Interview
25. dec. 2020 | 14:18 - Opdateret 27. dec. 2020 | 16:21

Netflix gav dansk kunstner større frihed

Foto | Tine Harden
Danica Curcic spiller i Netflix-serien Equinox Astrid, der følger i fodsporene på sin forsvundne søster og ind i en okkult verden.

”Når man laver film på Filminstituttet, ved man ikke, om man er købt eller solgt,” siger Tea Lindeburg, der sammen med Søren Balle har oplevet en anderledes kreativ frihed hos Netflix i tilblivelsen af Equinox.

Af Astrid Maan Thomsen

Tea Lindeburg har altid fundet studentertraditionen i Danmark fascinerende. Det er en begivenhed i livet, hvor alting slutter og starter på samme tid.

Men hvad nu, hvis det bare sluttede, og én, du elskede, forsvandt sporløst?

Det er omdrejningspunktet i DR’s populære podcast Equinox 1985. Historien bliver filmatiseret i den mørke Netflix-serie Equinox, som får premiere på streamingtjenesten den 30. december.

Danica Curcic spiller i den danske serie hovedrollen Astrid. Som ung mistede hun sin søster, der sammen med de fleste fra hendes klasse forsvandt sporløst på studenterturen. Siden har Astrid og hendes forældre stået med et fælles traume, og som voksen søger Astrid svar på, hvad der skete med søsteren.

Podcasten er skabt af Tea Lindeburg, og hun har sammen med kollegaen Søren Balle sat sig for at skabe en serie, der skal tage Danmark med storm.

Først og fremmest var det vigtigt for dem at overføre podcastens tone til serien – som har titlen Equinox (jævndøgn) – og det var ikke uproblematisk at gå fra lyd til billede.

”Det er altid udfordrende at skifte format. I podcasten er det jo mig, karakteren Tea, der sidder og dykker ned i historien og udfolder den. Dér danner folk deres egne billeder, når de lytter,” siger 43-årige Tea Lindeburg.

”Når man laver en podcast om til en serie, kan man jo ikke genskabe de billeder, folk selv har skabt. Det handlede for os om at ramme en tone, der går igen. Og jeg føler, der er meget af den samme tone i podcasten og serien.”

Enhed på to
Tea Lindeburg blev uddannet på den alternative filmuddannelse Super16 i 2006. Hun har siden arbejdet som instruktør af satireprogrammerne Kødkataloget og Normalerweize, men kendes måske bedst som en af værterne i det hedengangne filmprogram DR2 Premiere.

Søren Balle blev hentet ind som instruktør på fire af seriens seks afsnit, fordi Tea Lindeburg ikke havde tid til at instruere, da hun skulle færdiggøre manuskriptet.

”Vi startede med sammen at finde ud af, hvordan vi skulle iscenesætte serien. For mig handlede det om at komme ind i hovedet på Tea, men også selv finde ud af, hvordan jeg ville gribe det hele an. Det er en meget kompleks fortælling, så det har været ekstremt udfordrende, men også virkelig inspirerende og sjovt,” fortæller 42-årige Søren Balle.

Tea Lindeburg nikker.

”Vi har haft en klar idé om, hvad det var for en serie, vi ville skabe. Men vi skulle finde ud af det sammen. Og det har været en spændende proces.”

Familietragedien
Equinox balancerer mellem fiktion og virkelighed. Den skaber en psykologisk fortælling, hvor hovedkarakteren befinder sig i to verdener.

Der er den virkelige verden med hendes forældre, hvor de alle sørger efter tabet af søsteren. Og der er den okkulte verden, hvor svarene om søsterens forsvinden skal findes.

Men det bliver Astrids eget ansvar at gå i søsterens fodspor og ind i en anden verden.

”Serien fortæller historien om en familietragedie. Det handler om, hvordan mennesker hver især håndterer sorg,” forklarer Tea Lindeburg.

”Vores hovedperson graver sig længere og længere ind i mysteriet og også længere ind i sin egen psyke for at finde svaret på nogle spørgsmål fra hendes fortid. Men jo tættere hun kommer på målet, jo mere begynder virkeligheden at gå i opløsning omkring hende,” fortæller Søren Balle og fortsætter:

”Jeg tror, mange vil kunne identificere sig med historien om en familie, som går i stykker, og børn, der bliver fanget mellem to, stridende forældre. Det er meget universelt.”

Det okkulte
Udfordringen for makkerparret var at skabe den mørke, okkulte verden. De så over 30 film og serier for at finde ud af, hvordan de kunne få den rette stemning frem.

”Vi har ikke nogle specifikke serier og film, vi har lagt os op af. Men vi har skelet til for eksempel Twin Peaks og Hereditary og den måde, man i de værker har fornemmelsen af, at der hele tiden er noget, som lurer rundt om hjørnet,” siger Tea Lindeburg.

”Seriens udtryk er sanselig og nordisk, men samtidig skal det mørke univers helst give folk hjertebanken og gøre én utryg,” supplerer Søren Balle, hvorefter Lindeburg fortsætter:

”Da jeg lavede podcasten, tænkte jeg egentlig ikke på den som uhyggelig. Men jeg har altid godt kunnet lide uhyggelige film og interesseret mig for det rituelle og okkulte. Det bunder i en søgen efter noget større. Det ræsonnerer med mig. Jeg tænker, at der må vel være noget derude?”

Uenighed i sofaen
Man kan tydeligt mærke, at de to filmskabere har gået op og ned ad hinanden gennem længere tid. De har en spøjs humor sammen og kan på en og samme tid være enige og uenige med hinanden.

Det gælder især seriens budskab.

”Vores mål er, at når man har set sidste afsnit, skal den ene hjemme i sofaen sige: ’Nåh, det var det, den handlede om.’ Og så skal den anden sige: ’Nej-nej, det er da det her i stedet,’” fortæller Søren Balle med et smil og fortsætter:

”Tea og jeg har repræsenteret hver vores lejr hele vejen igennem. Vi har arbejdet meget bevidst med det rationelle versus paranormale og det spændingsfelt, der opstår mellem dem.”

”Det skaber en mystik og kompleksitet, som bliver yderligere forstærket af, at vi angriber fortællingen fra to tider samtidig. Svaret på hele mysteriet findes et sted i det felt, men præcis, hvor det ægte svar er, bliver en del af tilskuerens egen rejse at finde ud af.”

Tea Lindeburg supplerer:

”Der er altid plads til en anden tolkning. Det var den balance, der skulle være mellem os. Og vi har lænet os til hver vores side, men det har aldrig været en kamp.”

Usikkerheden
I foråret var der ballade omkring Equinox, da anonyme filmarbejdere på serien kritiserede, at optagelserne fortsatte, selv om meget var blevet lukket af coronakrisen.

Det endte dog med, at Netflix og den danske producent Apple Tree Productions valgte at stoppe optagelserne i en periode. Tea Lindeburg og Søren Balle er enige om, at det har været særdeles positivt at arbejde for streaminggiganten.

”De har haft sindssygt mange spørgsmål, og vi har haft lange snakke og diskussioner, men de har altid holdt fast i, at det var vores fortælling. De har været meget opbakkende i forhold til at få den historie frem, som jeg gerne villle fortælle,” siger Tea Lindburg og fortsætter:

”Jeg havde i starten svært ved at tro på, at jeg ikke var til prøve eller eksamen undervejs. At de ikke bare når som helst kunne finde på at stoppe projektet. Men det gjorde de aldrig. Når Netflix først går ind i noget, er de på hele vejen.”

Knap så gode erfaringer har hun med det danske støttesystem.

”Når man laver film inde på Det Danske Filminstitut, er der uendeligt mange pitstop, hvor man skal forsvare sit projekt. Og indtil det sidste øjeblik ved man ikke, om man er købt eller solgt,” forklarer Tea Lindeburg.

”Det kan godt være ret udmattende og super hårdt. Og det giver måske ikke det bedste kunstneriske, kreative frirum. Det får måske ikke det bedste frem, tænker jeg. Man skal selvfølgelig aflevere det, som man selv synes er det fedeste, men samtidig har man en konsulent i baghovedet, som lige har sagt noget andet. Og hvad så? Dropper de det nu, fordi jeg ikke fulgte konsulentens råd?”

– Den kreative frihed har for dig været større i det her Netflix-projekt?

”Vildt fri, helt vildt.”

Bliv i Danmark!
Søren Balle har også instrueret to afsnit af den første danske originalserie på Netlix: The Rain.

”Jeg må bare sige, at det bliver mere og mere positivt. Der er en angst i branchen for, at Danmark måske drukner i Netflix, men de er faktisk meget interesserede i det lokale aspekt,” fortæller Søren Balle.

”Det er det, der gør serien unik i resten af verden. Netflix har villet have, at vi skulle gøre serien så dansk som muligt.”

Tea Lindeburg fortsætter ivrigt:

”Det har været en af Netflix’ store ambitioner: At udfolde danskheden i vores serie. I podcasten tager karaktererne faktisk til Stonehenge, men Netflix foreslog: ’Hvorfor ikke bare lade serien blive i det nordiske?’ Så Equinox er faktisk blevet mere dansk end før takket være Netflix.”

Trailer: Equinox

Kommentarer

Tea Lindeburg

Født 1977 København.

Uddannet fra Super16 i 2006.

Har været anmelder på filmprogrammet DR2 Premiere.

Instrueret en række kortfilm og musikvideoer samt satireserien Normalerweize på DR2.

Netflix-serien Equinox 1985 er baseret på hendes populære DR-podcast. 

Søren Balle

Født 1978 i Løgstør.

Uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole i 2009.

Afgangsfilmen Tomatprincippet kan ses på Ekko Shortlist.

Spillefilmdebuterede i 2014 med den kritikerroste Klumpfisken.

Har instrueret afsnit af tv-serier som Bedrag og Fred til lands

© Filmmagasinet Ekko