Nekrolog: Per Streit 1957-2010
I dansk filmlyds historie er der et ”før” og et ”efter” Per Streit.
Tidligere var den typiske fordom om lydmænd, at de lavede rigtig meget lyd, bare ikke selv. Hverken lydene eller manden bag dem gjorde meget væsen af sig.
Lydmanden var stille, en forsigtig medspiller, der fulgte instruktøren og fotografen, og lyden, som han optog, skulle bare følge billederne.
Det lavede Per Streit om på.
Gennem en modig insisteren på, at lyden havde sin egen rolle at spille, stod han for en mindre revolution i måden at gribe lydsiden af en film an på.
I stedet for at lade lyden mime billederne udviklede Per Streit altid et helt koncept for lydsiden til den film, han arbejdede på.
Klokker i stereo
Kirkeklokkerne i himlen i de sidste billeder af Lars von Triers Breaking the Waves virker så voldsomme på tilskueren, blandt andet fordi Per Streit optog hele filmen i mono, mens klokkerne spiller i fuld stereo.
Gennem sine altid opfindsomme koncepter sørgede han for, at lyden fik en hovedrolle i filmproduktionen, på linje med skuespillet, klipningen og billederne.
Per Streit lavede lyd på over 30 film, blandt andet i samarbejde med Susanne Bier og svenske Lukas Moodysson. Men det var ikke mindst gennem hans nære samarbejde med Lars von Trier, at han udviklede banebrydende lyddesigns.
Aktiv til det sidste
Han vandt adskillige filmpriser, blandt andet Robert'er for Europa, Riget, Breaking the Waves og Dancer in the Dark.
Han lavede lyd på alle Lars von Triers film - fra Europa (1991) til Manderlay (2005), der blev den sidste film, Streit arbejdede på.
Han kæmpede med en sjælden hjernesygdom siden 2001, der langsomt angreb hans motorik, men lod hans intellekt uberørt.
Alligevel var han aktiv til sin død. Han var til filmfestival i Cannes i år og var netop blevet optaget på Musikkonservatoriet Aarhus, hvor han skulle starte på en uddannelse til komponist i efteråret.
Liggende von Sydow
Per Streits kreative lyddesigns blev bakket op af en stærk personlighed, der ikke var bange for at sætte sig igennem, diskutere og markere sig som kunstnerisk autoritet.
Den første film, han arbejdede sammen med Trier om, var Europa. De kunne ikke få Max von Sydows berømte hypnose af tilskueren til at lyde helt hypnotiserende nok, før Streit fik overbevist Sydow om, at han skulle indtale sin voice-over liggende.
Det gav den dybe, ejendommelige effekt, der nu er gået over i historien som filmens unikke indledning.
Vindlyde i Denver
Per Streit turde være en kunstnerisk autoritet, der holdt ved sine idéer. Under optagelserne til Dogville fik han trumfet igennem, at han måtte til Denver i USA for at optage lyde af vinden, som kunne skabe den helt rigtige atmosfære.
Hans arbejde blev langsomt til en metode, der gik ud på, at filmlyd ikke bare mimer billederne, men også forholder sig til alt det bag ved billederne: psykologien, historien og stemningerne.
Det er Per Streits metode, der stadig er grundprincippet på Den Danske Filmskoles tonemesterlinje, som han var med til at lede i 80’erne og 90’erne - og siden var tilknyttet som gæstelærer.
Per Streit døde lørdag den 21. august, 2010. Han blev 52 år gammel.
Kommentarer