Producer vinder både en Oscar og Ekkos panel

Produceren Kim Magnusson vandt sin tredje Oscar for bedste liveaction-kortfilm, og nu har han også vundet Ekkos Oscar-panel for anden gang.
Det har været et ualmindeligt kaotisk og uforudsigeligt Oscar-ræs.
Den indledningsvise storfavorit Emilia Pérez med tretten nomineringer endte aldeles upopulær og med kun to priser. Ceremonien stod længe uden entydig favorit, selv om Sean Baker og Anora endte med at løbe med guldet.
Så det var ikke let for Ekkos panel af Oscar-eksperter at gætte sig frem til aftenens vindere. Dog kan én paneldeltager føle sig godt tilfreds.
Produceren Kim Magnusson gættede atten og dermed flest rigtige ud af de 23 priser. Mens Ekkos egen ekspert Casper Hindse ligger lige efter med sytten rigtige.
Det blev udslagsgivende, at de to som de eneste gættede, at brasilianske I’m Still here ville vinde bedste internationale film frem for danske Pigen med nålen eller Emilia Pérez.
Men kun Magnusson havde selvtillid nok til at gætte på, at den hollandske I’m Not a Robot – som Magnusson har produceret – ville vinde prisen for bedste liveaction-kortfilm.
Kim Magnusson var ikke på scenen i Dolby Theatre i Los Angeles, men blev nævnt i takketalen. Det er hans tredje Oscar for bedste liveaction-kortfilm, og det er anden gang, at han vinder Ekkos Oscar-panel (sidste gang var i 2021).
Med andre ord: et rigtig godt døgn for den Oscar-hviskende producer!
Iransk overraskelse
Ellers har det været et nogenlunde tæt panel.
På tredjepladsen kommer Lars B. Frahm, der driver awards-siden Awards Talk. Han gættede seksten priser rigtigt. Han fik sidste år en delt sejr med Casper Hindse, men i år må de begge vie pladsen for Kim Magnusson.
På en delt fjerdeplads med fjorten point hver finder vi Ann Lind Andersen fra What2Watch, Casper Christensen fra Filmnørdens hjørne og Hollywood-korrespondenten Tina Jøhnk Christensen.
På jumbopladsen ligger Ida Rud fra Troldspejlet og Ekko med elleve rigtige gæt.
Hun meldte på forhånd ud, at hun var klar til at gøre sig selv til grin, og selv om det er gået bedre end sidste år, hvor hun nægtede at gætte på storfavoritten Oppenheimer, står hun alene med en del forkerte gæt.
Hun gættede fædrelandskærligt på Sebastian Stans hovedrolle i danskproducerede The Apprentice frem for vinderen Adrien Brody i The Brutalist. Hun gættede påIsabella Rosselini i Konklave frem for Zoe Saldanas vindende birolle i Emilia Pérez og prisen for bedste filmatisering til Nickel Boys frem for sejrrige Konklave.
Ida Rud står også alene med Like a Bird fra Sing Sing, som tabte prisen for bedste sang til El Mal fra Emilia Pérez.
Men faktisk var Ida Rud også ene om to fuldtræffere, som ingen havde set komme.
Som den eneste lurede hun, at iranske In the Shadow of Cypress ville vinde prisen for bedste animerede kortfilm. Og mens alle andre heppede på en comeback-pris til Demi Moore i The Substance, satte Ida Rud klogt pengene på Mikey Madison i Anora.
Foto og klip splitter
Når det gælder de store priser, er Oscar-panelet forholdsvis enige. Alle så Sean Bakers pris for bedste instruktør med Anora komme, og kun Casper Christensen gættede forkert på The Brutalist som bedste film.
Anoras manuskriptpris lå også i kortene for de fleste, selv om Tina Jøhnk Christensen troede mere på A Real Pain, og kun Casper Christensen missede dokumentarkategorien, hvor prisen gik til No Other Land.
Kostumedesign, Makeup og hår og Filmmusik havde alle ret i, og det samme gjaldt Kieran Culkins birollepris for A Real Pain.
Langt sværere var det med kortfilmdokumentarerne. Ingen havde luret prisen til The Only Girl in the Orchestra, og det samme gjaldt animation, som gik til lettiske Flow frem for favoritten Den vilde robot, som alle gættede på.
De mest splittende kategorier blev fotografering og klipning, hvor kun Casper Christensen gættede rigtigt i begge tilfælde.
Fire ud af syv gættede rigtigt på fotografering til The Brutalist frem for Nosferatu eller Dune: del 2, og tre ud af syv lurede, at bedste klipning måtte gå til Anora og ikke Konklave.
Kommentarer