Ruben Östlund-kavalkade i Cinemateket
Ruben Östlund har i filmkredse længe været kendt som en af Nordens allerstørste talenter. Men med sin seneste film er den 40-årige svenske instruktør for alvor brudt igennem til et større publikum.
Force Majeure fik forrygende anmeldelser, da den havde dansk premiere i slutningen af sidste år, og den var tæt på at få en Oscar-nominering. I filmen lader Östlund en lavine på et skisportssted udstille den moderne mands fejl og mangler, mens parforholdet som institution også blev satirisk hudflettet.
Östlund lavede film inden Force Majeure, og de kan nu ses, når Cinemateket i marts og april viser hans foreløbigt fire spillefilm samt to prisbelønnede kortfilm, som begge i øvrigt er blevet udgivet på dvd af Ekko.
Her kan du stifte bekendtskab med spillefilmdebuten Guitarmongolen fra 2004, hvor en guitarspillende dreng med Downs syndrom blot er en af adskillige personager, der viser et andet billede af forbuds-Sveriges velfærdssamfund.
Allerede her trådte Östlund frem som en skarp samfundsobservatør, der har blik for det skæve i en øjensynligt strømlinet verden.
Et mislykket røveri
Som introduktion til Guitarmongolen viser Cinemateket hans første kortfilm, Scen nr: 6882 ur mitt liv (udgivet på Ekko dvd #14), der skildrer en gruppedynamik på en bro, hvor en dreng vil demonstrere sin manddom ved at springe i vandet.
Den ni minutter lange film var et eksperiment, der ledte videre til Östlunds anden spillefilm, De ufrivillige, fra 2008.
Filmen fortsatte instruktørens fokus på, hvad der sker, når sociale interaktioner går galt. Her følger vi igen en række personer, der træder ved siden af samfundets normer og dermed belyser det skrøbelige fundament, vores fællesskab er bygget op omkring.
Også den visning åbnes med en kortfilm, den tolv minutter lange Händelse vid bank (udgivet på Ekko dvd #23), der vandt for bedste kortfilm på Berlinalen i 2010.
Her genskaber Östlund en virkelig begivenhed, nemlig et fejlslaget bankrøveri i Stockholm, som han selv ved et tilfælde overværede. Filmen spiller på det komiske sammenstød mellem vores forestillinger om røverier – som vi især har fra amerikanske film – og så den noget mindre glamourøse virkelighed.
Kontroversiel realist
Stilistisk videreudvikler Ruben Östlund landsmanden Roy Anderssons lange kameraindstillinger, der fastholder blikket på det moderne velfærdssamfund. Men hvor Andersson ser verden gennem en barok optik, er Östlund realist og viser et gråt Skandinavien, hvor misforståelser og dårlig kommunikation trives i bedste velgående.
Med Play fra 2011 ser han nærmere på temaer som mobning og integration, igen inspireret af virkelige hændelser. Baseret på en række tilfælde af grov mobning og tricktyverier begået af indvandrerbørn i Göteborg skaber Östlund en kontroversiel fortælling, der går i kødet på den politiske korrekthed.
Filmen blev et kritiker-hit, som vandt en pris på Cannes. Den ledte videre til det helt store gennembrud, Force Majeure, som vandt juryens pris i Un Certain Regard-kategorien på samme festival, og dermed etablerede Östlund i toppen af europæisk film.
Har du ikke allerede set den svenske auteurs filmografi, er det derfor om at gribe chancen nu.
Læs mere om programmet og køb billetter her.
Ruben Östlund
Født 1974 på øen Styrsö, Sverige.
Uddannet instruktør fra filmhøjskolen i Göteborg i 2001.
Startede karrieren med at lave skifilm i 1990’erne og begyndte på filmhøjskolen at lave dokumentarfilm.
Alle hans film kredser om sociale dynamikker og er polemiske med et satirist twist.
Force Majeure var nomineret for bedste udenlandske spillefilm til Golden Globes og vandt juryens pris på Cannes.
Kortfilmene Scen nr: 6882 ur mitt liv og Händelse vid bank er udgivet på henholdsvis Ekko dvd #14 og dvd #23.
Filmografi
Force Majeure, 2014
Play, 2011
Händelse vid bank, 2009
De ufrivillige, 2008
Nattbad, 2006
Scen nr: 6882 ur mitt liv, 2005
Guitarmongolen, 2004
Kommentarer