Nyhed
17. okt. 2013 | 14:49

Popcorn ruster dig til at modstå biografreklamer

Foto | Nordisk Film
Dårligt nyt til biografannoncører: Popcornspisning gør det sværere at huske nye produktnavne.

Det er sværere at huske navne på nye produkter, når din mund er fyldt med popcorn, viser ny undersøgelse.

Af Marie Andersen

Det er de færreste, der glæder sig til reklamerne, når de skal en tur i biografen. Hjemme i stuen kan du snildt slukke for flimmeren, når Mikkel Hansen vil sælge dig tandpasta – i biografen, er det sværere at slippe udenom.

Men fortvivl ej, det er der nu råd for. Ifølge den britiske avis The Guardian viser en undersøgelse fra Kölns universitet, at popcornspisning kan forhindre dig i at registrere reklamer for nye produkter.

Får du aktiveret tyggemusklerne, bliver det sværere at huske navne på nye brands.

Vi mimer med
Det viser sig nemlig, at når vi støder på et nyt navn, simulerer tunge og mund navnet – vi mimer simpelt hen ubevidst med. Men processen forstyrres, når vi koncentrerer os om at gnaske på de saltede snacks.

I forsøget blev 96 personer sendt i biografen for at se film med indledende reklamer for stort set ukendte brands og produkter. Den ene halvdel af publikum fik popcorn og den anden halvdel en sukkerknald at sutte på.

En uge senere blev deltagerne præsenteret for en række nye produkter, de skulle vælge imellem, hvoraf halvdelen allerede var blevet præsenteret i biografreklamerne.

Tydelig forskel
Hos sukkerknaldfolket valgte hele 65 procent produkterne fra reklamerne, mens det samme kun gjorde sig gældende for 40 procent af popcornsspiserne.

Tendensen blev bekræftet, da 188 personer, igen fordelt på popcorn og sukkerknalder, skulle give penge til velgørenhed efter at have set biografreklamer.

Sukkerknaldgruppen gav til de organisationer, de var stødt på i reklamerne, mens popcorngruppen ikke havde præferencer.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko