Producent ønskede ikke postyr op til premieren
Siden DR-dokumentaren Sexisme i musikbranchen rullede over skærmen mandag, har det stået klart, at showets store, grænseoverskridende stjerne er den folkekære musiker Martin Brygmann.
Det til trods for at produktionsholdet bag, Impact TV, efter den kreative chef Thomas Hersi-Heurlins eget udsagn har gjort sig store anstrengelser for at anonymisere det 61-årige multitalent.
Brygmanns navn blev afsløret, fordi han inden premieren på udsendelsen sagsøgte Impact TV og DR for ”freds- og ærekrænkende påstande” og tabte.
Men nu lyder kritikken fra blandt andre Information, at det er problematisk at foregive, at historien om Martin Brygmann i Sexisme i musikbranchen er anonymiseret.
Ekko har forlagt Thomas Hersi-Heurlin kritikken om, at der i hans produktionsselskabs nyeste dokumentar ikke er tale om egentlig anonymitet. For når ”den mandlige artist” er så stor og landskendt en stjerne, og historierne om ham refereres så detaljeret, er det svært vel svært at hævde anonymitet?
”Sexisme i musikbranchen nævner bevidst ingen navne, da vi mener, at det er godt at adressere de strukturelle problematikker i branchen,” forklarer Thomas Hersi-Heurlin.
”Ved at undlade specifikke navne undgår man personsager. For hvad dokumentaren belyser er, at der er noget galt med de store, bagvedliggende strukturer i musikbranchen. Så det handler ikke kun om individer.”
”På Impact TV tror vi ikke på, at man kan fjerne sexisme i musikken ved at reducere problematikken til en enkelt person. Derfor har vi gjort os store anstrengelser for at anonymisere.”
Beskytter ikke Brygmann
Thomas Hersi-Heurlin afviser, at Impact TV simpelthen har forsøgt at beskytte sig selv eller DR ved ikke at nævne navne.
”Det har overhovedet ikke været intensionen. Formålet er at belyse noget generelt. Det var også vores gennemgående aftale med DR, som vi har lavet serien for. Vi har villet vise, at der er et generelt problem.”
– Men beskytter Impact TV ikke Martin Brygmann ved at undlade at nævne hans navn?
”Det har ikke været vores intension eller opgave hverken at beskytte eller anklage ham. Vores rolle har været at belyse strukturelle, systematiske problematikker med sexisme i musikbranchen.”
Thomas Hersi-Heurlin uddyber, at Impact TV gerne ville have været foruden al postyret op til premieren som følge af Martin Brygmanns retssag.
”Vi havde ikke noget ønske om, at Brygmann skulle gå til retten og skabe så megen opmærksomhed omkring sig selv. At han gjorde det, og at medier har navngivet ham, har været ude af vores hænder.”
”Hvad der sker, efter at vores arbejde er færdigt, er vi ikke herre over. Vi kan gøre, hvad vi ser som vores opgave, nemlig at starte en debat. Og det er glædeligt, at vi nu har fået en interessant og dybere debat, som ikke kun handler om enkelte personer.”
Politiken hjalp Jes Dorph
Impact TV har markeret sig med dokumentarserierne De misbrugte filmbørn og MeToo: Sexisme bag skærmen.
Sidstnævnte blev vist på Discovery+ og minder i format – som titelsammenfaldet viser – om Sexisme i musikbranchen. Her ville man dog godt nævne navne.
”Da vi lavede Sexisme bag skærmen, var intensionen den samme som med Sexisme i musikbranchen: Altså at holde fokus på det generelle.”
”Jes Dorph-Petersen nævnes i dokumentaren, men grunden er, at han hængte en række kvinder, som medvirker i dokumentaren, ud i Politiken og sagde, at de løj. Dermed gjorde han sig til offer, og det hjalp Politiken ham med. Derfor bragte vi hans navn.”
Folk henvendte sig til os
Afsløringerne om grænseoverskridende adfærd i musikbranchen har længe været undervejs. Da Impact TV gravede efter historier til Sexisme bag skærmen, vældede det frem med fortællinger fra flere forskellige brancher.
”Da vi lavede research på Sexisme bag skærmen, henvendte mange folk til os med historier,” fortæller Thomas Hersi-Heurlin.
”Vi fik indikationer om, at vi burde undersøge musikverdenen og andre brancher også. For der var bestemt noget at komme efter – og ikke kun i forhold til dem, der producerer, men også folkene på skærmen.”
– Er der så også en dokumentar om sexisme i gartnerier på vej?
”Man kan jo håbe, for det er der sikkert brug for det. Der er mange brancher, som kunne have brug for sådan en dokumentar. Vores håb er også, at de ting, vi kan vise sker i medie- og musikbranchen, også kan være med til at skabe refleksioner i andre arbejdssammenhænge.”
”Den sexisme, som vises, er almengyldig. Og derfor er det relevant for et stort publikum at se med. Ikke kun for musikere eller mediefolk.”
Kommentarer