”Per Fly laver falsk realisme”
Per Flys trilogi om det danske klassesamfund er fejret som tidens mest populære film hos både publikum og filmkritikerne. Drabet er blandt de store favoritter, når der uddeles Bodil-statuetter på søndag. Men nu får Drabet og resten af trilogien en hård medfart af filmprofessor Torben Grodal, Københavns Universitet.
"Problemet med Per Flys Bænken, Arven og Drabet består i, at de har fået succes på falske præmisser, nemlig ved at filmene er blevet markedsført som realisme og som rigtig kunst," skriver Torben Grodal i filmmagasinet EKKO #32, der er på gaden 8. marts.
Melodramatisk kliché
"Myten om realismen er blevet forstærket af myten om outsideren, der pludselig som en anden Aladdin med Bænken viste danskerne sandheden om det danske klassesamfund," fortsætter Grodal, der ikke mener, at trilogien er et billede af Danmark, men melodramatiske klicheer fra Hollywood og tv-føljetoner som Dallas og Dollars.
"Selv tre dages læsning af Børsen eller Jyllands-Postens erhvervssektion ville kunne fremkalde en mere substansrig intrige end Arvens," mener Grodal og kalder trilogien feel good-film, der er skræddersyet til at fremkalde ædle, uforpligtende følelser.
Torben Grodal om Flys tre film:
Bænken: "Vores egen småborgerlige eksistens bliver sat i relief af underklassens elendighed, og vi behøver intet foretage os, for til syvende og sidst kan underklassen godt hæve sig op og klare problemerne selv."
Arven: "Vi behøver ikke misunde overklassens dens rigdom, for det er slet ikke sjovt at være rig. Tværtimod lever overklassen et koldt og glædesløst liv, som vi bestemt ikke skulle ønske os."
Drabet: "Mellemlagets seksuelle frustrationer og parforholdskriser er i virkeligheden er noget meget fint, noget med skyld og soning og politisk engagement."
Kommentarer