Interview
08. nov. 2019 | 08:29

”Jeg vil ikke dø, før jeg har spillet min musik”

Foto | Jacob Kusk
Den kække alenemor Ninna (Susanne Juhász) må kæmpe for at holde humøret højt, da hendes søn kort før jul flytter hjemmefra.

Susanne Juhász og Fabian Wullenweber er aktuelle med komedien Ninna, der er et opgør med synet på Udkantsdanmark og dårlig opførsel i filmbranchen.

Af Claus Nygaard Petersen

Susanne Juhász bragede ind på den danske filmscene, da hun i sin blot anden spillefilm vandt en Bodil for bedste kvindelige birolle i At klappe med een hånd fra 2001.

Men siden har det være småt med roller for den karismatiske kvinde, hvis seneste film var Det grå guld i 2013.

”Jeg stod af, fordi jeg kunne mærke, at jeg ikke stå kunne inde for det,” fortæller Susanne Juhász, som dog er tilbage på det store lærred med Ninna.

Her gør hun comeback som benhård mor, men forinden havde den 46-årige skuespiller nogle svære år.

”I et lille land som Danmark, hvor der er så få kvinderoller, og du sidder med et manuskript, der måske ikke er helt godt, kan du ikke rigtigt stille kritiske spørgsmål. Det har jeg så gjort alligevel, fordi jeg ikke har kunne lade være,” griner skuespilleren og bliver suppleret af Fabian Wullenweber, der har instrueret Ninna på manuskript af Juhász.

”Jeg kan huske, at du fortalte mig, at du var kørt træt i den søde jyde eller den søde et eller andet. Det var derfor du ville skabe en anderledes kvinderolle, som ikke var begrænset til mor eller kæreste,” fortæller instruktøren.

Et job som assistent for en bedemand i København i nogle måneder var den perfekte tilskyndelse for Susanne Juhász til at gøre noget ved det.

”Det var faktisk det, der førte til, at jeg begyndte at skrive. Jeg blev nemlig bange. Ikke for at dø, for jeg ved godt, at vi alle har en returbillet i lommen,” siger skuespilleren.

”Det var mere at dø og ikke få forløst alt det, jeg ville i forhold til karrieren. Jeg tænkte: ’Jeg vil ikke dø, før jeg har spillet min musik.’”

Kamp om udkanten
Ninna handler om den bramfrie og impulsive Ninna, som bor i Præstø med sin attenårige søn.

Da sønnen i starten af december meddeler, at han vil flytte ud af hjemmet og sammen med sin kæreste, styrter hendes verden i grus. Med vold og magt prøver hun alt for at få ham tilbage inden juleaften, men det er lettere sagt end gjort.

Filmen fik i første omgang afslag på støtte fra Det Danske Filminstitut, men efter en omskrivning lykkedes det at få lidt over tre millioner i produktionsstøtte. Dernæst blev alle midler taget i brug for at skaffe finansiering, inklusive en crowdfunding-kampagne på Facebook.

Filmen er da også lavet med et ekstremt beskedent budget på seks millioner kroner.

At filmen blev optaget i Præstø – hvor parret, der også privat er sammen, ligeledes bor – betød, at de ikke kunne få støtte fra filmfonde som FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje. Der tales i øjeblikket om en fond til Syd- og Vestsjælland, men indtil videre er det stadig Fyn og Jylland, der trækker, når film skal laves uden for København.

”Det er blevet en automatik, at når du skal skaffe penge til et budget af en vis størrelse, lægger du produktionen et sted på Fyn eller i Jylland,” forklarer 52-årige Fabian Wullenweber, der brød igennem med Klatretøsen i 2002 og siden har instrueret afsnit af blandt andet Forbrydelsen og Badehotellet.

Kompromisløst hjertebarn
Ekkos anmelder roser Ninna for at have en forfriskende synsvinkel på livet i provinsen. Det har også været vigtigt for filmparret, som har insisteret på at lave filmen på deres egen måde.

Ninna er et hjertebarn. De kompromiser, der gjorde, at jeg ikke ville være skuespiller, dem laver jeg ikke nu. Jeg er simpelthen kompromisløs, og det er fantastisk. Der er mange mennesker i den her branche, der gerne vil påvirke én, men det vil jeg ikke være med til,” siger Susanne Juhász entusiastisk.

Derfor foretrækker hun nu at være hjemme i Præstø og skrive manuskripter frem for at spille med i andre danske film. Hun har skrevet rollerne i Ninna med visse skuespillere i tankerne – men ikke de allermest kendte navne.

”Jeg kan godt lide, at der ikke er for mange kendte ansigter med i filmen. For de er simpelthen med i alt. Der er så mange skuespillere i Danmark, så jeg vil gerne finde en balance. Man må godt være med i mine film, selv om man er kendt, men det er fandeme ikke et plus,” fortæller skuespilleren.

Drama i kulissen
Udadtil taler man sjældent højt om, hvordan forskellige personligheder i den danske filmbranche opfører sig.

Men baseret på deres begges erfaringer har Susanne Juhász og Fabian Wullenweber valgt at sammensætte et filmhold, hvor drama i kulissen er fuldstændig elimineret.

”Det er tabu i vores branche, men der er så mange komplicerede temperamenter. Vi gider ikke være en del af det, hvor man siger: ’Han er en dygtig instruktør, men også lidt et dumt svin,’” siger Susanne Juhász, der håber at lave flere film med Fabian Wullenweber og andre gode personer.

”Det skal være ordentlige mennesker, og det har alle været på Ninna!”

Trailer: Ninna

Kommentarer

Susanne Juhász

Født 1972 i Aarhus.

Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 2000.

Vandt i 2002 en Bodil for sin birolle i At klappe med een hånd.

Har medvirket i serier som Ørnen og Forsvar.

Har skrevet manuskriptet til biografaktuelle Ninna, hvor hun spiller titelrollen.

Fabian Wullenweber

Født 1967 i Roskilde.

Uddannet instruktør fra Den Danske Filmskole i 1997.

Vandt en pris i Berlin og en Robert for børnefilmen Klatretøsen fra 2002.

Har instrueret afsnit af serier som Forbrydelsen og Badehotellet.

Danner privat par med Susanne Juhász.

© Filmmagasinet Ekko