Nyhed
21. nov. 2015 | 01:51

Spådom: Storpolitisk Oscar-vinder

Foto | Kerry Hayes
Rachel McAdams, Michael Keaton og Mark Ruffalo spiller et team af journalister på avisen The Boston Globe, der undersøger pædofili i den katolske kirke i Oscar-favoritten Spotlight.

De store film køres i stilling til Oscar-kapløbet. Vi kigger i krystalkuglen og giver et bud på de kommende vindere af verdens største filmpris.

Af Casper Hindse

Champagnen er endnu ikke lagt på køl til årets Oscar-uddeling, som finder sted i Dolby Theatre 28. februar næste år.

Det skal nu ikke afholde os fra at komme med nogle (muligvis alt for) tidlige bud på, hvem der løber med nomineringerne i de store kategorier.

Selv om alle filmruller endnu ikke har nået at tørre, kan man godt gætte. Det er nemlig langt fra altid den bedste film, der løber med de store priser. Se bare på slaget mellem Birdman og Boyhood i år, hvor gode gamle sandsigerske-metoder fungerede helt fint.

Bedste film
Vi starter fra toppen og konstaterer, at det er ganske svært at finde en storfavorit i år. Særligt fordi de allerstørste instruktører lader til at holde på deres film til allersidste øjeblik.

Det betyder formentlig, at hverken Tarantinos The Hateful Eight, Iñárritus The Revenant eller David O. Russells Joy er bløde mellemvarer.

Enten er filmene letfordøjelige og dermed ikke Oscar-potentiale, hvorfor de skal køre længere på sidefestivaler og i biografer verden over. Eller også er de mindre mesterværker, der allerede har pudset lakskoene til 28. februar.

Vi gætter på, at de alle tre er fortættede perler på hver deres måde, og derfor er de også i spil til en pæn portion Oscar-statuetter.

Alligevel bliver konkurrencen hård, når det kommer til bedste film, hvor alt imellem fem og ti film kan nomineres. Derfor tror vi på de tre førnævnte, mens favoritten nu og her ligner Tom McCarthys Spotlight, der fortæller historien om avisen The Boston Globes utrættelige – og succesfulde – arbejde med at afsløre sexmisbrug i den katolske kirke.

Tiden er simpelthen inde til en storpolitisk Oscar-vinder.

En femte film kunne snildt blive The Danish Girl, der har den tidligere Oscar-vinder Tom Hooper (Kongens store tale) i instruktørstolen samt Alicia Vikander og Eddie Redmayne i hovedrollerne.

Filmen er delvist optaget i København med støtte fra Copenhagen Film Fund og handler om Einar Wegener, der var den første mand, som nogensinde fik foretaget en kønsskifteoperation og tog navnet Lili Elbe.

Spielberg sniger sig med
År 2016 ligner et år, hvor mindre film også vil få anerkendende klap på skulderen. Derfor kan der let være ni eller ti film i kategorien.

De senere uger har buzzen særligt floreret omkring Cannes-darlingen Son of Saul, der foregår i en koncentrationslejr under Anden Verdenskrig, men også den historiske Brooklyn, om en irsk, kvindelig immigrant i 1950’ernes New York ligner et solidt bud.

Det samme gør Room, der fortæller historien om en indespærret kvinde og hendes søn, som oplever friheden for første gang. Og mon ikke også, at Spielbergs Spionernes Bro lister sig med?

Den sidste plads står således mellem Steve Jobs, Inderst inde, Carol og The Martian. Inderst inde bliver formentlig sendt i animationskategorien, mens Ridley Scotts rumtur og Todd Haynes lesbiske drama sagtens kan blive to gange sorteper i forhold til Danny Boyles biopic om Apple-grundlæggeren.

Bedste instruktør
Her ligner det ikke ”The Hateful Eight”, men tværtimod ”The Successful Five”, der skal dyste.

Alejandro González Iñárritu bliver nomineret for The Revenant, fordi han er Iñárritu, mens den uerfarne, men storroste Tom McCarthy ryger med for Spotlight.

Og mon så ikke også, at gode gamle Steven Spielberg skal kaste lidt Hollywood-glans over kategorien for koldkrigsdramaet Spionernes bro, mens David O. Russell også sikrer sig en plads for Joy, der handler om kvindes skabelse af et familiedynasti?

Sidste plads kunne nemt gå til Lenny Abrahamson for Room, men han åndes i nakken af Todd Haynes (Carol), Danny Boyle (Steve Jobs) og László Nemes (Son of Saul), der også ser stærke ud i år.

Alligevel blæser vinden i retning af, at Oscar-publikummet gerne vil se nogle nye hoveder, og derfor er det nu nok mest Nemes og Abrahamson, der slås om den sidste plads i kategorien.

Bedste mandlige skuespiller
Oh boy, oh boy.

Det her ligner mand mod mand på den gode gamle western-maner. DiCaprio mod Fassbender.

For jo, der titter helt sikkert store præstationer frem op imod Oscar-uddelingen, og mon ikke Eddie Redmayne (The Danish Girl), Johnny Depp (Black Mass) og Matt Damon (The Martian) bliver nomineret her?

Sikkert, men de vil være statister på selve aftenen.

For slaget kommer til at stå imellem Leonardo DiCaprios efter sigende uhyggeligt nærværende, grusomme, frastødende og vidunderlige præstation i fortidsfortællingen fra ødemarken i The Revenant og Michael Fassbenders suveræne, elegante og smerteligt præcise Steve Jobs i Steve Jobs.

Det kan nu også sagtens være, at Johnny Depp falder fra til fordel for Will Smith i Concussion eller Bryan Cranston i Trumbo, men det bliver en sidehistorie. For vinderen skal findes mellem DiCaprio og Fassbender.

Bedste kvindelige hovedrolle
Det er Brie Larsons år.

Hvis der er én, de andre skal hænge på eller måske ligefrem indhente, så er det den eminente skuespiller, der får sit første store filmhit med Room.

I Short Term 12 bragte hun tårerne frem som omsorgsfuld leder af et center for børn med problematiske sind og baggrunde, mens hun har bevist sit komiske talent i film som 21 Jump Street og Trainwreck.

Room er dog filmen, hvor skuespilleren for alvor viser sig frem. Ja, faktisk er de amerikanske anmeldere så blæst bagover af Larsons præstation, at man sjældent har kunnet læse lignende. Hendes spil som moren, der flygter fra fangenskab med sin søn, er åbenbart så smertelig smuk, at den skærer igennem ethvert biografsæde.

De kvinder, der så skal indhente hende, bliver formentlig Jennifer Lawrence for Joy, Cate Blanchett for Carol og Saoirse Ronan for Brooklyn. Den sidste plads ser endnu meget åben ud, men den kommer formentlig til at stå mellem Carey Mulligan for Suffragette og Charlotte Rampling for 45 Years.

Og mon ikke Mulligans ungdommelighed vinder her? Det er jo Hollywood, vi taler om.

Bedste mandlige birolle
Overraskelseskategorien er i år ingen undtagelse.

Eftersom Spotlight lader til at være en tung sag i de store kategorier, men ikke har en decideret hovedrolle, kunne man jo vælge at nominere to skuespillere i birollekategorien. I hvert fald er der en voldsom hype omkring Michael Keaton og Mark Ruffalo, og de to kunne derfor sagtens begge blive nomineret.

En anden, det bliver svær at komme udenom, er Paul Dano i Love & Mercy. Filmens store fortælling er i USA druknet i Danos skelsættende præstation som The Beach Boys-frontmanden Brian Wilson, men eftersom Dano deler rollen med John Cusack, vil han formentlig ikke kunne komme i betragtning til en hovedrolle. Derfor vil han passe godt ind her.

Det samme vil Tom Hardy for The Revenant og Mark Rylance for Spionernes bro.

Kategorien har dog stærke outsidere på nuværende tidspunkt. Både Idris Elbas præstation i Netflix-filmen Beasts of No Nation og den kun niårige Jacob Tremblays spil som sønnen i Room, kunne også snildt indbringe dem en nominering.

Bedste kvindelige birolle
Denne kategori er kendt for eksperimenter, og i år kunne sagtens fortsætte den tendens.

Alligevel ligner svenske Alicia Vikander (The Danish Girl) og amerikanske Rooney Mara (Carol) to rimeligt sikre bud. Mange vil nok mene, at Mara er hovedrollemateriale, men det ser ud, som om producenterne bag Carol kører hende i stilling til birollekategorien, hvor hun da også vil have bedre chancer.

Samtidig ville det være en mindre overraskelse, hvis ikke Kate Winslet sniger sig med for sin rolle i Steve Jobs.

Et andet godt bud kunne være Jennifer Jason Leigh for The Hateful Eight. Især fordi Tarantino-skuespillere har tradition for at markere sig stærkt over de seneste år.

Slutteligt skal der selvfølgelig komme en eller anden slags overraskelse i denne kategori – tænk bare på Jacki Weaver for Silver Linings Playbook i 2013.

Overraskelsen kunne enten hedde Jane Fonda i Youth eller Elizabeth Banks i Love & Mercy. Begge kvinder leverer brillante præstationer, men er også blevet en smule overset i filmene. Mon ikke Oscar-bagmændene retter op på det? På stående fod er Fonda nok et mulehår foran Banks, men heller ikke mere end det.

Bedste originale manuskript
Denne kategori ser ret sikker ud.

Spotlight, Inderst inde, Joy og The Hateful Eight bliver nomineret.

Hvem, der får den sidste plads, kommer nok til at stå imellem i Spionernes bro, Son of Saul og Youth. Vi tror, at en Spielberg-film, der er skrevet af Coen-brødrene, trækker det længste strå, og derfor får Spionernes bro den sidste nominering.

Bedste manus baseret på andet forlæg
Her er det straks sværere at forudse det klare felt, men det ville være noget af en overraskelse, hvis ikke Room, Brooklyn og The Revenant kommer med.

Herudover kan man ikke se bort fra, at Aaron Sorkin har skrevet manuskriptet til Steve Jobs, hvilket alene kan sikre den en nominering.

Sidste invitation i kategorien kan gå til så forskellige film som The Martian, Carol, The Big Short og The Danish Girl, men filmpelsen skal jo voves sommetider, og derfor udråber vi en gedigen overraskelse:

Den evigt krøllede Charlie Kaufman bliver nomineret for sin endnu mere krøllede Anomalisa. Oscar-akademiet elsker at hive gamle kendinge op, og eftersom Kaufmann hjemtog statuetten i 2005 for Evigt solskin i et pletfrit sind, kunne hans nye, storroste film være et godt manuskriptbud.

Bedste animationsfilm
Inderst inde
vinder, men det er sværere at spå om, hvem de andre nominerede bliver.

Men ud over den allerede nu moderne Disney/Pixar-klassiker, kunne Anomalisa også godt ryge med her. Det samme kunne The Good Dinosaur og Shaun The Sheep Movie, ligesom Filmen om Radiserne: Med Nuser og Søren Brun ligner en rimelig sikker nominering.

Alligevel er der nu i øjeblikket en del snak om den Salma Hayek-producerede tegnefilm The Prophet, men om den kan holde i det lange løb, er dog noget tvivlsomt.

Bedste fotografering
Skal vi opleve et Oscar-hattrick?

Sandsynligheden er bestemt til stede, fordi Emmanuel Lubezki formentlig vil blive nomineret for sit virtuose kameraarbejde i The Revenant. Lubezki vandt senest for Birdman og året inden for Gravity.

Men andre kan også være med.

En film, der formentlig går under raderen i de store kategorier, men som så til gengæld kan stråle i de mere tekniske, er Sicario. Den får formentlig – ud over en hel del lyd-nomineringer – også en nominering her. Den garvede fotograf Roger Deakins gør nemlig et dystert og blændende stykke arbejde.

De sidste tre nomineringer tilfalder højst sandsynligt Mad Max: Fury Road, Spionernes bro og In The Heart of The Sea. Sidstnævnte er filmet af Anthony Dod Mantle.

Outsideren her hedder Dariusz Wolski. Han skabte de strålende Mars-billeder i The Martian, men om han kommer med er ret usikkert. På samme måde nævnes Angelina Jolies By the Sea, hvor hun selv spiller over for Brad Pitt, flere steder i Hollywood for tiden som en smuk filmet sag.

Men superparret klarer næppe cuttet i dette stærke felt. Særligt ikke efter de anmeldelser, der netop er kommet af filmen.

Bedste dokumentar
Det lader til at være en stærk kategori, som umiddelbart fem film kan vinde.

Derfor bliver de nominerede nok også Amy Winehouse-værket Amy, voldtægtsfilmen The Hunting Ground, Joshua Oppenheimers The Look of Silence, den store udstilling af en sekt i Going Clear: Scientology and the Prison of Belief og så den film, der lige i øjeblikket er favorit på klippegangene i den amerikanske filmby:

The Wolfpack handler om en søskendeflok, der har været holdt indespærret i newyorkerhjemmet af faren og derfor har brugt deres liv på at gennemspille mere eller mindre voldelige film for hinanden. Den har i øvrigt netop gået for fulde huse på Cph:Dox.

Blandt outsidere, der måske kan komme med, finder vi He Named Me Malala, Cartel Land og Listen to Me Marlon om Marlon Brando. Men disse er mere outsidere end sandsynlige nomineringer.

Bedste udenlandske film
Her krydser vi naturligvis fingre for danske Krigen, men chancerne er ikke enorme. Amerikanerne er jo selv mestre i at lave krigsfilm, og samtidig er feltet umiddelbart ret stærkt og kontroversielt.

Det vil efterhånden være en overraskelse, hvis ikke László Nemes skal på scenen og modtage statuetten for Son of Saul, men ud over det ungarnske kz-lejr-drama kunne chilenske Pablo Larrains El Club og den tyskproducerede Tavshedens labyrint også ligne solide bud.

Det samme kunne den meget lavmælte, brasilianske film The Second Mother, og mon ikke også, at Taiwan i år skal på den røde løber med The Assassin, der har fået et solidt festivalliv?

Outsideren her hedder Mustang. Den er fra Frankrig og handler om fem søstre med frihedstrang.

Hvem der kan løfte armene over hovedet og give glæden frit løb, ved vi, når nomineringerne til Oscar-showet 2016 bliver offentliggjort 14. januar.

Trailer: Spotlight

Kommentarer

Oscar 2016

For 88. gang uddeles Oscar-statuetterne.

Vært er komikeren Chris Rock, der delte vandene, da han i 2005 var vært.

Der dystes i 24 kategorier.

Finder sted 28. februar 2016 i Dolby Theatre i Los Angeles.

© Filmmagasinet Ekko