Grasten vil lave opfølger til Hvidstengruppen
Redningen for dansk film.
Sådan lancerede Regner Grasten med pomp og pragt Team Albert under palmernes skygge i Cannes. Filmen har nemlig YouTube-stjernen Albert Dyrlund i hovedrollen.
Det var ”en unik mulighed for igen at skabe en dansk filmsucces, som man ikke har set i mange år”, lød det i en pressemeddelelsen fra Regner Grasten Film, og til B.T. uddybede producenten:
”Ambitionen er 100 procent, at den skal kunne måle sig med Anja og Viktor … En dansk ungdomsfamiliefilm har aldrig været i nærheden af 500.000 billetter siden, og det pisser mig af.”
Det Danske Filminstitut kvitterede med 4,1 millioner kroner til Team Albert, og TV 2 doblede omtrent op. Men trods et stort arbejde med markedsføring solgte filmen blot 62.052 billetter – altså temmelig langt fra de 500.000, som var det erklærede mål. Alligevel vil Regner Grasten slet ikke tale om, at det har været en fiasko.
”Det gik ret godt, når man tager i betragtning, at det er en ungdomsfilm. Og Filminstituttet er super glade. De er ret skarpe derinde, for de sagde, at den ville ende på 60-70.000 billetter. Jeg er altid mega optimist og skal vælte verden, men vores En-to-tre-nu! solgte også i det omfang. Hvis man laver film til unge mennesker, så ligger man billetmæssigt deromkring.”
– Men da du lancerede filmen i Cannes, sagde du, at den her YouTube-stjerne skulle redde dansk film. Det gjorde han vel ikke ligefrem?
”Ja, det gjorde han på mange måder. For vi fandt ud af, hvor stærkt et medie YouTube er. Det nye filmforlig siger, at ti film samlet skal ses af en million mennesker på relevante platforme, og vi kunne have sendt Team Albert ud med venstre hånd på hans kanal og lavet tre millioner views.”
– Men det er jo gratis. De unge og deres forældre stiller større krav, hvis de skal betale penge for det?
”Du kan ikke få flere ind i biografen, når du går efter unge mennesker. Sådan er det bare.”
– Så selv en YouTube-stjerne kan ikke få unge i biografen?
”Han kan få rigtigt mange unge på YouTube. Den udvikling, du vil se de kommende år, er, at enhver film har sin platform. Om tre år havde jeg med stor sandsynlighed sendt Team Albert ud direkte på YouTube og tjent kassen i samarbejde med for eksempel Coca-Cola. Tre-fire millioners views er magt. Til gengæld vil jeg aldrig sende Hvidstengruppen eller en Krumme-film ud på YouTube. De skal i biografen. Du bliver nødt til at tænke i forskellige platforme, og det er helt forkert kun at fokusere på billetsalg.”
Far og mor siger nej
– Du var til prisuddelingen Guldtuben i 2017, hvor du så, at det skabte en stor familieoplevelse – og tænkte: ’Det kan jeg udnytte til at skabe en filmsucces.’ Men sådan gik det ikke?
”På YouTube ser de unge det åbenbart sammen. Når der er Guldtuben, så går familien ind og set det. Som om det var en Kim Larsen-koncert. De skulle ind og se stjernerne.”
– Men hvorfor havde familierne ikke lyst til at have den fællesoplevelse i en biograf med din film?
”De vælger simpelthen deres platform. Det er det, vi har lært. Filmen er finansieret og har gået godt, så vi er landet fint på begge fødder og har faktisk tjent penge på det.”
– Hvordan kan det lade sig gøre med så beskedent et billetsalg? Det lyder, som om filmen nærmest har været fuldfinansieret af staten?
”Nej, du skal huske på, at vi arbejder gratis. Vi er ikke sådan et firma, der tjener penge på bare at producere filmen. Vi går ud og satser. Lidt løn har vi dog fået. Du skal ikke have ondt af os.”
– Er du ikke bange for, at næste gang du kommer og påstår, at du kan lave et kæmpehit, så vil folk ikke tro på dig?
”Det er deres problem. Det har vi jo altid gjort. Vi har altid gået ud og troet, at vi ville vinde verden. Ellers skal man ikke være filmproducent.”
– Var det forældre eller børnene, som ikke havde lyst til at se Team Albert?
”Det var forældrene. Vi har faktisk læst det i kommentarerne på nettet. ’Den må jeg ikke se for min far og mor,’ er der flere, som skriver. Forældrene har sikkert tænkt, at den ville komme på nettet. Derfor skulle der ikke bruges penge på det. Forældrene vil hellere ind og se en dårlig, amerikansk tegnefilm og betale kassen end lade ungerne se en god dansk film.”
– Men glemmer du ikke Anders Matthesens Ternet Ninja, der er en pæredansk tegnefilm og ser ud til at slå alle rekorder?
”Jamen, når en film favner alle generationer, slår vi alt.”
– Ved Guldtuben i 2017 roastede Matthesen YouTube-stjernerne. Ironisk nok er det snarere ham, som er redningen for dansk film. Har Matthesen ikke bare et bedre tag i den unge generation end dig?
”Tja, det er svært at sige. Jeg ramte jo plet med Hvidstengruppen, der solgte 765.000 billetter og blev den mest sete film blandt unge i 2012. Vi ramte også plet med Walter og Carlo, Krummerne og Anja og Viktor-filmene. Matthesen kan pludselig løbe ind i et flop, you’ll never know.”
Tulle og Gerdas historie
– Kommer der en Team Albert 2?
”Til biografen? Nej. Men jeg vil ikke udelukke, at vi laver en serie på nettet med Albert, når de har taget sig sammen og fået medieforliget op at køre. Den nye Public Service-pulje er som skræddersyet til at lave noget til YouTube.”
– Til gengæld har jeg ladet mig fortælle, at du laver en anden opfølger, nemlig til Hvidstengruppen?
”Ja, den laver vi i 2020 og kommer til at hedde Hvidstengruppen: De efterladte. Den kommer til at handle om døtrene Tulle og Gerda, der ikke blev henrettet, men kom i fængsel i Tyskland. Filmen følger deres kamp for at overleve, for i krigens sidste år giver Hitler ordrer til, at samtlige udenlandske fanger skal henrettes. Tulle kom efter krigens slutning hjem med De Hvide Busser. Det var også farefuldt, fordi busserne blev beskudt af de allieredes styrker, som troede, at det var tyskerne. Det er et kæmpe drama, og det har du aldrig set en film om, selv om der er lavet masser af film om besættelsen.”
– Bekymrer det dig, at amerikanerne ikke har lavet en efterfølger til Titanic?
”Den film ville jeg faktisk gerne have set. Ligesom jeg med stor fornøjelse så Godfather II. Anne Grethe Bjarup Riis instruerer i år Karen Blixen-filmen Tanne, og til næste år er det planen, at hun skal instruere Hvidstengruppen: De efterladte. Vi satser også på endnu en film i Krumme-serien, som takket være streamingtjenesterne har fået et nyt publikum. Vi har købt rettighederne til Jesper Wung-Sungs En anden gren, og endelig er vi ret langt med en filmatisering af Hanne Vibeke Holsts bog om sin far: Knud, den store. Vi taler med Peter Schrøder om, at han skal instruere den. Alle projekterne afhænger selvfølgelig af vores ansøgninger til Filminstituttet, men det, vi vil lave, bliver lavet.”
– Det er skønt, at du stadig er optimistisk, men når du går ud og siger, at du har fundet redningen for dansk film, så skal vi altså tage det med et gran salt?
”Neeej, redningen for dansk film er, at man tør. Hvis ingen turde tage chancer, så gik det ad helvede til.”
Kommentarer