Nyhed
19. sep. 2024 | 14:03 - Opdateret 20. sep. 2024 | 07:04

Overraskende valg af filmkonsulent

Foto | Sune Bang Ingemann

54-årige Søren Frellesen kendes som manuskriptforfatter og instruktør bag populære film som Anja & Viktor og Min søsters børn, men også som en kompetent og karismatisk Oscar-ekspert.

Søren Frellesen har i sin karriere skabt børnefilm på Filminstituttets kommercielle markedsordning, men nu skal han vælge og vrage mellem filmprojekter på den kunstneriske voksenfilmstøtte.

Af Claus Christensen

Spillefilmstøtten på Det Danske Filminstitut er delt op i tre ordninger: den kunstneriske konsulentstøtte, den kommercielle markedsordning og børne- og ungdomsfilmpuljen.

Søren Frellesen har markeret sig som manuskriptforfatter og instruktør bag populære titler som Anja & Viktor-serien, Min søsters børn, Tempelriddernes skat, Emma og Julemanden og Krummerne.

Men nu er han blevet ansat som konsulent for den såkaldte konsulentordning, hvor han får til opgave at vælge de spillefilmprojekter, der har en så stor kunstnerisk og kulturel værdi, at de fortjener at blive realiseret.

Det er en af de mest magtfulde stillinger i den danske filmbranche, for han kan vælge og vrage fuldstændigt, som det passer ham. Faktisk er han kun forpligtet på sin egen smag og lyst.

Sådan er det danske støttesystem skruet sammen. Konsulenten har en uindskrænket magt, men til gengæld kan vedkommende kun være ansat i en kortere årrække, ofte fire-fem år.

”Med en alsidig baggrund træder Søren Frellesen ind i Filminstituttet med et erklæret åbent sind,” lyder det i en pressemeddelelse fra Filminstituttets fiktionschef Malene Blenkov.

”Hans kreative karriere spænder bredt, og som serie- og filmbuff rummer han en dyb kærlighed til film i alle genrer,” tilføjer hun.

Karismatisk Oscar-ekspert
Mange vil kende 54-årige Søren Frellesen som en kompetent og karismatisk ekspert ved TV 2’s årlige transmission fra Oscar-uddelingen.

Men det må alligevel karakteriseres som en overraskelse, at Frelle – som han kærligt bliver kaldt i filmbranchen – skal være Filminstituttets spydspids, hvad filmkunsten angår.

Også fordi hans eget bidrag hidtil primært har været børnefilm. Men selv om der på det seneste har været kritik af, at der bliver produceret for få film til børnemålgruppen, så bliver det altså ikke Søren Frellesens opgave at finde den type projekter.

Det er Spillefilmrådet, som indstiller dets kandidat til jobbet, men Filminstituttets ledelse skal give den endelige godkendelse.

Tine Fischer tiltrådte som administrerende direktør den 1. august, og derfor har der været spænding om valget af konsulenten, der kan give et fingerpeg om, i hvilken retning hun vil trække Filminstituttet.

Alarmerende bagud
Der er to voksenspillefilmkonsulenter, og den anden er Annette K. Olesen. Hvis man overhovedet kan lægge noget i det, må Søren Frellesen umiddelbart pege i en mere kommerciel retning.

Det kan også vise sig at være nødvendigt, for ifølge filmaftalen skal Filminstituttets spillefilm have en markedsandel på minimum 29 procent af billetsalget i danske biografer. Samtidig skal de ti bedst sælgende danske film i gennemsnit sælge 250.000 billetter.

Her er instituttet alarmerende bagud. Af årets foreløbige premierefilm har kun Rom og Den grænseløse solgt over 250.000 billetter. Mørkeland, der fik premiere 22. august, har indtil nu solgt 203.000. Men med kun tre-fire danske spillefilmpremierer tilbage skal der nærmest et mirakel til for at nå målet.

Om Søren Frellesen vil have et blik for det brede publikum, eller om han vil træde i karakter som kunstens mand, må tiden vise. Han holder i hvert fald alle muligheder åbne i sin første udmelding:

”Jeg vil hjælpe filmskabere med at gennemfør og beskytte deres vision – fra idé til endelig film. Jeg er åben over for alle genrer og historier og vil ikke komme med dekreter om specifikke temaer eller indhold. Jeg er først og fremmest interesseret i unikke stemmer, der kan engagere publikum følelsesmæssigt.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko