Nyt EKKO på gaden 7. februar
Tema om Hollywood — stjerner, ikoner, auteurs, blockbusters og Oscars. Debat om dansk film og om medier i panikalderen og meget mere.
Kate Winslet pryder forsiden af det nye nummer af EKKO. Den 31-årige er med sin rolle som kærlighedshungrende mor i Little Children nomineret til en Oscar for femte gang. Vi har i Hollywood mødt en anderledes filmstjerne, der er det kødelige modbillede på tidens sivtynde skønhedsideal, og som foretrækker de skæve og kunstneriske film.
Netop Hollywood er temaet for #36. Byen bliver ofte glemt, når kulturens hovedstæder skal opregnes. For er film rigtig kultur? Vi kommer ikke uden om, at Hollywood — både som fænomen og geografisk lokalitet — er hovedleverandør af den kultur, vi bruger mest af. Og selv om Hollywood ikke laver kunst for kunstens skyld, bliver resultatet overraskende nok ikke sjældent til stor kunst.
Fede genrefilm på plakaten
Christian Monggaard skriver om Hollywoods opture og nedture gennem snart 100 år; Torben Grodal diskuterer smagen af Oscar; Peter Schepelern hylder de succesfulde amerikanske tv-serier; Christopher Juhl Seidelin forsvarer blockbusteren; Bo Tao Michäelis fortæller om filmbyens berømteste stjerner, som endte deres dage desillusionerede, og Bo Green Jensen giver en guide til Hollywoods pt. mest interessante instruktører: gulddrenge, desperados, nyrealister, kvinder med stil, tilflyttere og aristokrater.
Også dansk film henter i år kraftig inspiration fra Hollywood. Vi interviewer Ole Bornedal (Vikaren og Kærlighed på film) og Nikolaj Arcel (De fortabte sjæles ø), som hellere vil lave fede genrefilm efter amerikansk forbillede end følge dogmediæten. Og Jakob Stegelmann giver en introduktion til fantasy-genren, som vi danskere endelig er ved at tage til os, og som med den mexicanske Pans labyrint sågar indtager kunstbiograferne.
Hvor blev publikum af?
Der er mere debat, når manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig giver sit bud på, hvorfor dansk filmkunst og publikums veje igen skilles i disse år. Og når tidligere nyhedsdirektør på DR Lisbeth Knudsen gør op med de bekymrede medieforskere, der ikke kan se mulighederne i medierevolutionen, hvor alle er publicister, bevæbnet med mobiltelefoner og altid på farten.
Læs også om en original visuel ide til Mikael Bertelsens nye talkshow, Den 11. time, som imidlertid blev fundet for dristig og kasseret! Rikke Schubart sammenligner Clint Eastwoods to film om det samme slag under Anden Verdenskrig, og i magasinets anmeldelsessektion er der fem stjerner til Arcels De fortabte sjæles ø, der bliver kaldt "et fornemt bud på en menneskeklog dansk blockbuster."
Kommentarer