Interview
10. sep. 2024 | 15:16

Overfaldsmandens dybtfølte undskyldning

Foto | Elise Kragh

I kortfilmen Rimet er Sif (Siff Andersson) skræmmende og rebelsk, men måske gemmer der sig en grum forklaring på opførslen i forholdet til hendes dominerende far (Kasper Gattrup).

Freja Refning Hansen trækker på sine egne ubehagelige oplevelser i Ekko Shortlist-dramaet Rimet, som nuancerer billedet af det kriminelle sind.

Af Frederik Hoff

Da instruktøren Freja Refning Hansen møder Ekko, bærer hun rundt på en skadet fod og to øreringe, formet som paraplyer.

Skaden kommer fra en klatreulykke, og paraplyerne er en reference til hendes kortfilm Rimet, der blev vist på årets Odense International Film Festival og netop har haft premiere på Ekko Shortlist.

Søstrene Idun (Conny Thur) og Sif (Siff Andersson) spiller med i et teaterstykke – en absurd kombination af Ole Lukøje og Moulin Rouge – og stykket instrueres af deres dominerende far (Kasper Gattrup).

Idun er dygtig og pligtopfyldende, mens Sif er skræmmende rebelsk. Men pludselig ser Idun noget, der får børnerimet om Ole, som besøger børn om natten, til at give en frygtindgydende mening.

En paraply bliver samlet op af en hånd med voldelige planer, men hvem skal våbnet bruges imod?

”Det har altid været diskuteret, hvad Ole Lukøje egentlig handler om, og der er noget dystert over figuren. Jeg bruger det til at fortælle en historie om overgreb,” siger instruktøren.

Ligesom forfatteren bag rimet, H.C. Andersen, er Freja Refning Hansen fra Odense, nærmere bestemt Sanderum. Men også lig forfatteren forlod hun Fyn i en ung alder for at opleve verden.

Hun tog blandt andet til den skotske hovedstad Edinburgh, hvor hun læste kriminologi med fokus på kriminel psykologi. Og uddannelsen gav hende den skræmmende indsigt, som kom til at forme Rimet.

Giftigt forhold
I Edinburgh kom Freja Refning Hansen frem til den deprimerende erkendelse, at ondskab ikke findes.

”I medierne ser vi crazy seriemordere, der bare skal i fængsel. Men i virkeligheden har de her mennesker altid forfærdelige oplevelser bag sig. Det er trist, for det gør det mere kompliceret at forholde sig til,” forklarer hun.

”Jeg fik lyst til at gøre det kriminelle sind mere forståeligt. I Rimet virker Sif ond og farlig, men der er en grund til det, og Idun er nødt til at finde ud af, hvem der fortjener hendes hjælp.”

Under arbejdet med filmen kom instruktøren til at tænke på to ubehagelige oplevelser, hun havde som nittenårig.

”Jeg boede i Australien og var i et giftigt forhold. Han var psykisk voldelig og manipulerende, men han slog mig aldrig, selv om han helt sikkert havde gjort det, hvis jeg var blevet der længere.”

”Jeg var skamfuld over, at jeg ikke turde sige nej, og selv om Sifs karakter er inspireret af mange historier, blev min egen oplevelse også en del af hendes kamp for at slippe fri af sin far.”

Måtte blokere bil
Kort efter Freja Refning Hansen kom hjem fra Australien, blev hun en nat angrebet af en dybt påvirket mand med blod i ansigtet. Han hev hende af cyklen og forsøgte at trække hende ind i nogle buske.

”Heldigvis havde jeg gået til karate i ti år og fik ham væk, men der var intet i hans øjne,” husker hun.

”Det værste var, at jeg forsøgte at stoppe et ungt par, der kørte forbi i bil. De havde virkelig ikke lyst til at hjælpe, så jeg måtte tvinge dem ved at blokere bilen.”

”I retten gav manden, der havde overfaldet mig, den mest dybtfølte undskyldning, jeg har fået i mit liv. Men jeg tog ikke imod den. Det er vigtigt at sætte grænser, men nu fortryder jeg, at jeg ikke ville høre hans forklaring, for i det her tilfælde tror jeg også, at han var traumatiseret. Der er altid to sider af sagen, og den erkendelse trængte ind i Rimet.”

Store følelser
Rimet er spækket med heftige replikudvekslinger og højspændt konflikt.

Et stort forbillede for Freja Refning Hansen er den patosglade australske filmskaber Baz Luhrmann (Moulin Rouge), men ogsådanske Diem Camilla, som lavede DR-serien Bad Bitch, og Jahfar Muataz, der vandt priser ved Ekko Shortlist Awards 2022 med Det ottende sakramente.

”Danske filmskabere er tit bange for de store følelser. Det er Jahfar ikke, og det er jeg heller ikke,” forklarer hun.

På sociale medier beskriver hun sig som en social justice filmmaker. For som hun forklarer: ”Siden jeg var barn, har jeg gerne villet redde verden.”

Hendes animerede spokenword-film om klimabekymring I Worry blev vist på den irske festival Cinemagic, og dokumentaren ActNow: An Activist Story om klimaaktivisten Mila Todd ligger på Ekko Shortlist.

Påkørt klimaaktivist
I øjeblikket er hun ved at færdiggøre en dokumentarserie om den britiske violinist og klimaaktivist Dan Hodd, der tog til FN’s klimakonference i 2022 i Egypten uden at flyve.

”Da vi var kommet derned og egentlig var færdige med at optage, fik vi at vide, at Dan var blevet kørt ned af en bus og skulle have benet amputeret,” fortæller hun.

”Det blev endnu mere trist af, at han blev fløjet med helikopter og privatfly hjem, så alle de bæredygtige rejser blev ligegyldige. Vi er fortsat med at følge hans genoptræning, og det er virkelig rørende, hvordan han tager det.”

Det kan være svært at se, at Freja Refning Hansens interesse for film faktisk startede med lette komedier som Ace Ventura og Coming to America.

”Min mangeårige ven Conny (Idun i Rimet, red.) og jeg har altid dyrket komik sammen, og jeg er åben over for snart at lave noget med mørk humor. Men de sjove projekter havner som regel i skuffen. Jeg har ikke uendeligt meget tid, og så er det trods alt vigtigere at lave noget, der måske kan være med til at forbedre verden en smule.”

Kommentarer

Freja Refning Hansen

Født 1995 i Odense.

Bachelor i kriminologi fra Edinburgh Napier University og sidefag i film fra University of West Florida.

Har i mange år optrådt med spoken word.

Animationsfilmen I Worry blev vist på festivalen Cinemagic i Irland.

Har et filmkollektiv med skuespilleren Conny Thur og fotografen Elise Kragh.

Rimet blev vist på Odense International Film Festival 2024 og har netop fået premiere på Ekko Shortlist.

Udvalgte Film

Rimet
2024

ActNow: An Activist Story
2023

I Worry
2020

Times Change
2018

© Filmmagasinet Ekko