Facebook lancerer Skam på engelsk
For seks uger siden kunne Facebook offentliggøre lanceringen af sin nye produktions- og distributionsgren Facebook Watch. Det er en streamingtjeneste, som skal producere og vise indhold på lige fod med kendte tjenester som HBO og Netflix.
Ved et pressemøde i går på handelskonferencen Mipcom i Cannes blev det afsløret, at den amerikanske version af Skam skal være tjenestens flagskib, skriver branchemediet Deadline.
Siden december har det været kendt, at de unge amerikanere også ville få glæde af mange timers selskab med teenagerne Noora, Sana, Isak og Eva.
Produktionsselskabet XIX Entertainment med Simon Fuller i spidsen skal stå for den amerikanske genindspilning af NRK’s store successerie. Simon Fuller er tidligere kendt for internationale succeser som Idol og So You Think You Can Dance.
Facebooks chef for global kreativ strategi, Ricky Van Veen, fortalte på pressemødet, at selskabet vil slå sig sammen med Fuller og bringe serien til Facebook Watch. Det bliver med den norske series skaber, instruktør og manuskriptforfatter Julie Andem, som showrunner.
Skabt til sociale medier
Skam tog hele Norden med storm med et charmerende skuespillerensemble, en troværdig skildring af unge menneskers følelsesliv og modet til at gå i clinch med tunge tabuer.
Norske udtryk som ”kødder du” og ”hooke” kom på mange danskeres læber.
Skam var også banebrydende for sin evne til at bringe flere medier i spil på en gang. Man kunne i løbet af ugen følge handlingen i små filmklip, som blev samlet til et helt afsnit sidst på ugen. Og på karakterernes fiktive Instagram-profiler blev universet udbygget.
Det er derfor interessant, at den amerikanske genindspilning af Skam er landet på Facebook Watch, som nok kan udnytte og videreudvikle denne dimension.
Ricky Van Veen understreger selv Skam som fremtidens måde at fortælle historier på. Han siger til Deadline, at serien er som skabt til sociale medier.
Kommentarer