Opslugt af et virtuelt hav
”Vi har lidt af et privilegium. Vi er vidner til den tidlige fase af en genre, som kun er på vej frem, fordi den opsluger seeren som intet andet.”
Sådan siger Simon Løvind, redaktør på Filminstituttets tværmediale udviklingsordning, under et seminar torsdag eftermiddag på Viborg Animation Festival.
Han er en del af dommerpanelet ved dette års Anidox:VR Awards på festivalen.
De andre dommere er Yves Nougarède, programmør på Annecy International Animation Film Festival og Viborgs Martina Scarpelli, som sidste år vandt en Ekko Shortlist Award for sin animationskortfilm Egg.
Fire værker er nomineret til to priser. ”Most Outstanding VR Experience” modtager 1.000 euro, og ”Most Innovative Work” tildeles en kunstnerresidens på Open Workshop/The Animation Workshop.
Alle fire værker udstilles i disse dage på Galleri NB i Viborg.
Kuratorerne er ingen ringere end Michelle og Uri Kranot, der for to uger siden modtog en Guldløve på Venedig-festivalen for deres eget VR-værk The Hangman at Home.
Til daglig arbejder de på The Animation Workshops Anidox-projekt, som fremmer animerede dokumentarprojekter.
”Vi vil gerne udnytte succesen i Venedig til at skabe opmærksomhed om VR og ikke mindst de fire store talenter, der på meget forskellig vis udtrykker potentialet i VR-dokumentar,” fortæller en stolt Michelle Kranot.
Minder ud af luften
Clément Deneux giver med Missing Pictures: Birds of Prey kultinstruktøren Abel Ferrara mulighed for at præsentere et passionsprojekt, der aldrig blev lavet.
Det er en stærk dokumentarisk fortælling om filmbranchens skuffelser og samtidig en længselsfuld smagsprøve på, hvad vi gik glip af.
I The Dawn of Art af Pierre Zandrowic guider Hollywood-stjernen Daisy Ridley (Star Wars) brugeren igennem Chuavet-grotten, hvor verdens ældste hulemalerier gøres til en interaktiv oplevelse af menneskets forhold til kunst igennem 36.000 år.
Udstillingens længste værk er Raqi Syed og Areito Echevarrias Minimum Mass. På tyve minutter får brugeren mulighed for at betragte en række scener fra en autobiografisk og meget personlig fortælling om en ufrivillig abort og dets konsekvenser for et parforhold.
Scenerne udspiller sig i små, dukkehusagtige rum. Brugeren kan dreje rummene for at se dem fra flere vinkel. Det resulterer i en fortryllende fornemmelse af at gribe såvel smukke som triste minder ud af den blå luft og kigge på dem i fotorealistisk detalje.
Forført af havfolket
Det danske bidrag til udstillingen er dokumentarinstruktøren Vibeke Brylds VR-debut Hush, som er produceret af Marie Kristensen fra Final Cut for Real med hjælpe fra Viborgs ”digitale pedel”, Lars Hemmingsen.
Værket er baseret på nordjyske myter om havfolket, der lokkede fiskere til sig og lod dem drukne i havet.
Man står først ganske fredeligt på en strand i Thy, inden en voldsom regn tvinger én langsomt ned på havets bund.
Undervejs kan små bevægelser og skygger i havets mørke give fornemmelsen af, at man ikke er alene. Men det bliver underligt nok aldrig uhyggeligt. Tværtimod er det den mest behagelige og meditative druknedød, men overhovedet kan forestille sig.
Det er også instruktørens hensigt.
”Jeg ville gerne udtrykke de helt særlige og nærmest overnaturlige oplevelser, man kan have i naturen, hvor mørket og uvisheden er smuk. Det kan kun lade sig gøre at opleve alene, og derfor er VR-teknologiens isolation perfekt,” forklarer hun.
Udfordrende
Man skulle tro, at Covid-19-restriktioner ville sætte en stopper for en så interaktiv udstillingsform som VR. Men folkene bag Anidox:VR Awards Exhibition har udstyret hvert hovedudstyr med sin egen avancerede maskine, der desinficerer udstyret på få sekunder.
Det har heller ikke været noget problem at lokke gæster til udstillingen, som er fuldt booket næsten hele dagen.
Ifølge Michelle Kranot har det været mere udfordrende at formidle VR-kunst til så mange forskellige typer besøgende.
”Mange ældre mennesker har ikke stor erfaring med teknologien, og derfor kan det tage tid at få oplevelsen til at glide for nogle. Omvendt har unge med spilinteresse tit nemt ved det, men forventer, at der skal ske noget hele tiden, selv om flere af værkerne er meget meditative,” siger Michelle Kranot.
Men kigger man rundt blandt udstillingens gæster, ser man klart, at indlevelsen er total hos ung såvel som gammel, når først teknikken og forventningerne er afstemt.
En ældre mand, der netop er begyndt på Hush, udbryder højt: ”Næh! Det er jo oppe i Snedsted i Thy. Dér har jeg været!” Men hurtigt lader han sig forføre af merfolket og VR, så der igen bliver helt stille på Galleri NB.
Anidox:VR Awards Exhibition har åbent til 27. september på Galleri NB, og priserne uddeles 26. september til VAF Awards, som kan streames live fra klokken 20 på festivalens hjemmeside.
Viborg Animation Festival
Danmarks største animationsfestival.
Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.
Finder sted 21. – 27. september.
VR-værkernes kan ses på Galleri NB.
Kommentarer