Pr-trick: Sådan gør du to stjerner til fire!
Det er velkendt, at filmselskaber med lup leder efter det mindste positive ord i selv negative anmeldelser, når de skal sælge deres film til publikum i annoncer og på plakaten.
Alle trick gælder, og nu har den britiske distributør Studio Canal taget den opfindsomme promovering til nye højder.
Legend, hvor Tom Hardy spiller dobbeltrollen som gangster-tvillingerne Ronald og Reginald Kray, fik en elendig anmeldelse af den anerkendte avis The Guardian, der kvitterede med to stjerner ud af fem.
I stedet for at ignorere anmeldelsen har distributøren elegant placeret de to stjerner på plakaten, så det skaber en illusion om, at den har fået fire stjerner.
Tryllekunsten opnår de ved at placere stjernerne mellem Hardys to hoveder og beskære de andre mere positive anmeldelser, så det kun kan se ud, som om The Guardian har givet den fire.
Et viralt hit
Siden Studio Canal udsendte plakaten i forbindelse med premieren 9. september i Storbritannien, har det skabt en masse omtale i medierne, og plakaten er blevet et viralt hit.
Den er blevet omtalt i så forskellige medier som BBC, nyhedssiden Buzzfeed og Forbes Magazine, hvis skribent kalder det for ”en løgn, hvis eneste formål er at blive opdaget for den gratis omtale”.
The Guardians anmelder Benjamin Lee, der gav filmen de omtalte to stjerner, har også reageret på bedraget. Han siger, at det er så godt fundet på, at han ikke er det mindste sur.
”Det kan godt være, at jeg stadig ikke kan lide Legend, men jeg kan lide deres marketingshold. Hvis bare de også havde skrevet manuskriptet!” skriver han humoristisk på sin blog.
Legend får dansk premiere 12. november.
Kommentarer