Nyhed
20. juli 2012 | 19:10

Nogle mænd vil bare se verden brænde

Foto | Stephen Vaughan
Heath Ledger som Jokeren i The Dark Knight

Batman er blevet ramt af den meningsløse vold, som Christopher Nolans trilogi har tematiseret.

Af Claus Christensen og Niels Petersen

Det er endnu for tidligt at sige, hvorfor den anholdte, formodede gerningsmand, 24-årige James Holmes, dræbte tolv og sårede omkring 50 under premieren på The Dark Knight Rises.

Det står dog klart, at der var tale om en planlagt massakre på mennesker, der tilfældigvis havde købt billet til premieren i en amerikansk biograf i Aurora, Denver.

Samtidig har den mistænkte tilsyneladende anbragt bombefælder i sin lejlighed i et boligkompleks i Aurora.

Om Batman-filmen har haft noget med massakren at gøre, ved vi ikke. Men hvis gerningsmanden har ønsket at hente inspiration, så har der været rigeligt at tage af.

Anarkistisk terrorist
I Batman-universet har den organiserede kriminalitet traditionelt stået som den største trussel mod Gotham City.

Men i Christopher Nolans tre Batman-film er der sket et mærkbart skift, hvor kriminaliteten har måttet vige pladsen for terrorismen som den største trussel mod byen.

Det er især i den anden film, The Dark Knight, at det bliver tydeligt.

Her er den mest ikoniske af alle Batman-skurke, Jokeren, blevet genfortolket som anarkistisk terrorist, der hærger Gotham med tilfældige bombninger og gidseltagninger.

Filmen er efterfølgende blevet læst som en allegori over den amerikanske krig mod terror.

Indbegrebet af ondskab

I The Dark Knight siger Bruce Waynes butler Alfred direkte om Jokeren, som spilles af afdøde Heath Ledger:

”Nogle mænd vil bare gerne se verden brænde.”

Alfred påpeger den skræmmende sandhed, at terroristens motiver ikke kan rationaliseres på samme måde, som man kunne med forbryderne. Her er en person, som man ikke kan forhandle med eller tale til fornuft.

Jokerens eneste mål er at sprede skræk og rædsel, og han er dermed indbegrebet af ondskab.

Det hører med til filmens eftermæle, at Joker-figuren i visse kredse idealiseres på samme måde, som den lige så anarkistiske Tyler Durden fra Fight Club er blevet det.

Tænk på fællesskabet
I den nye film The Dark Knight Rises indleder hovedskurken Bane (Tom Hardy) sin storstilede plan med et angreb på Gothams børs og en efterfølgende gidseltagning.

Senere lykkes det Bane at overtage styret med byen og holde befolkningen i et jerngreb, hvor anarkiet hersker, og alle til enhver tid kan dømmes til døden.

Det er en tematik, der spiller på den amerikanske frygt for fremmed invasion.

Men Batman-trilogien viser også, hvordan man overvinder terrorismen.

I The Dark Knight forpurrer indbyggerne således til sidst Jokerens plan ved at tænke på fællesskabet frem for på sig selv. De overvinder terroren, idet de ikke indlader sig på dens spilleregler eller lader sig kue af den.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko