05

Motorvej mod kunstnerisk afgrund

Tidligere tv- og filmdirektør Jørgen Ramskov giver politikerne en opsang før forhandlingerne om næste filmaftale.

Af Claus Christensen

Om få måneder starter de politiske forhandlinger om den aftale, der skal danne rammen for dansk film i perioden 2011-14.

Aftalen ventes med spænding, fordi dansk film står i en situation med en solid kunstnerisk og publikumsmæssig succes, men en næsten lige så stor erhvervspolitisk fiasko. Mange selskaber er på randen af konkurs.

I det nye nummer af Ekko giver tidligere film- og tv-direktør, Jørgen Ramskov, politikerne en regulær opsang.

”Politikerne kan ikke længere skubbe den møgbunke af dårlige beslutninger foran sig, som kulminerede med indgåelsen af det nuværende filmforlig,” skriver han og fortsætter:

”Jeg forstår dem. Både i mit professionelle og private liv kender jeg trangen til at kaste mig over inferiøre detaljer, når de virkelig store spørgsmål brænder på. Men det har bare ikke noget med politik at gøre.”

Magten skifter
Jørgen Ramskovs pointe er, at politikerne ved det seneste filmforlig i 2007 gav sig i kast med en absurd detailstyring i stedet for at tage hul på de egentlige problemer – problemer, der går tilbage til 1990’erne.

Dengang ville kulturminister Jytte Hilden sikre dansk film flere penge. Men da finansministeren havde smækket pengekassen i, fik hun den gyldne idé at tvangsudskrive licenspenge fra DR og TV 2.

”Den gode intention blev desværre starten på en asfalteret motorvej mod en kunstnerisk afgrund. Når Finansministeriets talende regneark krævede besparelser på filmstøtten, pålagde politikerne DR og TV 2 at øremærke stadig flere penge til dansk film.”

”Pengesummen var intakt, men i virkeligheden skiftede magten over dansk films kunstneriske udvikling faretruende,” skriver Jørgen Ramskov, der har været DR-direktør (2001-04) og områdedirektør på Det Danske Filminstitut (2004-06). I dag er han direktør for Copenhagen Film Festivals.

Ny støttemodel
Jørgen Ramskov foreslår, at tv’s økonomiske bidrag til dansk film sættes ned, så Det Danske Filminstitut genvinder taktstokken. Politikerne må finde de manglende penge et andet sted. Desuden opfordrer han til, at der nedsættes en kommission, som udvikler en ny støttemodel.

”Det er sundt, at producenter skal investere i deres egne film. Men investeringen er i dag alt for høj, ikke mindst i betragtning af et faldende dvd-marked. Vi skal finde en støttemodel, så der opbygges en bæredygtig branche med selskaber med en robust egenkapital.”

Læs hele artiklen i det nye nummer af Filmmagasinet Ekko, der er på gaden i dag.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko