Saturday Night Live tager til Kina
”Live from New York, it’s Saturday Night!”
Sådan har det lydt hver lørdag, når det amerikanske underholdningsprogram Saturday Night Live løber over skærmen.
Men New York skal nu skiftes ud med Beijing.
Den kinesiske online videotjeneste Sohu.com har indgået en aftale med Broadway Video Entertainment om at producere en søsterversion af Saturday Night Live til det kinesiske marked, skriver branchebladet Variety.
Broadway Video Entertainment ejes af Lorne Michaels. I 70’erne gav han liv til Saturday Night Live, og nu skal han hjælpe kineserne med at stable deres version på benene.
Rugekasse for talenter
Saturday Night Live, som i februar fejrede sit 40-års jubilæum, har en helt speciel plads i den amerikanske populærkultur. Og den har siden sin spæde start været rugekasse for landets største komik-talenter.
De første stjerneskud var Chevy Chase og John Belushi, og siden har serien været affyringsrampe for Bill Murray, Eddie Murphy, Will Ferrell, Amy Poehler og mange, mange flere.
Programmet består af sangnumre og små sketches. Det begyndes hver uge med en åbningsmonolog af en berømt gæst, der sammen med den faste trup underholder med sketches og sange. Det hele vises direkte.
Kinesiske komikere søges
Det er med andre ord en meget amerikansk institution, som nu går i land på den anden side af Stillehavet.
Spørgsmålet er, om succesen kan gentages på kinesisk.
Sohu.com viser allerede Saturday Night Live til sine seere, men selskabet føler åbenbart, at formatet også kan begå sig på kinesisk. Den nye variant er først og fremmest rettet mod et hjemligt publikum, men skal også kunne tiltrække en internationale tilskuer.
Jagten er allerede sat ind på de kineiske talenter, der skal levere komikken, når det hele løber af stablen for første gang senere på året.
Kommentarer