Interview
02. juni 2022 | 13:49

Sean Baker: ”Sexarbejdere fortjener respekt”

Foto | Drew Daniels
Teenageren Strawberry (Suzanna Son) falder for den ældre, charmerende og udspekulerede Mikey (Simon Rex), der prøver at genstarte sin pornokarriere med hendes hjælp.

Amerikansk indiefilms førende instruktør er aktuel med film om afdanket pornostjerne og fortæller til Ekko, hvorfor han har en særlig interesse i den tabuiserede milliardindustri.

Af Nicki Bruun

Sean Baker er amerikansk indiefilms store instruktør lige nu.

Han slog sit navn fast med den iPhone-optagede Tangerine og børnedramaet The Florida Project, der begge skildrer underklassen i USA, men med vidt forskellige perspektiver.

Nu er instruktøren aktuel i danske biografer med det roste drama Red Rocket, hvor en afdanket pornostjerne tager hjem til sin texanske lilleby og prøver at indynde sig hos både ekskonen og en kriminelt ung kvinde.

Manden med kunstnernavnet Mikey Saber er en skidt karl. Han ser en mulighed for at vende tilbage til pornobranchen, da han indleder et forhold til teenageren Strawberry, som lige om lidt er gammel nok til lovligt at optræde i voksenfilm.

For Sean Baker var det vigtigt, at man som publikum faktisk har lyst til at tilbringe tid i selskab med den amoralske fyr.

”Mikey er en kompleks figur, fordi han er charmerende, sjov og flot. Men han er også et forfærdeligt menneske,” siger 51-årige Sean Baker, da vi snakker med ham over en Zoom-forbindelse.

”Men det ville føles som en uærlig film, hvis jeg ikke viste hans positive sider. Jeg ville netop gerne skildre kompleksiteten i et menneske som ham.”

Verdens ældste profession
Red Rocket fik sidste år verdenspremiere på Cannes-festivalen, hvor filmen blev hyldet som en af de bedste i det sydfranske.

Hovedrolleindehaveren Simon Rex fortalte i forbindelse med visningen af Red Rocket på Cph Pix i efteråret, at optagelserne havde været en vild oplevelse.

Skuespilleren roste også Sean Baker for at være en filmskaber, der giver plads til mennesker, som sjældent bliver skildret i film og serier.

”Jeg har ikke truffet et valg om at lave film om én marginaliseret gruppe efter den næste. Det handler ofte om, at jeg gerne vil vide mere om et bestemt fællesskab eller en kultur, som jeg ikke har hørt nok om i amerikanske film og serier,” fortæller instruktøren.

”Film og serier foregår næsten alle i New York og Los Angeles, og jeg er lige så interesseret som alle andre i de to byer, men jeg vil også udforske resten af USA.”

Sean Baker har en særlig interesse for den milliardindustri, der er omkring sexarbejde.

I Tangerine er den transkønnede hovedperson prostitueret, og den samme profession har barnets unge mor i The Florida Project. I Red Rocket er den kun lidt mere professionelle pornobranche i søgelyset.

Også her er det alfa og omega for instruktøren at vise menneskene bag med så stor følsomhed som muligt.

”Jeg betragter sexarbejde som et job ligesom alt muligt andet. Sexarbejdere fortjener respekt. Det er verdens ældste profession, men der er stadig et enormt stigma forbundet med den. I mine film vil jeg på min egen stille måde gerne nedbryde det stigma.”

Fintfølende med alt
Sean Baker rammer i sine film en helt særlig tone, hvor underholdende komik går hånd i hånd med det følelsesladede indblik i menneskeliv.

Instruktøren mener ikke, at der er noget modsætningsforhold mellem kunstnerisk frihed og det ansvar, man som filmskaber har for at skildre verden autentisk. Derfor gør han en dyd ud af at samarbejde med folk fra det miljø, han skildrer – både foran og bag kameraet.

”Hvis nogen skulle lave en film om mig og mit liv, ville jeg også kræve en vis respekt og ansvarlighed,” siger Sean Baker.

”Jeg mener helt alvorligt, at det betyder meget mere for mig, at de mennesker, jeg laver film om, kan lide mine film – end om journalister, anmeldere og det brede publikum kan. Jeg får et helt særligt indblik i nogle lukkede samfund, så det er vigtigt for mig ikke at bryde den tillid.”

Instruktøren er dog ikke blind for, at fokus på sexarbejde er med til at gøre hans film fascinerende for publikum. Derfor går han så meget desto mere op i, at alle detaljer er troværdige og virkelighedstro.

”Jeg mødte en instruktør, der er en stor kanon i Hollywood, som sagde til mig: ’Jeg lærte for længe siden, at man ikke kan være fintfølende om noget som helst.’ Jeg er uenig. Når man laver film, skal man være fintfølende om næsten alt,” siger Sean Baker.

”Den ene ting, jeg ikke er så fintfølende om, er manuskriptet. Fordi det er andre menneskers historier og deres stemme, som jeg ophøjer til film, opfordrer jeg altid de medvirkende til at gøre dialogen til deres egen.”

Pause fra virkeligheden
Sean Baker ser meget ungdommelig ud, men han kalder sig selv en dinosaur, fordi han vil lave film på samme måde som instruktørerne i 1970’ernes New Hollywood-bevægelse.

Baker er optaget af den afsluttede fortælling, man kan lave i film til biografen. Han er ikke interesseret i at instruere enorme franchise-film eller uendelige serier til streamingtjenesterne.

Instruktøren lykkedes med at lave Red Rocket i en håndevending under corona-nedlukningen. Han har siden arbejdet på et projekt om den sociale medieplatform OnlyFans, der primært bliver brugt til at distribuere amatørporno.

Sean Baker håber også at kunne lave en film om indsatsen mod narkomisbrug i den canadiske storby Vancouver, hvor myndighederne ifølge instruktøren er 30 år længere fremme end i hans hjemland USA. Men uanset hvad han kaster sit blik på, er filmskaberen godt klar over, at der skal være aftagere klar i den anden ende.

”Når det kommer til stykket, er film også underholdning. Og det er ligegyldigt, om man laver superhelte-franchises eller socialrealisme om politiske emner,” siger instruktøren.

”Publikum bruger deres tid og penge, så man er nødt til at give dem noget, der bare kan være en pause fra deres virkelighed.”

Trailer: Red Rocket

Kommentarer

Sean Baker

Født 1971 i New Jersey, USA.

Har studeret film på universitetet i New York.

Nævner blandt andre Ken Loach, Jim Jarmusch og John Cassavetes som sine inspirationskilder.

Står bag de kritikerroste perler Tangerine og The Florida Project.

Aktuel i danske biografer med Red Rocket, der får fem stjerner af Ekkos anmelder.

© Filmmagasinet Ekko