Oscar 2015
25. feb. 2015 | 13:53

Oscar-showet mister seks millioner seere

Foto | Tom Stern
Birdman blev den store vinder ved årets Oscar-uddeling, men stod det til det amerikanske biografpublikum, havde American Sniper plaffet fuglen ned.

Årets prisuddeling var en seertalsmæssig nedtur i forhold til sidste år. Amerikanske medieanalytikere peger på, at smalle film betyder færre seere.

Af Nicki Bruun

De endelige seertal for den netop overståede Oscar-uddeling er nu inde, og amerikanske mediekritikere har analyseret resultaterne. Deadline.com har set på forbrugerundersøgelsesfirmaet Nielsens tal og bemærker, at kun 37,3 millioner amerikanske seere så årets prisfest sammenlignet med 43,7 millioner sidste år – et fald på fjorten procent.

Det betyder, at Oscar-showet havde sit værste år siden 2009, hvor der var 36,3 millioner seere i USA. Endnu mere bekymrende er det ifølge Josef Adalian fra Vulture.com, at andelen af seere i den eftertragtede gruppe i alderen 18-49 er den laveste siden mareridtsåret 2008, hvor blot 32 millioner så showet.

Dengang indtog Jon Stewart værtsrollen, og han må ellers menes at have godt tag i de unge seere, der udgør hovedgruppen af The Daily Shows publikum.

Årets vært Neil Patrick Harris – kendt især fra How I Met Your Mother – formåede heller ikke at trække publikum til. Forklaringen skal dog ifølge Josef Adalian og andre ikke findes i værtsskabet, men snarere i de nominerede film.

Det folkelige aspekt
Gransker man tallene for de forrige år, tyder det nemlig på, at Oscar-showet står stærkere, når der er film med bred kommerciel appel blandt de nominerede, hvilket akademiet er ganske bevidst om. En af Neil Patrick Harris’ jokes natten til mandag gik netop på, at American Sniper havde indtjent mere end de syv andre bedste film-nominerede – tilsammen.

American Sniper har i skrivende stund indtjent 320 millioner dollars – hvad der svarer til 2,1 milliarder kr. – i USA alene. Til sammenligning har de syv andre indtjent 302 millioner dollars tilsammen, hvoraf ingen af dem har krydset den såkaldte blockbuster-grænse på 100 millioner dollars.

Mens særligt Boyhood, Whiplash, The Grand Budapest Hotel og den store vinder Birdman er blevet dænget til i anmelderroser både i USA og udlandet, har publikum været mere tilbageholdende. Her skiller årets show sig ud fra sidste års meget sete show.

Der var der ni nominerede til bedste film, der tilsammen indtjente 756 millioner dollars. I den udregning var det ikke voldsomt meget mere end de 622 millioner dette års otte nominerede har høstet til sig. Til gengæld var der fire film – American Hustle, Captain Phillips, Gravity og The Wolf of Wall Street – der brød blockbuster-grænsen.

Dette er et velkendt fænomen, som analytikere har været opmærksomme på i mange år. Chris Agar fra Screenrant.com skriver: ”Siden udvidelsen af bedste film-kategorien til max ti film i 2009 har akademiet sørget for, at kommercielt succesrige film er blevet anerkendt. De seneste år har indtjeningshits som Avatar, Inception, Django Unchained og Gravity lavet Oscar-kampagner og trukket gode seertal.”

Det er værd at nævne, at det mest succesfulde år for Oscar-showet var tilbage i 1998, hvor 55,2 millioner amerikanere så med, da publikumsfavoritten Titanic vandt elleve Oscars. Til sammenligning var det i 2008 kun Juno blandt de nominerede for bedste film, der krydsede blockbuster-grænsen med en indtjening på 149 millioner dollars – beskedent sammenlignet med James Camerons megahits.

Udeladte grupper
Sidste års show med Ellen DeGeneres i spidsen var ekstraordinært populært, hvorfor årets fald i seere er meget iøjnefaldende.

David Bauder fra Associated Press spekulerer på, om faldet skyldes den boykot af showet, som afro-amerikanske grupper havde opfordret til på sociale medier under hashtagget #OscarsSoWhite.

De var utilfredse med, at hverken instruktøren eller hovedrollen i Martin Luther King-biopic’en Selma var blevet nominerede i deres respektive kategorier. Filmen var blandt de nominerede for bedste film og vandt for sangen Glory, men stod meget alene i et overvejende hvidt felt, hvilket også fik en joke med på vejen af Neil Patrick Harris.

Michael Cieply og Brooks Barnes skrev inden årets show i The New York Times, at færre sorte nominerede ville betyde færre sorte seere:

”Mens andelen af sorte Oscar-seere er relativt lav, mellem to og fem millioner i hver af de sidste ti år, svinger det mere end det samlede tal for hvide og latinamerikanske seere, der normalt ligger omkring 35 millioner. Disse svingninger har betydet, at sorte seere har en stærk stemme i, om det bliver et godt år for Oscars eller ej.”

Da disse tal endnu ikke er opgivet, må det blive ved spekulationerne for nu. Josef Adalian har dog en mere simpel forklaring, når han tørt konstaterer: ”Det er, hvad der sker, når man ikke nominerer Lego filmen og Guardians of the Galaxy til en masse Oscars.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko