Norsk film styrtdykker
Træerne gror ikke ind i himlen – heller ikke for norsk film eller Norwave, som kritikere har døbt den norske succesbølge.
I 2011 kunne Norge bryste sig af Europas største vækst på biografmarkedet. Norske film solgte i hjemlandet 2,9 millioner billetter og havde en national markedsandel på 24,5 %.
Men i første halvdel af 2012 er billetsalget styrtdykket med 59,3 %, oplyser den norske biografforening Film & Kino.
Tilbage til det normale
”2011 var et ekstraordinært år med et rekordstort antal norske filmpremierer. Der var tyve norske film i de første seks måneder mod fjorten i år,” siger Film & Kinos kommunikationschef Birgitte Langballe til portalen Cineuropa.
”Det vil vi ikke se særlig ofte – jeg tror, at vi er tilbage til det normale,” vurderer Langballe.
I første halvdel af 2011 var Anne Sewitskys børnefilm Jørgen + Anne = sant den bedst sælgende film med 171.000 billetter. Til sammenligning har dette års foreløbige topscorer, Arild Andresens drama Kompani Orheim, solgt 76.000 billetter.
Forventninger til efterårsfilm
Blandt skuffelserne er Zentropas norske satsning, Petter Næss’ Anden Verdenskrigsdrama Into the White, som har kostet 90 millioner danske kroner. Filmen har kun solgt 43.000 billetter, og den bliver slet ikke udsendt på det danske marked.
Ny krydser nordmændene fingre for efterårssæsonen, og områdedirektør på Det Norske Filminstitut Ivar Kohn er optimistisk.
”Producenter og distributører foretrækker at lancere deres største titler i efteråret, så repertoiret har indtil nu været begrænset. Kun én film med institutstøtte er endnu blevet udsendt, og vi har manglet nogle af de populære børnefilm,” siger Ivar Kohn til Cineuropa.
Kohn har især forventninger til Espen Sandberg og Joachim Rønnings Kon-Tiki, der handler om Thor Heyerdahls opdagelsesrejse i Stillehavet i 1947, Roar Uthaugs actionfilm Flukt og Nils Gaups familiefilm Reisen til julestjernen.
Kommentarer