Nyhed
08. dec. 2020 | 13:25

Christopher Nolan raser mod Warner Bros.

Foto | Melinda Sue Gordon
Christopher Nolan instruerer hovedrolleindehaver John David Washington under optagelserne af Tenet, som filmselskabet Warner Bros. distribuerede.

”Filmskabere vågnede og opdagede, at de arbejder for den værste streamingtjeneste,” siger Christopher Nolan i kritik af beslutningen om at give biograffilm onlinepremiere på HBO Max.

Af Nicki Bruun

Christopher Nolan var efter sigende primus motor på at sikre, at Tenet fik biografpremiere i sommer. Håbet var, at filmen kunne redde de stærkt svækkede biografer.

Det lykkedes at få actionbraget vist verden over, men det var ikke nogen økonomisk succes for Warner Bros.

Det er givetvis forklaringen på, at selskabet har valgt at give næste års film – der tæller blockbustere som Dune og Matrix 4onlinepremiere på moderselskabet WarnerMedias streamingtjeneste HBO Max samtidig med biografpremieren i USA.

Det har fået den normalt ellers afmålte brite, som også er stor fortaler for biografoplevelsen, til at tage bladet gevaldigt fra munden

”Nogle af branchens største filmskabere og vigtigste filmstjerner gik i seng natten før og tænkte, at de arbejder for verdens bedste filmselskab. Men de vågnede og opdagede, at de arbejder for den værste streamingtjeneste,” udtaler Christopher Nolan til The Hollywood Reporter.

Instruktøren bag succeser som Batman-trilogien, Inception og Interstellar har arbejdet sammen med Warner Bros. siden 2002, hvor han lavede Insomnia. Men med sine bramfrie kommentarer lader Nolan nu til at være en fri spiller på markedet.

”Warner Bros. havde en fantastisk måde at få filmskaberes værker ud alle steder, både i biografen og derhjemme, og den er de i gang med at rive fra hinanden. De aner slet ikke, hvad de mister. Deres beslutning giver ikke nogen økonomisk mening,” fortsætter instruktøren i The Hollywood Reporter.

Skabt til det store lærred
Forargelsen hos Christopher Nolan kommer sig særligt af, at Warner Bros. ikke har rådført sig hos sine samarbejdspartnere – filmskabere og produktionsselskaber – før man har truffet den skelsættende beslutning.

”Det er bestemt ikke sådan, man behandler de filmskabere og stjerner, som har ofret meget af sig selv for projekterne. De fortjener at blive konsuleret og indviet i, hvad der kommer til at ske med deres arbejde,” siger Nolan til mediet ET Online.

”I 2021 har de film af nogle af verdens største stjerner og instruktører, hvoraf flere har arbejdet i årevis på deres projekter. Projekter, som er meget betydningsfulde for dem, og som er skabt til at blive set det store lærred.”

WarnerMedia har forklaret beslutningen med, at selskabet i det nye år ikke regner med stort biografbesøg på grund af den fortsatte coronakrise. Desuden skal modellen kun køre i 2021 og ikke fortsætte fremover.

Men Christopher Nolan oplever det som et forsøg på at lokke folk til HBO Max, der har haft en særdeles hård start blandt konkurrenter som Netflix og Disney+.

”Det er meningen, at filmene skal nå ud til så stort et publikum som muligt, og nu bliver de brugt til bare at lokke folk til en ny og uerfaren streamingtjeneste. Og ingen er blevet spurgt først,” siger Nolan til ET Online.

Overvejer søgsmål
Og Christopher Nolan er ikke den eneste, som er vred på Warner Bros.

Producenten bag kæmpesatsningen Dune – en filmatisering af Frank Herberts roman, som David Lynch knækkede nakken på – overvejer at lægge sag an mod filmselskabet.

Legendary Entertainment, som produktionsselskabet hedder, har ifølge branchemediet Variety været med til at finansiere filmen, som har et budget på over en milliard danske kroner.

Nu prøver produktionsselskabet ifølge mediets kilder at strikke en ordentlig aftale på benene med Warner Bros., men de holder døren på klem for et søgsmål, hvis det ikke kan lade sig gøre.

I det hele taget vil beslutningen fra Warner Bros. betyde meget for alle led i filmbranchens fødekæde. Mange skuespillere har i deres kontrakt, at de tjener procenter af, hvad en film indtjener i biografer.

Det beløb vil selvfølgelig blive langt lavere, hvis en film kommer på en streamingtjeneste samtidig med biografpremieren.

Men Warner Bros.’ skridt kan få langtrækkende konsekvenser. For når først man er startet på en simultan premieremodel, kan det blive svært at gå tilbage til den gamle model, hvor biograferne havde filmen eksklusivt i flere måneder, inden den blev tilgængelig på streamingtjenester.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko