Nyhed
05. feb. 2018 | 13:23

Nyt Ekko med Greta Gerwig på forsiden

Foto | Norman Jean Roy
Greta Gerwig er som den kun femte kvinde i historien nomineret til en Oscar for bedste instruktør med ungdomsdramaet Lady Bird. Hun indtager forsiden af det nye Ekko #77.

Ekkos magasin-flagskib byder på et interview med Hollywoods nye rollemodel og et stort tema, hvor vi undersøger forholdet mellem sex og magt på film.

Af Nicki Bruun

Greta Gerwig er den første kvinde, der er nomineret til en Oscar for bedste instruktør, siden Kathryn Bigelow vandt prisen for The Hurt Locker i 2009.

”Det er ikke sandt, at der mangler kvalificerede kvindelige instruktører. De skal bare have chancen. Det er meget vigtigt, at de får det, og det siger jeg ikke som kvinde, men fordi vores branches sundhed er afhængig af det,” siger Greta Gerwig i vores interview i det nye nummer, hvor hun pryder den sort-hvide forside.

Instruktøren er nomineret for ungdomsdramaet Lady Bird, der får biografpremiere den 26. april og af Ekkos anmelder kaldes ”en mesterlig tour-de-force af en præstation”.

Greta Gerwig er bedst kendt som skuespiller, men fortæller, at hendes debut som solo-instruktør længe har været under opsejling.

”Jeg har gjort alt arbejde på en film, som man kan forestille sig: Jeg har skrevet, jeg har spillet skuespil, jeg har instrueret i fællesskab med instruktøren, jeg har produceret, jeg har holdt mikrofonen, jeg har klippet, jeg har holdt kameraet. Jeg har gjort det hele, for jeg elsker simpelthen at lave film, og jeg elsker film!”

Den fede fyr
Inden Oscar-showet den 4. marts får den helt store favorit dansk premiere: The Shape of Water.

Guillermo del Toros eventyrlige koldkrigsdrama kan ses i Danmark fra 22. februar og har lagt sig i spidsen med tretten nomineringer. Det er ganske fortjent ifølge Ekkos internationale anmelder Lee Marshall, der giver filmen sjældne seks stjerner i magasinet.

Her har vi også et interview med del Toro, hvor instruktøren fortæller, hvordan han som seksårig blev forelsket i historien om et søuhyre og en smuk kvinde, som han så i Uhyret fra den sorte lagune.

”Andre børn drømte om at kunne flyve. Men jeg har altid drømt om at kunne trække vejret under vand. Det er det eneste sted, hvor jeg ikke er ’den fede fyr’,” siger den mexicanske instruktør.

Mytisk kult
Nomineringer og priser var der ikke mange af, da Tommy Wiseaus kultfilm The Room fik premiere i 2003.

Til gengæld gik trekantsdramaet om tragiske Johnny (Wiseau) hurtigt over i historien og blev tildelt mærkatet ”verdens dårligste film”.

James Franco fortæller historien om filmens optagelse i den muntre komedie The Disaster Artist, hvor Wiseau mest beskrives som en elskelig excentriker. Men sandheden om Tommy Wiseau er langt mørkere.

Med udgangspunkt i bedstevennen Greg Sesteros bog og en ny dokumentar, som Wiseau prøvede at stoppe, fortæller vi historien om en mytisk figur, hvis opførsel næppe var blevet accepteret i dag.

Under optagelserne af The Room pinte han sit filmhold og gav kvindelige skuespillere grænseoverskridende instrukser, så man kunne tro, at der var tale om en pornofilm.

Kønsdans i mørket
Temaet er større end normalt i det nye magasin, hvor vi graver ned i tidens højaktuelle emne under overskriften ”Sex og magt”.

Her går vi tilbage og undersøger, hvad der skete i 1970’ernes hyldede ungdomsfilm, som var solidariske med de unge, men hvor der samtidig skete overgreb på mindreårige. Vi ser også tilbage på, hvad der egentlig skete i 1999, hvor Lars von Trier og Björk mødtes under optagelserne af Dancer in the Dark, som senere blev en #MeToo-historie.

Den kontroversielle rapper Nikoline går i kødet på Guldpalme-vinderen Adèles liv som en lummer mandefantasi.

Manuskriptforfatter Bo hr. Hansen reflekterer over, hvordan han skal forholde sig til, at verdens sjoveste mand – Louis C.K. – er blevet afsløret som krænker, mens han ser komikerens nu bandlyste I Love You, Daddy.

Forfatter Marina Cecilie Roné gør op med den sex-fikserede kultur, der har muliggjort Harvey Weinsteins rovdriftsadfærd. Og Peter Schepelern går med udgangspunkt i Christian Tafdrups nye film på jagt efter skrækkelige fruentimmere i filmhistorien. For som han i ligestillingens navn konstaterer: ”Kvinder skal da også have lov til at være frygtelige.”

Trailer: Lady Bird

Kommentarer

Ekko #77

Det nye nummer kan købes i kiosker eller bestilles her.

© Filmmagasinet Ekko