Science fiction-flop vil øge konservatisme
Mens æstetikken og armbevægelserne i Jupiter Ascending er af intergalaktisk størrelsesforhold, har publikums modtagelse været langt mere afmålt.
Jupiter Ascending tjente atten millioner dollars ved åbningen på det amerikanske marked, hvilket er skuffende i forhold til sci-fi-filmens produktionsbudget på 175 millioner dollars.
Heller ikke her til lands er filmen kommet imponerende fra start. Blot 9.555 danskere indløste mellem torsdag og søndag billet til at se Mila Kunis og Channing Tatum på rumeventyr. Til sammenligning så 91.326 danskere Anders Thomas Jensens Mænd & høns.
Modig originalitet
Jupiter Ascending udmærker sig ved at være mere original end de fleste højbudgetfilm fra Hollywood. Den er således hverken en sequel, prequel, reboot eller andre af de mange betegnelser, der indikerer, at film deler tilhørsforhold med allerede kendte størrelser.
Brent Lang, filmanalytiker ved det førende amerikanske brancheblad Variety, mener, at filmens kommercielle flop ikke bare er et problem for studiet Warner Bros., men også for filmbranchen i større forstand
”Jupiter Ascendings fiasko vil gøre studierne mere konservative og mindre risikovillige. Det vil gøre det svært for andre filmskabere at få lov til at tage lignende risici,” skriver han i Variety om filmen, der egentlig skulle have haft premiere sommeren 2014.
”Jupiter Ascending blev ganske vist et flop, men i det mindste prøvede den med en vis modig originalitet,” understreger Brent Lang.
Hvor er de nye visioner?
Hollywood er altid gået tilbage til brønden i bestræbelserne på at skabe film, men tendensen er taget til. I 1989 optog de originale historier 66 procent af årets biografpremierefilm i Danmark, mens det i 2013 var reduceret til 45 procent (Nyt er yt, Ekko #64).
Årsagen er, at det er økonomisk mindre risikabelt at bygge videre på noget, der i forvejen er kendt og allerede har vist sin bæredygtighed. Alligevel advarer Brent Lang imod samlebåndsmentaliteten.
”Hvor er de nye visioner om fjerne verdener og futuristiske konflikter, der skal inspirere den næste George Lucas eller Steven Spielberg? Det yngre publikum er allerede begyndt at forlade biografen til fordel for videospil og mobiltelefoner. Nostalgi for en æra af popcornfilm, de ikke voksede op med, vil næppe lokke dem tilbage,” skriver han og spørger retorisk:
”Ville The Matrix nogensinde være blevet lavet i det nuværende filmklima?”
Den ene halvdel af instruktør-søskendeparret, Lana Wachowski, har også undret sig over trenden. I sidste uge sagde hun til The Los Angeles Times:
”Da jeg var ung var originalitet alt. Sequel var et fy-ord. Nu er vi i den modsatte verden, hvor publikum faktisk er mere spændt på en historie, vi kender slutningen på.”
Kommentarer