Nyhed
26. feb. 2016 | 09:04

Oscar-spådom: The Revenant vinder

Foto | Kimberly French
Alejandro González Iñárritu står over for hovedrolleindehaveren Leonardo DiCaprio, der spiller den hævntørstige stifinder Hugo Glass i The Revenant, som er nomineret til hele tolv Oscars.

Det bliver uhyggeligt tæt ved årets uddeling på søndag, men en vis mexicaner ligger nu lunt i svinget. Se Ekkos bud på vinderne i samtlige kategorier.

Af Casper Hindse

Spørgsmålet er naturligvis først og fremmest, hvem der vinder Oscar-statuetterne. Men i år er der også et andet spørgsmål, der trænger sig på.

For har et Oscar-race nogensinde været så tæt, som det er i år?

Svaret op til den 88. uddeling af verdens mest berømte guldfigurer, som finder sted i Los Angeles søndag 28. februar (natten til mandag, dansk tid) er, at det har det næppe. 

Stort set alt, som siver ud fra det ellers tillukkede Oscar-akademi, lyder som gyserhistorier, der er salige Alfred Hitchcock værdig.

For blot et par uger siden mente de fleste at vide, at mexicanske Alejandro González Iñárritu havde udspillet sine personlige succeschancer og måtte ”nøjes” med at se fotograferings- og skuespilpris gå til sin The Revenant.

Men efter BAFTA-uddelingen (den engelske Oscar-pendant) er der kommet ny vind i Iñárritus sejl, og nu ligner han pludselig en mand, der kan tage det hele.

Sjælden dyst mellem tre film
Normalt er det to film, der kæmper om at være den bedste, men i år har uddelingerne op til Oscar vist, at der er hele tre film, som tiltaler prisuddelerne.

Det er ikke sket siden 2006, hvor Crash overraskende overhalede Brokeback Mountain og Good Night, and Good Luck i de sidste dage inden uddelingen.

Her ti år senere er det The Big Short, Spotlight og The Revenant, som kampen står imellem.

Og alle tre film kommer da også til at vinde noget. Men hvor meget? Og hvad? Det er spørgsmålene, som Ekko her vil forsøge at besvare med en kombination af fornemmelser, branchesladder, logik og ikke mindst et håb om held.

Bedste film: The Revenant
Det bliver en aften, hvor historiebøgerne skal skrives om. Aldrig har en instruktør vundet den største Oscar to år i træk, men det gør Iñárritu formentlig natten til mandag dansk tid.

Godt nok har Spotlight vundet hovedprisen ved Screen Actor Guild Awards, mens The Big Short har hjemtaget Producers Guild of America Awards-statuetten. Begge disse er ofte gode rettesnore for en kommende Oscar-vinder. 

Men, men, men …

The Revenant har vundet de tre andre rettesnore. Golden Globes, Directors Guild of America Awards og senest BAFTA. Det ligner den vindende kombination. Iñárritu, DiCaprio og producenterne bør få en stor aften.

Bedste instruktør: Alejandro González Iñárritu
Man må ganske enkelt sige, at det vil være en milepæl i Oscar-historien, hvis dette bliver udfaldet af Oscar-uddelingen 2016. At en instruktør vinder to år i træk, er nærmest uhørt (det er kun sket to gange før, og senest var da Joseph L. Mankiewicz vandt i 1949 og 1950), men ikke desto mindre ser det sådan ud.

For Iñárritu er ganske enkelt talk of the town i filmbyen. Han har lavet en radikal anderledes film end sidste års store vinder Birdman, og samtidig kunne man også godt forestille sig, at han passer perfekt ind i Oscar-akademiets nye profil, der jo gerne vil inkludere minoriteter.

Med al den snak, der har været om ”Oscar so white”, vil en mexicanske The Revenant-instruktør være et godt bud på statuetten i denne kategori, men han åndes imidlertid kraftigt i nakken af samtlige andre instruktører.

Særligt Mad Max-instruktør George Miller og Spotlight-bagmand Tom McCarthy ligner solide outsidere i kategorien. 

Bedste mandlige hovedrolle: Leonardo DiCaprio
Den her ser ganske sikker ud.

Leonardo DiCaprio har vundet alt op til Oscar-uddelingen, og meget taler for, at han får sin første statuette nogensinde. Ja, rent faktisk taler meget lidt imod. 

Det skulle da lige være, at Trumbo med Bryan Cranston i hovedrollen er blevet fuldstændigt overset i samtlige andre kategorier. Men at Cranston ligefrem skulle kunne snyde Leo, fordi Trumbo har fortjent en stor pris, er nu svært at forestille. 

Bedste kvindelige hovedrolle: Brie Larson
Denne her er en lige så sikker statuette som DiCaprios. 

Brie Larson har vundet alt for Room op til uddelingen, og hun tager også Oscar’en.

Outsidere kan være Charlotte Rampling 45 Years og Saoirse Ronan for Brooklyn, men de to kvinder må formentlig nøjes med at klappe af Brie Larson. 

Bedste mandlige birolle: Sylvester Stallone
Ja, hvem havde troet det?

Rocky-skuespilleren med botox til op over begge kinder skal søreme på Oscar-scenen. Det har nærmest stået klart, siden Idris Elba ikke blev nomineret for Netflix-filmen Beasts of No Nation, og med de priser, han allerede har fået for sin præstation i Creed, ligner han en ganske sikker vinder i kategorien. 

Og nu har Hollywood jo heller aldrig været bange for at knuselske et comeback.

Bedste kvindelige birolle: Alicia Vikander
Vi får en svensk vinder i år.

Når den talentfulde Vikander indtager scenen, vil hun formentlig takke mangt og meget, men den, som hun måske først og fremmest bør nikke en ekstra anerkendende tak til, er Rooney Mara.

Birolleindehaveren fra Carol har nemlig ikke rigtigt ført kampagne for sin film op til uddelingen, og derfor ser det faktisk ud til, at Vikander kan tage denne (meget store) birolle ganske sikkert. 

Vikander har nemlig campaignet ganske meget, og den eneste reelle konkurrent til statuetten lader til at være Kate Winslet, der vandt en Golden Globe for sin præstation i Steve Jobs.

Bedste originale manuskript: Spotlight
Den har vundet hele pivtøjet indtil videre, når det kommer til originale manuskriptpriser.

Og selvom Inderst inde er brillant, og Straight Outta Compton har vind i sejlene på grund af racediskussionerne omkring årets uddeling, så er det svært at forestille sig, at Spotlight ikke tager en ret sikker sejr her.

Bedste manuskript baseret på andet forlæg: The Big Short
Man kunne både have fidus til Room og Carol her, men The Big Short har gjort rent bord i denne kategori ved de seneste uddelinger.

Derfor vinder den også her.

Bedste fotografering: The Revenant
For tredje år i træk skal fotograf Emmanuel Lubezki på scenen og have en Oscar (de forudgående har skyldtes Birdman og Gravity).

Billederne i The Revenant stinker af overskud og overnaturlig naturlighed, og selv om Mad Max: Fury Road også er blændende billedmæssigt, så vandt Lubezki The American Society of Cinematographers’ pris for The Revenant, og det er ofte lig med en Oscar-statuette også.

Derfor bliver det et vaskeægte hattrick i kategorien.

Bedste dokumentar: Amy
Her er uden tvivl én af aftenens mest åbne kategorier.

Alligevel ligner det en statuette til den blændende dokumentarist Asif Kapadia, der med Amy har skabt en mageløs dokumentar om musikfænomenet Amy Winehouse.

Det er en forfaldshistorie, som Hollywood formentlig vil nikke anerkendende til – og så er det nok også den dokumentarfilm som flest af akademimedlemmerne har set, hvilket langt fra er en selvfølge, når det kommer til ”de mindre kategorier”.

Flere amerikanske brancheskribenter har dog de senere uger peget på, at Netflix-filmen What Happened, Miss Simone er en outsider, men helt ærligt: En Netflix-film blandt filmfolk af den gamle skole? Næppe. 

Outsideren ligner nærmere Joshua Oppenheimers danskproducerede The Look of Silence, men det bliver nu Amy.

Bedste udenlandske film: Sauls søn
Oddsene er lave på storfavoritten fra Ungarn.

Men der er nu heller ikke grund til andet, for Laszlo Nemes’ debutmesterværk vinder med stor sandsynlighed denne kategori. Eneste reelle outsider er nok franske Mustang.

Selvfølgelig krydser vi fingre for Tobias Lindholm og Krigen, men buzzen for en Oscar til danskeren er desværre ikke stor i filmbyernes filmby.

Bedste klipning: Mad Max: Fury Road
Outsideren hedder The Big Short, men det vil være lidt af en overraskelse, hvis ikke George Millers storfilm skulle vinde i denne kategori. 

Imidlertid er det en kategori, der ofte har leveret gedigne overraskelser, og derfor kan man heller ikke afskrive, hverken The Revenant eller for den sags skyld Spotlight. Oscar-matematikken skal nemlig af og til gå op, og mange i akademiet stemmer derfor også med tanke på, at alle skal have lidt med hjem. 

Det er jo en festaften.

Bedste makeup og hår: Mad Max: Fury Road
Der er vel ikke så meget at sige her.

Det ligner en ganske sikker Mad Max: Fury Road-sejr med The Revenant som en lille outsider. 

Særligt fordi det ofte er storsælgende film, der udløser en statuette i denne kategori. Og storsælgende har Mad Max: Fury Road i den grad været.

Bedste originale sang: Til It Happens To You
Den vinder Lady Gaga.

De senere år har det været store stjerner, som er stået bag vindersangen, og den største amerikanske sangstjerne i disse år er uden tvivl Lady Gaga, der er nomineret for sin sang til The Hunting Ground.

En stærk outsider kunne være Earned it fra Fifty Shades of Grey, men mon akademiet vil strække sig så langt?

Bedste originale musik: The Hateful Eight
Det er jo Ennio Morricone, der har lavet musikken, så det giver vel sig selv. 

Specielt når man tager alle italienerens sejre op til uddelingen in mente. Det vil ganske enkelt være en kæmpemæssig overraskelse, hvis dette ikke er en sikker statuette til Tarantino-filmen. 

Bedste animationsfilm: Inderst inde
Her er der med Oscar-garanti intet at rafle om.

Inderst inde har gået sin sejrsgang verden over, og den vinder animationskategorien med længder ned til nummer to, tre, fire og fem.

Sådan er det. 

Bedste lydmiks: The Revenant
Som i de fleste tekniske priser ser slaget ud til at stå imellem The Revenant og Mad Max: Fury Road.

Hvis The Revenant har den aften, som vi spår, at den vil få, vil den helt sikkert samle nogle priser op på vejen imod de allerstørste statuetter. 

Derfor kniber den sig også lige ind foran sin konkurrent her.

Bedste lydklipning: Mad Max: Fury Road
Prisen har det med at gå samme vej som lydmiks-delen, men vi tror alligevel, at Mad Max: Fury Road nupper prisen foran The Revenant.

Og selv om Oscar ikke altid belønner den bedste film, så kan man argumentere for, at Mad Max: Fury Road har bedre lyd. The Revenant har vundet flere lydtekniske priser op til Oscar-uddelingen, men vi tror på gale Max.

Bedste visuelle effekter: Star Wars: The Force Awakens
Også her er der lagt op til en uhyre tæt kategori, men med den buzz, der har været omkring Star Wars: The Force Awakens, er det svært at forestille sig, at den slet ikke vinder noget.

Alligevel kan The Revenant jo have en aften, hvor den ridder på en direkte vanvittig bølge, ligesom The Martian måske også skal have en pris på et eller andet tidspunkt.

Hvem ved? Det ligner nu umiddelbart en stjernekrigsstatuette.

Bedste production design
Det vil være en kæmpemæssig overraskelse, hvis ikke Mad Max: Fury Road vinder her.

Og det gør den da også.

Bedste kostumedesign
Også her ligger Mad Max: Fury Road et pænt stykke foran sine nærmeste konkurrenter, hvis man skal se på, hvor mange priser den har samlet sammen op til uddelingen.

Altså napper George Miller-filmen også denne statuette. 

Bedste kortfilm: Shok
De sidste kategorier på programmet er altid svære, fordi meget få akademimedlemmer gider se filmene. Derfor stemmer de ofte efter interesser, rygter eller netværk.

Det ser derfor umiddelbart ud til, at slaget står imellem Ave Maria med en komedie om nonner på Vestbredden og Shok, der er Kosovos første Oscar-nominering nogensinde.

Det er formentlig fifty-fifty, men Shok ligner en lille favorit, fordi den er blevet rost flere steder i Hollywood på det seneste. Filmen er først og fremmest stærkt politisk fra et børneperspektiv og handler om to drenge, der forsøger at overleve krigen på Balkan i 1990’erne.

Det lyder som noget, hvor akademiet kan udsende et statement af både følelser og rang.

Bedste korte dokumentarfilm: Body Team 12
Røde Kors-arbejdere i Liberia, der kæmper med et Ebola-udbrud, lyder lige præcis så politisk perfekt til Oscar-uddelingen, at den bør vinde.

Det er ofte i kortfilmkategorierne, at politikken får lov til at shine. Så derfor ligner Body Team 12 en vinder.

Bedste animerede kortfilm: World of Tomorrow
Den napper sci-fi-filmen World of Tomorrow, som har vundet intet mindre end 42 priser op til Oscar-uddelingen.

Heriblandt Sundance og South By Southwest, hvilket må siges at være solide priser at gå ind til en Oscar-uddeling med.

Trailer: The Revenant

Kommentarer

Oscar 2016

For 88. gang uddeles Oscar-statuetterne.

Vært er komikeren Chris Rock, der delte vandene, da han i 2005 var vært.

Der dystes i 24 kategorier.

Finder sted 28. februar 2016 i Dolby Theatre i Los Angeles.

© Filmmagasinet Ekko