Nyhed
20. juli 2013 | 15:47

Personlig tragedie bag ny film

Foto | Martin Dam Kristensen
Nils Malmros har i sin filmkunst efterhånden vendt enhver sten i barndommen, men den kommende Sorg og glæde er den manglende brik i selvbiografien: det voksne liv.

Nils Malmros bekræfter over for Ekko, at hans kommende film, Sorg og glæde, handler om en personlig tragedie, der ramte hans familie for knap 30 år siden.

Af Claus Christensen

I et halvt århundrede har Nils Malmros ikke bare været en af dansk films største instruktører, men også en af verdens mest personlige.

Han har indfanget det uendelige store i det uendeligt små og gjort sin private bagage fra barndommen og ungdommen i Århus i 1950’erne og 60’erne til vores kollektive bevidsthed.

Men der har manglet en brik i selvbiografen – det voksne liv – og hans kommende film, Sorg og glæde, handler om den altoverskyggende tragedie i 1984, hvor Malmros-ægteparret mistede deres eneste barn.

”Af personlige grunde har jeg under tilblivelsen af min nye film ikke ønsket at oplyse, hvad den handler om,” skriver Nils Malmros i en mail til Ekko.

”Jeg vil fortsat ikke lade mig interviewe, men kan dog fortælle, at den omhandler den tragedie, der i 1984 ramte min kone og mig, da min kone i en psykose dræbte vores ni måneder gamle datter,” fortsætter den 68-årige instruktør, som dermed bekræfter Ekkos artikel fra torsdag.

Pressens diskretion
Tragedien blev dengang omtalt i notitsform i B.T. og Ekstra Bladet, men familiens navn blev ikke nævnt. Og det har Malmros, som aldrig tidligere offentligt har udtalt om hændelsen, sat stor pris på.

”Den gang for knap 30 år siden udviste pressen diskretion, og jeg har følt, at det også har været tilfældet under optagelsen af min nye film,” skriver Malmros og tilføjer:

”I mit tidligere statement har jeg udtalt, at Sorg og glæde handler om at nå frem til den gensidige og modne kærlighed gennem den største sorg og glæde i livet. Det kan lyde stort, men jeg føler, at jeg har dækning for ordene.”

Sorg og glæde får premiere 14. november og vil blive behørigt dækket i Filmmagasinet Ekko.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko