Nyhed
28. jan. 2010 | 14:02

Nazister og bøsser i Grand Teatret

Den forbudte kærlighed blomstrede, da Ekko i tirsdags inviterede til forpremiere på filmen Broderskab.
Af Andreas Ebbesen Jensen

To nøgne mænd ligger i en seng og holder om hinanden. Den ene mand vender ryggen til kameraet og afslører en tatovering af et hagekors lige under skulderbladene. Et perfekt billede på den forbudte og farlige kærlighed.

En kærlighed, som mange filmelskere havde trodset den bidende vinterkulde for at opleve i Grand Teatret i tirsdags, da Ekko fejrede udgivelsen af det nye nummer med en eksklusiv forpremiere på Nicolo Donatos Broderskab.  

”Caution”
En film om noget så specielt som et spirrende kærlighedsforhold mellem to homoseksuelle nazister lyder umiddelbart ikke som den store publikumsmagnet.

Men Grand Teatret var fyldt til bristepunktet, og køen ved billetlugerne strakte sig næsten helt ud til Københavns mørke gader.

DR2’s Smagsdommer, Adrian Hughes, var blevet inviteret af Ekko til at tage en snak med instruktøren Nicolo Donato og skuespilleren Nicolas Bro efter filmen. Han ankom til den propfyldte biograf iført en rød cykelhjelm med ordet ”Caution” skrevet på siden. Forsigtig.

Og med tabubelagte emner som nynazisme og homoseksualitet, der er omdrejningspunktet i Broderskab, kunne man også godt have troet, at Adrian Hughes ville være gået til filmen med en vis varsomhed.

Men så havde man troet forkert.

Humoristisk vært

”Hvor mange nynazister er her i aften,” spurgte værten grinende publikum efter filmen var slut, og lyset i biografsalen var blevet tændt. Ikke rigtig nogle kunne man – heldigvis – konstatere.

”Da jeg blev spurgt, om jeg ville være vært til et arrangement, hvor der blev vist en film om nynazistiske bøsser, så troede jeg først, at der var tale om en practical joke,” fortsatte Adrian Hughes, der hurtigt vandt publikum med sin tørre humor.

En humor, der også smittede af i interviewet med instruktøren Nicolo Donato og skuespilleren Nicolas Bro.

Hårde, maskuline kys

”Jeg ville have, at sexscenerne skulle være troværdige. Det skulle være sex, ligesom de fleste af os kender det. Blowjobs og handjobs, du ved,” svarede instruktøren, da han blev spurgt ind til filmens sexscener.

”Just another day at the office,” konstaterede værten, hvilket resulterede i adskillige latterbrøl fra Grand Teatrets store sal.

”Hårde, maskuline kys rykker,” supplerede Nicolas Bro, der spiller lederen af filmens nynazistiske broderskab.

Men selvom der blev joket og grint meget efter filmen, så er Broderskab ikke nogen sjov film. Langt fra.

Foruroligende kærlighed

Historien handler om, hvordan den unge Lars, spillet af Thure Lindhart, bliver draget af det nynazistiske miljø.

Og ikke mindst den jævnaldrende Jimmy, spillet af David Dencik. En både grum, realistisk og foruroligende fortælling, som flere af aftenens gæster understregede.

Broderskab vækker noget foruroligende i én, og det er fantastisk. Man bliver fint ført fra den ene sindstilstand til den anden, og filmen viser, at kærligheden kan blomstre alle steder,” sagde en af de begejstrede publikummer.

Publikum klukler
”Var du klar over, at filmen også ville have nogle humoristiske kvaliteter, da du skrev den? At for eksempel scenen, hvor de to nynazister vågner op nøgne ved siden af hinanden, ville være morsom,” spurgte en af publikummerne instruktøren Nicolo Donato.

”Intet ved filmen er humoristisk. Kun scenen med de økologiske øl,” svarede han lakonisk over for publikum, som ikke desto mindre kluklo af den kejtede kærlighed.

Hvad den scene helt præcist går ud på, må man selv gå ind og se, når filmen får premiere den 8. april.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko