Komponister tager afstand fra Robert-nominering
Det er ikke gået ubemærket hen i fagkredse, at Ekko kunne berette, at Dan Romers musik til Bastarden minder mistænkeligt meget om Hildur Guðnadóttirs musik til Joker fra 2019.
I Kulturen på P1 vurderer komponisten Allan Gravgaard Madsen (Operarejsen), at der er tale om et plagiat.
”Selv hvis Dan Romer havde afskåret sig fra hele menneskeheden og branchen, overhovedet ikke set andre film [...], ville han så kunne skabe noget tilfældigvis i samme toneart og med samme instrumenter?” spørger han og konkluderer, at det er usandsynligt.
Sammenlign selv ved at høre musikken fra Joker her og Bastarden her.
I alt konkurrerede fem danskere og én amerikaner om musikprisen, som gik til Jonas Struck for Apolonia, Apolonia.
Et flertal af de nominerede anser ikke musikken til Bastarden for at være original. Og det ærgrer medlemmer af filmmusikbranchen, at ligheden med Joker ikke er blevet opdaget noget tidligere.
”Jeg synes ikke, musikken til Bastarden skulle være blevet Robert-nomineret, og jeg forstår ikke, at der ikke foretages en musikfaglig vurdering forud for nomineringerne,” siger Jørgen Lauritsen, der er komponist og medlem af Kodas musikfaglige referenceudvalg.
En pinlig sag
Til filmbranchens prisfest indstiller producenterne en film i de forskellige kategorier. De enkelte faggrupper nominerer, hvorefter akademiets 2900 medlemmer stemmer om vinderen.
Årets komponistvinder Jonas Struck er enig i, at musikken til Bastarden slet ikke burde være blevet nomineret.
”Man kan ikke bare smykke sig med lånte fjer fra Magnolia, Interstellar, Joker og andre klassikere. Jeg synes, det er vigtigt at gøre sig lidt umage og prøve at lave noget unikt hver gang,” skriver han på Facebook.
Til Ekko uddyber han.
”Hvis der havde siddet en jury, var Dan Romers score nok aldrig sluppet igennem. Hovedtemaet er jo ren kopi, og det, jeg og mine kolleger studser over, er, at Romer holder samme tempo, toneart, motiv og instrumentalisering som Joker uden at sløre, hvad der kopieres,” siger han og konkluderer, at Heden-temaet i Bastarden ikke er et originalt score.
”I Hollywood accepterer man måske den slags, men vil vi have det i Danmark? Det er vigtigt, at man skriver et originalt score, når man bliver hyret til dét. Vi skal ikke bare lave suppekog på andre klassiske scores som Joker, der bliver brugt til at klippe efter. Det hele bliver for generisk, og som komponist må man tage kunsten alvorligt.”
Jonas Struck peger på, at Robert er en populistisk konkurrence.
”Det er en pinlig sag, for hvem har ansvaret for, at nomineringen er gået igennem? Ved at trække nomineringen tilbage kan man måske skabe en præcedens og vise, at man ikke vil acceptere den slags. Det vil selvfølgelig give Bastarden en kæmpe næse, men det vil også være på sin plads,” siger han.
Efterlyser kvalitetstjek
Anders Malta var sammen med Jonas Struck Robert-nomineret for musikken til dramaet Synkefri.
”Det er tydeligt at høre, at ledemotivet er identisk. Og der er så mange sammenfald, at jeg mener, Robert-nomineringen bør trækkes tilbage. For musikken er altså ikke specielt original,” siger Anders Malta.
”Måske skulle Robert være gået mere ned i detaljen og have undersøgt deres nominerede. Det kunne man godt have forventet. Man kunne godt have ønsket sig et fagligt kvalitetstjek i kategorien.”
Anders Malta har krydslyttet de to scores og har fundet flere eksempler på sammenfald end dem, der er blevet fremhævet af Ekko.
”Det drejer sig om temaet I Want to See the Sea fra Bastarden og Penny in the Hospital fra Joker. De to temaer er tæt på at være ens. Ud over at det er den samme toneart, de samme motiver og samme instrumentering, er der også melodiske ligheder. De følger samme figurer også steder, hvor det ikke er det oplagte valg,” siger Anders Malta.
Svære arbejdsbetingelser
Ekko Shortlist-vinderen Lasse Aagaard var også blandt de nominerede for sin musik til Viktor mod verden. Til Ekko skriver han, at miseren om Joker og Bastarden rejser en interessant debat, som er af mere generel art og handler om arbejdsforholdene for komponister.
”Vi bliver tvunget til at spørge os selv, hvad vi kræver af vores filmskabere og det filmsprog, vi alle gerne vil nyde og udvikle.”
”Sagen lugter af en virkelighed, som mange filmkomponister ofte støder på. Nemlig at nogen (instruktør, klipper, producer med flere) har sat sig urokkeligt fast på præcis, hvordan musikken til deres film skal lyde,” skriver han i en e-mail.
”Man ender som komponist derfor meget hurtigt med at sidde i en kneben situation, hvor man mere eller mindre er nødsaget til at planke uforbeholdent meget for at få opgaven i hus.”
Lasse Aagaard understreger, at han ikke ved, om det er tilfældet med Bastarden, ligesom han ikke har nogen holdning til Robert-nomineringen.
”Men som filmskaber bærer man et ansvar for, at alle lag af ens værk bærer filmens autonomi. Den autonomi kræver tid og en masse kreative udvekslinger for at blive udviklet,” fortsætter komponisten.
”Hvis instruktøren, der har forelsket sig i et specifik stykke Hans Zimmer-musik optaget til flere millioner dollars af et verdensklasseorkester, hyrer en komponist klokken fem minutter i aflevering, har instruktøren og filmen et problem.”
”Det er enormt fascinerende at se, hvordan instruktør og skuespillere går i dialog og udvikler en karakter sammen. Den tilgang kan man sagtens overføre til forholdet mellem instruktør og komponist. Det er en kæmpe fornøjelse, hver gang forholdene tillader, at man kan gå på opdagelse sammen.”
Robert afviser kritikken
Johan Carøe, der var Robert-nomineret for musikken til Den store stilhed, ser ikke det store problem i nomineringen af Dan Romer.
”Til gengæld rejser sammenfaldet mellem Bastarden og Joker en større debat om, hvorvidt musik skal være opfindsom for at være original,” siger han.
Den sidste Robert-nominerede komponist, Jens Ole Wowk McCoy (Underverden 2), som er del at hiphopduoen Ukendt Kunstner, er ikke vendt tilbage.
Udsagnene fra Robert-vinderen og andre komponister gør ikke det store indtryk på Jacob Neiiendam, som er forperson i Danmarks Film Akademi, der står for Robert-prisen.
”Jeg har ingen kommentarer til enkeltpersoners holdninger til, hvad akademiet bør eller ikke bør gøre. Men holdningerne er de velkomne til at have,” skriver han i en e-mail.
”Det er op til producenten at sikre, at ophavsret og lignende overholdes – ikke filmakademiet. Det er medlemmerne af de faglige enheder, som nominerer. De er de faglige eksperter. Men hvis sagen udvikler sig, og vi får henvendelser fra de relevante parter/medlemmer, vil vi naturligvis se på sagen og agere derefter.”
– Hvad betyder det for Robert-prisens troværdighed, at Bastardens musik ligger så tæt på Joker?
”Intet. Men hvis sagen udvikler sig, og vi får henvendelser fra de relevante parter/medlemmer, vil vi naturligvis se på sagen og agere derefter. Filmakademiet skal ikke gøres til dommere, den sag skal afklares andetsteds,” skriver Jakob Neiiendam, der som international afdelingschef på Det Danske Filminstitut var med til at vælge Bastarden som den danske Oscar-kandidat.
Nikolaj Arcel og filmens producent Zentropa henviser til Dan Romer, som ikke har svaret på vores henvendelser. Hans agent, der også er agent for Hildur Guðnadóttir, har svaret kort.
”Jeg arbejder med både Dan og Hildur, og så vidt jeg ved, har Hildur ikke bidraget til Bastarden. Dan har skrevet en smuk, original underlægningsmusik,” lyder det fra Thomas Mikusz fra White Bear Public Relations.
Kommentarer