Russisk instruktør vinder Guldløven
Roman Polanski, William Friedkin, David Cronenberg, George Clooney, Abel Ferrara, Todd Solondz og Tomas Alfredson.
En stjerneparade af amerikanske og vesteuropæiske instruktører har i de forløbne elleve dage kæmpet om Guldløven på 68. udgave af Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, som er verdens ældste filmfestival og prestigemæssigt nummer to i Europa efter Cannes.
Men de måtte alle rejse tomhændet hjem.
Til gengæld strøg den russiske veteran Aleksandr Sokurov i går aftes helt til tops, da juryen — noget overraskende — gav Guldløven til hans filmatisering af Goethes 1800-tals tragedie Faust.
”Nogle film får dig til at grine, nogle film får dig til at græde, nogle film ændrer dig for altid, efter at du har set dem – og denne film er en af dem,” sagde den amerikanske juryformand Darren Aronofsky, der i 2008 selv modtog Guldløven for The Wrestler.
Penge fra 38 lande
Sokurov laver kompromisløs filmkunst i landsmanden Tarkovskijs ånd.
Han er mest kendt for Russian Ark, hvor han i én, ubrudt 96 minutter lang kamerakørsel gennem Eremitage-museet i Skt. Petersborg skildrer den russiske historie. Han har også lavet det poetiske drama, Mor og søn, og historiske film om Hitler, Lenin og den japanske kejser Hirohito.
”Replikker, kamera og klipning flyder denne gang usædvanlig rapt, nærmest i screwball-tempo,” konstaterede Ekkos Rasmus Brendstrup om Faust og tilføjede, at det faktisk klæder ”fortællingen om en opportunistisk tænker, der ikke gider vente på, at skæbnen ringer to gange”.
60-årige Aleksandr Sokurov fremhævede i sin takketale, at det bliver stadig vanskeligere at finansiere ”dybtfølte auteurfilm”. Således har den vedholdende russer måttet skaffe penge fra 38 forskellige lande for at kunne realisere Faust, hvilket må være en uofficiel verdensrekord i co-produktion.
Pris til Michael Fassbender
Sølvløven gik til kinesiske Cai Shangjuns People Mountain People Sea, der med sin mordfortælling viser mindre flatterende sider af det kinesiske retsvæsen. Shangjun har givet fingeren til censuren i Kina og sendt filmen direkte til Venedig, så nu skal det blive interessant at se, hvordan myndighederne vil reagere.
Prisen for bedste mandlige skuespiller gik, som vor udsendte havde spået, til den tyskfødte Michael Fassbender, der medvirker i hele to film i Venedig.
Han spiller psykiateren Carl Jung i Cronenbergs Freud-film A Dangerous Method, men prisen fik han for Steve McQueens Shame, hvor han spiller en kold skid, der forsøger at knalde sig ud af sin eksistentielle ensomhed.
Fassbender havde også hovedrollen i McQueens kritikerroste debutfilm Hunger om det sultestrejkende IRA-medlem Bobby Sands. Og med markante præstationer i film som Inglourious Basterds og Fish Tank er han lige nu en af tidens hotteste skuespillere.
Italiensk og græsk film belønnet
Bedste kvindelige skuespiller blev Hongkongs Deanie Ip, som spiller hushjælp i Ann Huis A Simple Life.
Specialprisen gik til Emmanuele Crialeses italienske drama om trængte fiskere på en siciliansk ø, Terraferma, mens den græske Dogtooth-instruktør Yorgos Lanthimos’ anstrengelser for at overgå sig selv i bizarhed blev belønnet med prisen for bedste manuskript til Alps.
Der var også en lille erkendtlighed til Andrea Arnolds klassikerfilmatisering Wuthering Heights, nemlig prisen for bedste fotografering til Robbie Ryan.
Guldløven
Faust, Aleksandr Sokurov, Rusland
Sølvløven
People Mountain People Sea, Shanjun Cai, Kina/Hong Kong
Juryen specialpris
Terraferma, Emanuele Crialese, Italien
Bedste mandlige skuespiller
Michael Fassbender i Shame, England
Bedste kvindelige skuespiller
Deanie Yip i A Simple Life, Kina/Hongkong
Marcello Mastroianni-prisen for unge skuespillere
Shota Sometani og Fumi Nikaido i Himizu, Japan
Bedste manuskript
Yorgos Lanthimos og Efthimis Filippou for Alps, Grækenland
Bedste fotografering
Robbie Ryan for Wuthering Heights, Andrea Arnold, England
Luigi de Laurentiis fremtidsløve
Là-Bas (A Criminal Education) af Guido Lombardi, Italien
Kommentarer