Netflix køber Mikael Bertelsens genistreg
Genialt og ubeskriveligt rørende.
Sådan har Ekkos anmelder Kristian Ditlev Jensen beskrevet Mikael Bertelsens igangværende TV 2-serie Det sidste ord, hvor den tidligere Radio24syv-værts intime samtale med et kendt menneske først bringes umiddelbart efter personens død.
Og nu har verdens førende streamingtjeneste fået øjnene op for genistregen.
Det er danskeren Mikkel Bondesen, som har været mellemmand og overbevist amerikanerne om konceptets holdbarhed. Bondesen har tidligere solgt Laurits Munch-Petersens thriller Ambulancen til at blive genindspillet i USA af selveste blockbuster-instruktøren Michael Bay (Transformers, Armageddon).
”Fra det øjeblik Mikkel Bondesen bragte formatet til vores selskab og Netflix, var alle med på idéen,” siger Brad Falchuk til Variety om Det sidste ord, der får den amerikanske titel Famous Last Words.
”Netflix er det perfekte sted for dette unikke show. Oplevelsen for publikum og deltageren er bevægende, mærkelig og grænseoverskridende. Det er anderledes end alle andre interview-programmer, der er blevet lavet. Det er en sand fejring af livet og muligheden for at få det sidste ord.”
Et værdigt farvel
I udgangspunktet er idéen morbid. Mikael Bertelsen får et kendt menneske, der nærmer sig livets slutning, til at se tilbage på sit liv i et asketisk studie.
Personen skal tale om sig selv i datid, da interviewet først bliver sendt post mortem – som regel allerede nogle få dage efter, at personen er gået bort.
Håbet er, at personen kan tale mere frit, tage bladet fra munden og sige noget, vi aldrig har hørt før og i bedste fald vil ændre eller nuancere vores indtryk af vedkommende.
Hidtil er der blevet bragt seks programmer med forfatteren Lise Nørgaard, politikerne Ritt Bjerregaard og Uffe Ellemann-Jensen samt musikerne Bent Fabricius-Bjerre, Povl Dissing og Peter Belli.
Det lykkes ikke altid for værten at få noget omkalfatrende nyt frem, men alle programmer har indtil nu været meget intime og gribende. Bertelsens følsomme og poetiske samtalestil går perfekt i spænd med konceptet og gør det til et respektfuldt og værdigt farvel med en kendis, der har betydet noget for danskerne.
Tro mod konceptet
Interviewene optages i fortrolighed. Og Bertelsen er i et lukket studie mutters alene med sin gæst, der bliver optaget med fjernstyrede kameraer. Optagelserne bliver opbevaret på Det Kongelige Bibliotek, indtil personen er død, hvorefter de redigeres og udsendes.
Netflix vil ifølge Variety være tro mod det danske koncept. Man vil ligeledes udvælge ”bemærkelsesværdige personligheder, der har brugt deres liv på at yde betydelige bidrag til menneskeheden og kulturen”, skriver magasinet og nævner, at det kunne være musikere, skuespillere, komikere, atleter, erhversledere og politikere.
Netflix kalder interviewserien ”en tidskapsel, der indeholder intime samtaler, som fanger dybtfølte tanker fra lysende personligheder. Tilgangen fanger ikke kun gæsternes rå og følelsesmæssige refleksioner, men skaber også et intimt og sikkert rum for gæsten, idet de ved, at deres interview er fortroligt, og først vil blive udsendt efter deres død.”
Det er ikke oplyst, hvem der skal være vært for Netflix-serien. TV 2-serien Det sidste ord kører videre, men det er naturens gang eller de højere magter, som bestemmer næste udsendelse.
Remake-historie i #88
I Ekko #88 fortæller vi historien om, hvordan Laurits Munch-Petersens oversete danske thriller Ambulancen blev filmatiseret i USA.
Produceren Mikkel Bondesen så potentialet for den konceptuelle film, og blockbuster-instruktøren Michael Bay endte med at lave Ambulance i 2022.
Samme Mikkel Bondesen har nu fået solgt Mikael Bertelsen interview-koncept Det sidste ord til Netflix.
Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.
Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.
Kommentarer