Shortlist Awards 2016
02. dec. 2016 | 09:38

Shortlist-vinder er kontrasternes mand

Foto | Anders Rye Skjoldjensen
En stolt Milad Avaz modtager Shortlist Prisen for Et lift ved Ekko Shortlist Awards 2016. ”Det er den første rigtige blåstempling, jeg har fået som filmskaber,” siger han.

Milad Avaz er selvudlært filmskaber og ægte ildsjæl. Vi tegner et portræt af den helt nye stemme i dansk film, som har vundet Shortlist Prisen med Et lift.

Af Frida Marquard

Optimering og effektivisering.

Sjældent hørte ord i en kreativ filmskabers mund. Men for 28-årige Milad Avaz kommer det helt naturligt. Han er nemlig uddannet erhvervsstrateg fra Copenhagen Business School.

Det filmiske er kommet til senere.

Som filmmand er Milad Avaz selvudlært. Alt, hvad han ved om film, har han suget til sig gennem bøger og film – og ved at holde ørene godt åbne, når han har talt med andre filmskabere.

Efter kandidateksamen bliver han headhuntet til at arbejde for investeringsfonden Founders.as. Men da han begynder at vågne op om morgenen med angst for, hvad dagen vil bringe, beslutter han sig for, at det er tid til at skifte løbebane.

Han vil lave det, han synes er sjovt – og gøre en forskel. Milad Avaz vil lave film.

Mens han skrev på sin bachelor, havde han haft et studiejob hos sin storebror Mehdi Avaz, der arbejdede som reklamefotograf. Her hjalp han med at holde styr på økonomien, når broren filmede musikvideoer og reklamefilm.

Det var broren, der i sin tid opfordrede Milad til at sige sit arbejde på investeringsfonden op og forfølge sin drøm som filmskaber og manuskriptforfatter. En beslutning, som han ikke er sikker på, at han ville havde haft modet til at træffe hvis han havde stået alene med beslutningen. 

EM-sejr og røde pølser
De brødre har et stærkt bånd, der fortsætter på settet, hvor de udgør en sammentømret enhed.

Milad Avaz er født i Teheran i Iran og flygter med sine to brødre og sin mor til Danmark i 1992.

Deres far er flygtet tidligere, og de genforenes efter tre års adskillelse på dansk jord. Faren var farmaceut og politisk aktiv i Teheran og måtte flygte, da et nyt regime kom til magten i landet.

I et interview til DR-programmet Tværs fortæller Milad Avaz’ storebror Mehdi om den store oplevelse, det var at komme til Danmark i landets måske bedste sommer, hvor man vinder EM i fodbold.

Deres far ved, hvor vigtigt det er at tilpasse sig det danske samfund, og noget af det første brødrene spiser, da de kommer til Danmark er røde pølser, fortæller Mehdi Avaz i interviewet.

Deres integrationshistorie bliver en succes, og brødrene er hurtige til at falde til i de nye omgivelser.

De får et sommerhus i Tisvilde i Nordsjælland. Naboerne Birthe og Johannes, som Milad kender som sine ”danske bedsteforældre”, kommer ofte på besøg, og Gribskov Kommunes daværende borgmester Claus Lange sørger personligt for, at de falder godt på plads.

Nærsamfundet byder familien velkommen, og det er ifølge Milad Avaz nøglen til, at de alle hurtigt falder til. Så godt at hans forældre, der i dag ejer bageriet Madhus Nord i Frederiksværk, med 15.000 kroner har kunnet finansiere Milad Avaz’ kortfilm Et lift.

”Når folk er så gæstfrie og varme, så kommer det som en selvfølge, at man vil lære deres sprog og kultur, så man kan blive én af dem,” forklarer Milad Avaz. 

Producerhatten
Milads storebror Mehdi Avaz bor og arbejder i dag i Los Angeles, og det virker derfor helt naturligt for Milad, at han også skal tage turen over Atlanten.

I Danmark havde Mehdi allerede etableret sig som en dygtig og flittig fotograf på musikvideoer og reklamefilm, og han er godt i gang med også at slå igennem i Los Angeles, da Milad ankommer i 2015. Det hjælper Milad til at blive sluset ind i det amerikanske filmmiljø.

Han tager producerhatten på og hjælper sin bror ved at tage sig af det, som han kalder for ”the business end”. De får støt og roligt stablet en karriere som filmskabere på benene.

Milads erfaring og baggrund fra CBS giver ham en fordel som producer. Det falder ham naturligt at tænke i forretningsstrategier, og på settet finder han hurtigt ting, han kan gøre smartere, hurtigere og mere effektivt.

Hans passion ligger imidlertid i at skrive manuskript. Han har ikke den store erfaring, men han er dygtig til at få gode tips fra brorens voksende netværk.

”Vores primære roller er, at han instruerer og jeg producerer og skriver alt. Men der er meget flydende linjer mellem alt. Vi er brødre og bedste venner. Vi bor sammen i LA og laver alting sammen. Vi har en enorm respekt for hinandens holdninger og har ikke svært ved at give slip på vores egen idé, hvis den anden har en der er bedre,” forklarer Milad Avaz. 

Første blåstempling
Det er i dag mindre end tre år siden, at Milad Avaz sagde sit sikre job op. Og satsningen har vist sig at give pote. Hans debut som instruktør og manuskriptforfatter, Et lift, vandt i lørdags hovedprisen Shortlist Prisen ved Ekko Shortlist Awards 2016.

I Et Lift blaffer en ung pige (spillet af Julie Christiansen) sig til en biltur med en midaldrende mand (Henrik Prip). Det fører til et livsbekræftende møde mellem den frimodige og åbenhjertige Stine og den tørre træmand Jørgen.

Filmen er skrevet og optaget i Danmark. Fotograf og medinstruktør Michel Copeland Toft blev imponeret over det unge filmtalent, når de var på settet sammen.

”Man skulle tro, at han har arbejdet med film hele sit liv. Det kommer bare naturligt for ham,” fortæller han. ”Når man tænker på, at det er hans debut som instruktør, er det virkelig imponerende, hvor meget han kan, og hvor naturligt det ligger til ham,” fortæller Michel Copeland Toft.

Milad Avaz beskriver filmen som sin svendeprøve. Den skal overbevise ham selv og omverdenen, at han har en plads i filmens verden, på trods af at han ikke formelt set er uddannet i den.

Men at baggrund og uddannelse alligevel betyder noget, kan han især mærke i den danske filmbranche. En industri, han beskriver som lidt af en lukket klub for de filmskabere, der prøver at slå igennem med en anden baggrund end filmskolerne.

”I Hollywood er det en forretning, og har du pengene, så er det let at lege og være innovativ. I Danmark er film kunst. Det betyder, at der er en masse institutioner, der skal sige god for dig, før du kan lege med i the big league,” forklarer Milad Avaz.

Derfor ser han også Shortlist Prisen som lidt af en hædersmærkning. ”Det er den første rigtige blåstempling, jeg har fået som filmskaber,” siger han. 

Bare lave en fucking film
Milad og Mehdi Avaz er i disse måneder ved at lægge sidste hånd på deres første spillefilm, Mens vi lever. Her har Milad overladt instruktørrollen til broren, mens han selv har ansvaret for manuskriptet og produktionen.

Mens vi lever er en multiplot-fortælling. Den følger fire menneskers liv i kølvandet på en tragisk ulykke fra det virkelige liv, hvor en ung mand døde i en knallertulykke i Helsinge i 2000.

Filmen er lavet på et absolut lavbudget på to millioner kroner og har ikke modtaget støtte fra Det Danske Filminstitut.

Det har dog ikke kunnet afskrække brødrene, der i stedet har været ude og søge midler hos private investorer, såsom Rådet for større Færdselssikkerhed og Gribskov Kommune.

Duoen har trukket hårdt på deres amerikanske netværk, og halvdelen af deres filmhold, hvoraf flere har arbejdet på storfilm som The Amazing Spiderman og The Hateful Eight, er fløjet ind derfra.

Milad Avaz håber derfor også, at filmen vil give duoen flere samarbejdspartnere til fremtidige projekter – også Det Danske Filminstitut.

Til andre derude, der sidder med en instruktør eller manuskriptforfatter i maven, har Milad Avaz kun ét råd:

”Bare gør det! Lad være med at vente på noget som helst. Hvis du mangler 10.000 kroner til at lave en kortfilm, så tag et arbejde i Netto i to måneder, find pengene og lav filmen. Lad være med at spekulere for meget på det. Bare lav en fucking film, for ellers er alt andet lige meget.”

Mens vi lever forventes at få premiere i september 2017.

Kommentarer

Milad Avaz

Født 1988 i Teheran.

Flygtede til Danmark i 1992.

Kandidat i business strategi fra Copenhagen Business School. 

Har læst på Göethe Institute i Frankfurt am Main og Louvain School of Management i Louvain-la-Neuve i Belgien.

Vandt Shortlist Prisen i 2016 for Et lift.

Portrættet

Ekkos portræt er skrevet på baggrund af samtaler med Milad Avaz og Michel Copeland Toft.

Der er brugt informationer fra et interview med Mehdi Avaz i DR-radioprogrammet Tværs.

© Filmmagasinet Ekko