Nymphomaniac får ikke premiere i Trier-version
Nymphomaniac er årets måske mest ventede film. Og spekulationerne om, hvordan Lars von Triers nye storværk om en kvindes seksuelle udvikling kommer til at møde publikum, har været mange.
Én eller to film? En hardcore og en softcore-version? Cannes eller ikke Cannes?
En stor artikel i det nye nummer af Filmmagasinet Ekko går bag om tilblivelsen af Nymphomaniac – med instruktørens selvpålagte mundkurv som benspænd.
Her står det klart, at det ikke er den version, den verdensberømte filmkunstner selv kan stå inde for, som det danske publikum kommer til at se ved premieren 25. december.
Ville forringe markedsværdien
Lars von Triers egen version – director’s cut – er cirka fem en halv time lang. Men den udgave, der får verdenspremiere, er kun fire timer lang, efter planen delt op omkring midten, så publikum kan fordele oplevelsen over to dage.
Og denne version har Lars von Trier ikke godkendt. Han har for første gang i karrieren bevidst blandet sig udenom og ikke deltaget i klipningen af den. Han har ifølge Ekkos oplysninger faktisk slet ikke set den!
”Den korte version er mod Lars’ vilje, men han accepterer den, fordi han forstår markedsmekanismerne,” bekræfter Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen i Ekko-artiklen.
”Man kan ikke lave en film, der koster over 60 millioner kroner, som er så alenlang. Fem en halv time er så ekstremt, at det forringer markedsværdien så voldsomt, at investorerne ville have følt, de havde købt katten i sækken,” fortsætter producenten.
Lande må selv sløre sex
Det er således af kommercielle årsager snarere end på grund af de eksplicitte sexscener, at Nymphomaniac får premiere i en forkortet version.
Det viste sig umuligt at lave en softcore-version, der kunne gå an i alle lande, og derfor er det op til hver enkelt marked at sløre de elementer, de finder for grænseoverskridende. Det betyder, at den version, der vises i Danmark, vil byde på eksplicit sex.
Hvornår Triers egen, lange version bliver vist for verden, er endnu uklart. Peter Aalbæk Jensen afviser, at det bliver på festivalen i Cannes til maj.
Trier-ekspert: Drilagtig feminisme
I artiklen i Ekko kan man læse om, hvordan Lars von Trier indsamlede research til filmen gennem samtaler med adskillige kvinder, blandt andre Suzanne Bjerrehuus, der fortæller om deres private snak om seksuelle erfaringer.
Det nye nummer byder også på et stort tema om sex og film. Her skriver Trier-eksperten Peter Schepelern om seksualiteten som en strømførende rød tråd i instruktørens film.
”Selvom Nymphomaniac dæmoniserer den kvindelige seksualitet, så rummer den gennem anerkendelsen af nymfomanien som en slags frihedskamp samtidig en drilagtig feminisme,” skriver Peter Schepelern, der som en af de få har set en foreløbig version af filmen.
Ekko #63 er på gaden 13. november, men man kan allerede få fingre i magasinet tirsdag aften 12. november, når Ekko holder snigpremiere på Guldpalmevinderen Adèles liv i Grand Teatret kl. 21.
Det nye nummer følger med i billetten, som kan købes her.
Kommentarer