”Rettighedsaftalen er stendød”
Champagnepropperne sprang på danske filmfaglige foreninger, da man ved årsskiftet indgik en toårig rettighedsaftale med Producentforeningen om løbende rettighedsbetaling til de kreative kræfter for serier og film på streamingtjenesterne.
Derved videreførte man den danske model, hvor kunstnerne hvert år får udbetalt royalties, når film eller serier eksempelvis blev solgt på dvd eller genudsendt på DR.
I den amerikanske model fraskriver kunstnerne sig deres rettigheder mod en engangsbetaling. Det er til fordel for streamingtjenesterne, hvor en film eller serie kan ligge i årevis, uden at det koster tjenesterne en krone ekstra.
Nu ser det imidlertid ud til, at Create Denmark – som på vegne af foreninger som Danske Filminstruktører, Danske Dramatikere, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Journalistforbund har indgået aftalen – står med en pyrrhussejr.
For et par måneder siden meddelte TV 2, at udviklingen af nye serier ville blive sat på pause, fordi rettighedsaftalen efter deres opfattelse bliver for dyr for tv-stationen.
Forleden fulgte Netflix trop med et brev ud til sine samarbejdspartnere i Danmark, hvor man beklagede, at man følte sig tvunget til at stoppe produktion af film og serier i Danmark.
”Det er med tungt hjerte, at vi skriver for at fortælle jer, at vi fra dags dato ikke kan bestille eller udvikle nye danske film eller serier indtil videre på grund af udfordringer, vi har stået overfor med at cleare rettigheder med de danske fagforeninger,” skriver Netflix ifølge Politiken i et brev til danske producenter.
Netflix har investeret i danske serier som The Rain, Kastanjemanden, sæson 4 af Borgen og den aktuelle Skruk.
Ole Bornedals spillefilm Skyggen i mit øje er også blevet til med penge fra Netflix. Senest er Mehdi Avaz’ Toscana med Anders Matthesen i hovedrollen blevet lanceret som en ”Netflix Original” og foreløbigt set femten millioner gange.
Men med den nye rettighedsaftale vil det ikke længere være økonomisk holdbart at investere i danske produktioner, oplyser streaminggiganten, og det er et hårdt slag for aftalen mellem Create Denmark og Producentforeningen.
Forfærdelig situation
Streamingtjenesterne hemmeligholder, hvor mange visninger de enkelte serier og film har. Royalties bliver i rettighedsaftalen derfor beregnet efter det antal af danske abonnenter, som streamingtjenesten har.
TV 2 skønner, at det på de største produktioner vil øge omkostningerne på op til 600 procent. Det tal mener Create Denmark dog er helt hen i vejret. Her taler man om en stigning på 56 procent.
Under størst pres lige nu er danske producenter, der mister opgaver og i værste fald risikerer konkurs.
”Vi er som alle andre ramt af streamingtjenesternes udmeldinger. Det er en forfærdelig situation for dansk fiktion på både den korte og lange bane,” skriver Christian Potalivo i en sms til Ekko.
Han har med sit selskab Tall & Small i år produceret Chosen for Netflix. Tidligere har han produceret succesen The Rain for Miso Film.
”Der er ingen tvivl om, at vi som branche må erkende, at nogle af kravene/ønskerne ikke går i spænd med, hvad tjenesterne kan imødekomme, og det må vi acceptere,” skriver Christian Potalivo.
”Jeg håber fornuften vil råde, og at der fra alles side vil blive tænkt konstruktivt og imødekommende, så udvikling og produktioner snart kan komme i gang.”
Cool business
Også producenten bag den nye sæson af Borgen, Meta Louise Foldager fra SAM Productions, har kritiseret rettighedsaftalen i Politiken.
”Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi ikke har forhandlet en alternativ aftale hurtigere. Alle har jo vidst, at der ikke var et ønske om at producere under den aftale, der er lavet. At den er for dyr,” siger hun til Politiken.
”I alle andre lande kan man finde ud af det her, så hvorfor kan vi ikke? Jeg kommer nu til at fokusere på Norge og Sverige.”
Ekkos blogger Claus Bülow Christensen spåede i april, at Netflix ville sige nej til at producere i Danmark, og at det kunne koste talentflugt fra Danmark.
Det fik Create Denmark til at skrive et debatindlæg om bloggerens misinformation, men bloggeren mener, at hans forudsigelser er blevet til virkelighed.
”Dér, hvor man har fejlet eklatant, er ikke have forstået markedet godt nok,” siger Claus Bülow Christensen om den danske rettighedsaftale i P1 Morgen, der blev sendt lørdag.
”Det er ikke kun et kæmpestort overflødighedshorn af penge, der vælter ind over et land som Danmark til produktion. Det er også cool business, og den der cool business synes jeg simpelthen bare ikke, at vi har forstået godt nok i Danmark,” lyder bloggerens vurdering.
Skudt over målet
P1 Morgen har også talt med Producentforeningen direktør Jørgen Ramskov. Han bliver spurgt, om det er en god aftale, som foreningen har indgået med Create Denmark.
”Det er en aftale, som vi fandt nødvendig at indgå for at få det, vi vurderede, ville være ro på området,” siger Jørgen Ramskov.
”Men en aftale, som kunderne ikke vil købe ind på, er ikke en særlig god aftale,” fortsætter direktøren og tilføjer, at han forventer, at Viaplay i den kommende uge vil gøre det samme som Netflix.
Jørgen Ramskov mener ikke, at den løbende udbetaling er problemet for kunderne. Men han erkender, at man økonomisk har skudt over målet, som han udtrykte det i radioen.
”Forud er der gået mange års forhandlinger om at finde modellen og fortsat gøre Danmark til et interessant land at producere i. Og ja, vi har hele tiden haft en bekymring for udgiftsniveauet,” siger Jørgen Ramskov.
”Man kan i hvert fald konstatere, at aftalen er stendød,” fortsætter han.
”Hvis vi ikke gør et eller andet, bliver der ikke produceret nyt dansk indhold i de næste to år, og det får alvorlige konsekvenser for mine medlemmer og bestemt også for dem, der lever af at arbejde i filmbranchen.”
Ræs mod Dantes inferno
Benjamin Boe Rasmussen fra Dansk Skuespillerforbund har overtaget ordførerposten fra Christina Rosendahl, der er stoppet som forperson i Danske Filminstruktører. Umiddelbart står han fast på aftalen.
”Det er et opgør med en branche, der fungerer på en anden måde ude i verden. Det kommer til at gøre ondt på nogle. De skal vænne sig til, at vi har en rettighedsmodel i Skandinavien, der gør, at vi har så høj kvalitet, som vi har,” siger han til Politiken.
Endnu mere bramfri er han på sin Facebook-side.
”Hold kæft, hvor jeg er sur!” skriver formanden. ”Det her viser, hvorfor det er så vigtigt for vores kultur og identitet at sætte grænser for techgiganterne. Ellers bliver det et ræs mod Dantes inferno og bunden.”
Jørgen Ramskovs udmelding om, at aftalen er stendød, vil han ikke kommentere på.
”Jeg har ikke rigtigt kommentarer til det, før jeg har snakket med Jørgen,” skriver han i en sms til Ekko.
Hårdest for de unge
Noget kunne dog tyde på, at der er begyndt at opstå sprækker i Create Denmark.
”Det er en meget problematisk situation for vores medlemmer, og vi vil i den grad arbejde på, at der kommer en hurtig løsning. Vores medlemmer er virkelig kommet i klemme i det her,” siger Nikolaj Scherfig, formand for Danske Dramatikere, i Politiken.
Manuskriptforfatterne er de kreative kræfter, der bliver ramt først, da de er det første led i skabelsesprocessen.
Og produktionsstoppet går især ud over de unge manuskriptforfattere, som lige akkurat har fået foden inden for i branchen og ikke som de etablerede stjerneforfattere bare kan gå til udlandet eller skrive en dansk spillefilm.
Ekko har kontaktet Nikolaj Scherfig, men han ønsker ikke at udtale sig.
Ny aftale i udsigt
Kilder fortæller, at baggrunden for konflikten er, at branchen befinder sig i en overgang fra at have været en statsstøttet filmbranche til at blive en egentlig industri.
Her skal man finde sine ben at stå på, og lige nu foregår der en nervekrig, hvor det for alle parter handler om at spille med musklerne.
Create Denmark er ikke interesseret i at lave en aftale svarende til Norge og Sverige, for det ville ifølge dem betyde en væsentligt dårligere aflønning af de danske kunstnere.
Men ifølge filmfolk, som Ekko har været i kontakt med, så er Create Denmark presset til at indgå en ny rettighedsaftale, som streamingtjenesterne kan acceptere, i dette år.
Kommentarer