Ole Bornedal laver efterfølger til Nattevagten
Der har i en årrække været spekulationer, men nu kommer det fra hestens egen mund: Ole Bornedal arbejder på en fortsættelse af sit gennembrud Nattevagten!
Manuskriptet til efterfølgeren er næsten færdigt, og Nordisk Film står klar til at producere.
”Om alt går vel, får Nattevagtens datter premiere om et par år og bliver lavet på Nordisk Film med Thomas Heinesen som producer,” siger instruktøren i det nye nummer af Ekko, hvor han fortæller om arbejdet med at lave sin danske succesgyser om til amerikanske Nightwatch.
Det er en del af magasinets tema, hvor vi dykker ned i, hvad der er originalt og kopi i filmbranchen, hvor man er notorisk glad for genbrug og allerede kendte forlæg.
Ole Bornedal afslører i den forbindelse, at han i sit samarbejde med Weinstein-brødrene – der producerede Nightwatch gennem filmselskabet Miramax – oplevede Harvey Weinstein som en omsværmet, men også hensynsløs mand.
”Alle var bange for Harvey. Der var medarbejdere i selskabet, som havde det helt forfærdeligt. Jeg prøvede at lade som ingenting, men selvfølgelig havde jeg også en knude i maven. Jeg var hele tiden på vagt.”
Køb det nye nummer eller tegn et årsabonnement på Filmmagasinet Ekko og få en gave bestående af biografbilletter eller film på Blockbuster.
Den ægte vare
Temaet belyser spørgsmålet om originalitet og kopi i filmbranchen fra en række forskellige vinkler.
Vi fortæller historien om, hvordan instruktøren Laurits Munch-Petersens lidet kendte debutfilm Ambulancen fra 2005 pludselig blev samlet op af Hollywood.
Blockbuster-mesteren Michael Bay arbejder på en stjernespækket amerikansk udgave af filmen om to brødre, der efter et røveri flygter i en ambulance, hvor de stilles over for et eksistentielt valg.
I kølvandet på nyheden om, at også Thomas Vinterbergs sensation Druk skal genindspilles i Hollywood, ser Ekkos medredaktør Peter Schepelern med kritiske briller på filmbranchens evige gentagelser.
”Vi drages mod det originale, men spises af med kopier. Den bedste parole bør være: Se den ægte vare! Find på jeres egne historier,” konkluderer han.
Sur eller smigret
Vi har nærstuderet den Oscar-nominerede dansker Elvira Linds kortfilm The Letter Room, som en tyrkisk instruktør anklagede for plagiat. Sammen med en jurist undersøger vi, om man overhovedet kan tage ejerskab over filmidéer.
Det har mange i tidens løb forsøgt med større eller mindre held, når de har lagt sag an mod filmskabere, som de mener har stjålet geniale tanker.
James Cameron, Charlie Chaplin og Lone Scherfig er alle blevet beskyldt for intellektuelt tyveri, mens Søren Fauli pludselig så sin afgangsfilm fra Filmskolen som en stor Hollywood-film uden hans vidende.
”Jeg var egentlig ikke så indigneret eller sur. Faktisk var jeg en smule smigret,” indrømmer Søren Fauli i dag til Ekko.
Trailer: Nattevagten
Ekko #88
Interview med Ole Bornedal i det nye nummer af Ekko.
Få en filmgave, når du tegner abonnement.
Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.
Abonnenter kan også læse magasinet digitalt.
Kommentarer