Nyhed
06. sep. 2008 | 20:45

Oplev kasserede Millennium-manus

Niels Arden Oplev sagde nej til at instruere "endnu en svensk standard-thriller".

Af Pernille Nordstrøm og Mikkel Kofod

Det er en dansk filminstruktør, Niels Arden Oplev, som har fået den ærefulde opgave at instruere første del af Stieg Larssons såkaldte Millennium-trilogi, Mænd der hader kvinder.

Trilogien har solgt tæt på 2,3 millioner eksemplarer alene i Sverige. Alligevel var Oplev ikke synderligt imponeret over det svenske filmmanuskript, som han blev præsenteret for.

"Det indeholdt ikke en snus af den detaljerigdom, som jeg netop synes er det fede i Stieg Larssons bog. Hvis ikke det informationslag fungerer, mister filmen sin dybde; så nærmer vi os endnu en svensk standard-thriller, og det havde jeg ingen ambition om at lave," fortæller Niels Arden Oplev i Ekko #42.

Dansk superduo
Selvtilliden fejler ikke noget hos den danske instruktør, men han har også noget at have den i. Niels Arden Oplev har udviklet konceptet til populære tv-serier som Rejseholdet og Ørnen, og hans seneste to spillefilm - Drømmen og To verdener - har i Danmark tilsammen solgt over 700.000 billetter.

Efter at kasseret det svenske filmmanuskript hyrede Oplev dansk films nye super manuskript-duo, Nikolaj Arcel og Rasmus Heisterberg (Kongekabale, De fortabte sjæles ø og Rejsen til Saturn), til at skrive et nyt manuskript. 

Det har, indrømmer Oplev, været en udfordring at gøre bogens ord filmisk spændende. I bogen følger vi journalisten Mikael Blomkvists tanker, mens han søger i politirapporter, fotos, udklip og på websites for at finde sandheden om direktørfamilien Vangers fortid. Men på film må det nødvendigvis løses mere visuelt.

Memory flash
"I det oprindelige manuskript var nogle lange flashbacks, hvor man kom tilbage til Vanger-familiens årlige generalforsamling. Det var så kedeligt," siger Niels Arden Oplev.

Sammen med Arcel og Heisterberg fandt instruktøren en balance, hvor fortidsplanet kom til at leve uden at tynge krimiens højdramatiske nutidsplan.

"Vi ville absolut ikke have spillescener med dialog, der havde karakter af forklaringer. I stedet har vi valgt at lave sådan nogle memory flash a la Minority Report, hvor vi i sekunder bliver ført tilbage til et andet stedet. På den måde får vi gjort de grusomme mord, som er begået tidligere, mere levende."

Makro-optik
Niels Arden Oplev har valgt at lade publikum se præcis, hvad Blomkvist ser, således at man kan følge hans tankerække undervejs.

"Vores idé er at fokusere på vigtige detaljer ved at filme dem med en makro-optik, hvor skarphedsgrænsen er helt nede på et par centimeter. Med den kan ét ord fylde hele lærredet. Jeg er fascineret af, at der over hele lærredet står 'VANGER', når Blomkvist googler den gamle industrimagnat. Det er en måde at pege nogle ting ud på."

Danskere i nøglefunktioner
"Vi har også valgt at sende Blomkvist og hans assistent Lisbeth Salander ud på det, vi kalder Sverigeresan. Vi synes, det var lidt kedeligt, at de fandt ud af alting på nettet. Det er mere filmisk at lade dem komme ud på de gamle gerningssteder og rode i tingene. Det øger også troværdigheden, for hvem skulle have lagt lokale politirapporter fra 1954 på nettet?"

Mænd der hader kvinder er svensk produceret, men har et markant dansk fingeraftryk på de kunstneriske nøglefunktioner. Foruden Niels Arden Oplev og det det danske manuskriptpar finder vi blandt andre fotografen Eric Kress, klipperen Anne Østerud, production designeren Niels Sejer og komponisten Jacob Groth på holdlisten.

Millenium-trilogien i sin helhed bliver til en tv-serie i seks dele a 90 minutter, hvor Mænd der hader kvinder udgør de to første. Pigen der legede med ilden (del 3 og 4) og Luftkastellet, der blev sprængt (del 5 og 6) instrueres af Daniel Alfredsson.

Kun Mænd der hader kvinder kommer i en spillefilmversion og har biografpremiere den 6. marts 2009.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko