Leonora-forliset
27. aug. 2021 | 16:54 - Opdateret 27. aug. 2021 | 22:14

Leonora-forlis koster millioner af licenskroner

Foto | Carsten Machholdt
DR modtager årligt millioner af kroner fra staten til at producere nyheder og underholdning til danskerne, men der er knas i maskineriet hos tv-stationen, lyder det fra kritikere.

”Vi har forsøgt at råbe ledelsen op i et år,” siger DR-medarbejder, der mener, at ledelsen forsøger at løbe fra ansvaret. Også Zentropa er frustreret over samarbejdet med DR om Riget.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

”DR skal finde sin plads i et markant forandret marked,” siger DR’s dramachef Christian Rank i et interview med Filmmagasinet Ekko.

Men en medarbejder på produktionen mener, at den forklaring er for letkøbt.

”Vi er mange, der i det seneste år har forsøgt at råbe op og gøre opmærksom på, at mange ting overhovedet ikke hænger sammen på projektet om Leonora Christina. Og vi føler ikke, at vi er blevet hørt,” siger DR-medarbejderen, der ønsker at være anonym, men hvis identitet er Ekko bekendt.

”Det lader til, at ledelsen ikke er klar over, hvad det er for et stort projekt, de har taget ind i huset. Når Christian Rank siger, at man ikke kan få de rigtige folk, er svaret: ’De rigtige folk har været på DR Drama, men de har valgt at sige deres stilling op.’”

”Jeg kender til to personer, der er stoppet med stress. Og så er der kommet nogle andre folk til, som ledelsen åbenbart ikke har kunnet gennemskue mangler de rette kompetencer til at klare så stort et projekt.”

Christian Rank siger i interviewet, at streamingtjenesternes indtog i Danmark har resulteret i heftige lønstigninger og en generel vækst i produktionsomkostninger. Det er givetvis korrekt, men ifølge DR-medarbejderen er det kun en del af forklaringen.

”Det er et stort ledelsessvigt, som har fået Leonora til at kuldsejle. Der er flere faktorer, men det er for nemt bare at fyre de floskler af, som Christian Rank har gjort. Pilen peger på DR-ledelsen og ham selv,” fortsætter kilden til Ekko.

”Det her er forargeligt, for DR Drama var engang rigtigt velsmurt og velkørende. Folk kunne lide at arbejde dér. Men i dag bliver afdelingen ikke styret ordentligt.”

Folk er gået ned med stress
Christian Rank kalder det i interviewet med Ekko for rettidig omhu at trykke på pauseknappen kort før, optagelserne skulle være startet.

Men ifølge Ekkos oplysninger er der allerede blevet brugt mange penge på serien. Nogle filmfolk er flyttet fra Sverige med deres børn for at lave serien, og flere brancheeksperter vurderer, at det koster et tocifret millionbeløb omkring ti-femten millioner kroner at sætte projektet i bero.

En filmarbejder, som har været ansat på DR og var med i den tidlige udvikling af Leonora Christina-serien, fortæller til Ekko, at flere af hendes kolleger har måttet sygemelde sig med stress eller sige op.

”DR er et stort hus, som det er svært at navigere i. Der er mange kokke, så Christian Rank har det sikkert ikke nemt,” siger filmarbejderen, som også ønsker at være anonym.

”Men da Rank er chef for DR Drama, ligger meget af ansvaret hos ham. Hans problemer skyldes nok en blanding af manglende erfaring og evne til at stå ved projekterne og bakke medarbejderne op, når presset indefra eller udefra vokser.”

Kræver specialviden
Vanskelighederne med ledelsen strækker sig videre end kun til produktionen af serien om Leonora Christina.

Også den stærkt imødesete fortsættelse af Lars von Triers kultserie Riget døjer med et bureaukratisk miljø på DR, fortæller Peter Aalbæk Jensen fra Zentropa, der producerer serien for Viaplay i samarbejde med DR.

”Det er fuldstændigt umuligt at have DR som partnere for at sige det rent ud. Man bliver drevet rundt i deres system, og alle tørrer ansvaret af på nogle andre. Den slags nulfejlskultur gør, at alle laver fejl hele tiden,” siger Peter Aalbæk Jensen.

”Dengang DR kørte godt, gik man til dramachef Ingolf Gabold og tv-direktør Lars Grarup og fik klar besked. Så clearede de den med baglandet. Nu skal man rundt til en masse kommissærer og få godkendt delaftaler, partsindlæg og rend mig i røven.”

Peter Aalbæk Jensen siger ligesom Ekkos andre kilder, at det på Zentropa ville koste omkring ti millioner kroner at stoppe en produktion tilsvarende serien om Leonora Christina.

Zentropa-grundlæggeren mener dog ikke, at ansvaret for miseren skal placeres hos Christian Rank, men længere oppe i DR-systemet hos kulturdirektør Henrik Bo Nielsen.

”Det er ikke Christian Ranks job at finansiere en serie til 120 millioner kroner. Det kræver en højst specialiseret viden, som kun ganske få i landet besidder. Så skal DR-ledelsen have fat i dem. Og når man bygger Storebæltsbroen, går man heller ikke til den lokale blikkenslager,” siger Peter Aalbæk Jensen.

”Det er typisk stor-institutionstænkning, at ingen har ansvaret eller ved, hvilken vej skibet skal sejle. Når lortet rammer maskinen, tørrer Henrik Bo Nielsen den bare af på folk længere nede i systemet. Selvfølgelig er serien med det budget, som ikke holdt, blevet godkendt af den øverste DR-ledelse for flere måneder siden.”

Offentligt harakiri
Også hos Danske Dramatikere er man rystet over meldingen om at sætte Leonora-serien på pause.

”Det er både forfærdeligt og tankevækkende,” skriver foreningens formand Nikolaj Scherfig i en mail til Ekko.

”Forfærdeligt for de involverede: forfattere, instruktør, skuespillere og hele produktionsapparatet – og vel også DR – der alle vil føle det som et nederlag.”

”Tankevækkende, fordi det tyder på, at det nye DR Drama og DR’s ledelse har voldsomme problemer med at agere i en ny medievirkelighed. At en så stor supertanker som Leonora Christina forliser spektakulært ved at blive stoppet tæt på optagestart opleves næsten som et offentligt harakiri.”

”Der har tilsyneladende overhovedet ikke været styr på økonomi, planlægning og ambitioner. Det er et ledelsesproblem – ikke bare i drama-afdelingen, men også højere oppe i systemet.”

DR scorer lavest
Nikolaj Scherfig mener, at en luksusproduktion som Leonora Christina med manuskriptforfatter Maren Louise Käehne og instruktør Pernille Fischer Christensen burde kunne trække et stærkt hold af både producere, skuespillere og produktionsfolk.

”DR har været et fantastisk sted for forfattere at arbejde. Men forfattere på nyere DR-serier oplever en mangel på dygtige og erfarne producere, der gerne vil arbejde på DR Drama. Hvem bestemmer hvad og hvornår? Hvor det tidligere i vores medlemsundersøgelser altid var TV 2, der scorede lavest, mens DR blev rost, er det nu lige omvendt.”

Nikolaj Scherfig mener imidlertid ikke, at DR’s tid som flagskib behøver at definitivt forbi.

”DR Drama skal være realistisk i forhold til sin økonomi – også når man laver historiske dramaer. Det er samtidig vigtigt at være innovativ på samme måde, som man var i midten af 90’erne med billigere serier som Taxa, Rejseholdet og Riget. Dengang befandt DR sig også i en krise, fordi TV 2 havde erobret scenen. Men så skabte DR et tv-serie-laboratorium, der i den grad var med til at genrejse institutionen.”

Farvel til livsværket
Hos landets andre brancheforeninger for filmarbejdere er der også stor ærgrelse over, at DR i dag er langt fra fordums styrke.

Men det er samtidig et politisk spørgsmål, efter politikerne i 2018 valgte at beskære DR med 700 millioner kroner frem mod 2023.

”Det er vores vurdering, at reduktionerne på DR i Medieforliget fra 2018 har været en direkte medvirkende årsag til, at DR har dumpet lønningerne. Det er også gået ud over arbejdsmiljøet,” siger sekretariatschef René Høyer Jørgensen fra Film og TV-arbejdernes forening FAF.

”Ændringerne i markedet med den store efterspørgsel på filmarbejdere har presset DR til at anerkende, at det var et urealistisk budget på serien om Leonora Christina,” tilføjer sekretariatschefen.

Christina Rosendahl, forkvinde i Danske Filminstruktører, føler med Pernille Fischer Christensen og alle de filmfolk, der i månedsvis har forberedt sig.

”Det er skrækkeligt at se et livsværk kuldsejle,” skriver Christina Rosendahl, der er skeptisk over for DR’s forklaring, at man ikke har kunnet skaffe kvalificerede medarbejdere.

”Når man er otte uger fra optagestart på en kæmpestor produktion som Leonora Christina, så er man ikke i gang med at hyre folk ind. Det har man for længst gjort,” udtaler Christina Rosendahl.

Hun kan som forkvinde nikke genkendende til problemerne med arbejdsmiljøet.

”Vi har netop lavet en undersøgelse af instruktørens arbejdsforhold på serier – ikke kun på DR – og den viser, at der generelt i branchen er brug for ledelsesopkvalificering. Og netop denne proces bidrager Danske Filminstruktører konstruktivt og ambitiøst til sammen med Producentforeningen og Danske Dramatikere og tv-stationerne.”

”Både DR, TV 2 og os, der skaber de originale danske fortællinger, skal tænke i nye baner i mødet med den vældige udenlandske dominans, som kommer til at ændre vores danske kultur afgørende i fremtiden. Det kræver nogle ultrakompetente lederkræfter.”

DR-ledelsen svarer ikke
Ekko har i to dage forsøgt at få en kommentar fra Henrik Bo Nielsen, der er direktør for Kultur, Børn og Unge i DR og således chef for Christian Rank.

Vi har spurgt om, hvornår DR’s ledelse gav grønt lys for Leonora-produktionen, og om ledelsen har været vidende om, at budgettet var urealistisk.

Vi har også forsøgt at få svar på, hvorfor ledelsen ikke har reageret på, at medarbejdere igennem et år øjensynlig har råbt vagt i gevær omkring produktionen.

Endelig ville vi gerne vide, hvad den sene afblæsning af produktionen har kostet af licenskroner, og om seerne får nogen glæde af pengene.

DR’s presseafdeling meddeler, at det hverken torsdag eller fredag har været muligt for Henrik Bo Nielsen at svare på spørgsmålene. Afdelingen tilføjer, at man generelt ikke ønsker at oplyse noget om økonomi.

Kommentarer

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko